ظرفیت ذخیره‌سازی نفت کشور ۷ میلیون بشکه افزایش می یابد

ظرفیت ذخیره‌سازی نفت کشور 7 میلیون بشکه افزایش می یابد

شرکت پایانه‌های نفتی ایران، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که به عنوان سازمانی عملیاتی، تخصصی و حرفه‌ای درحوزه‌های ذخیره‌سازی، اندازه‌گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی مشغول به فعالیت بوده و مأموریت‌های خود را در چند منطقه عملیاتی و چهار استان کشور مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی دنبال می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین، مأموریت اصلی این شرکت، پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت و گاز کشور ازطریق فرایند‌های عملیات دریافت، ذخیره‌سازی، امتزاج، اندازه‌گیری و سنجش کمی و کیفی، بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات)نفت خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای (SWAP)، عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش و همچنین تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش نفت و گاز کشور و ایفای نقش شایسته در پایداری و انعطاف‌پذیری بهینه زنجیره تأمین انرژی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. 

درراستای بررسی آخرین اقدامات و تحولات در پایانه‌های نفتی ایران، گفت‌و‌گویی با عباس غریبی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این شرکت صورت گرفته که از نظر می‌گذرد.

یکی از اهداف برنامه‌ای شرکت، تدوین برنامه ۵ ساله پایانه‌های نفتی برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و نوسازی اسکله‌های صادراتی است، به صورت مشخص مهم‌ترین اهداف این برنامه ۵ ساله چیست؟

شرکت پایانه‌های نفتی ایران به منظور نوسازی و بازسازی تجهیزات و تأسیسات حیاتی خود برنامه ۵ ساله‌ای تدوین کرده که این برنامه با رویکرد عملیاتی و اجرایی تدوین و هدف آن، پشتیبانی از برنامه‌های تولیدی شرکت ملی نفت ایران است. دراین برنامه، روند تعمیرات اساسی اسکله‌های شرقی و غربی در پایانه خارک و گوی‌های شناور در پایانه میعانات گازی پارس جنوبی و اسکله پایانه نفتی شمال انجام خواهد شد. 

همچنین درحوزه ذخیره‌سازی، برنامه تعمیرات اساسی مخازن به صورت منظم اجرا و در ۵ سال حدود ۱۰ میلیون بشکه از ظرفیت مخازن رسوب‌زدایی و تعمیر خواهد شد. علاوه بر این، ساخت ۴ میلیون بشکه مخزن دیگر به منظور افزایش چابکی و پایداری عملیات درحال پیگیری بوده که طراحی و برآورد اولیه آن انجام شده و شرکت ملی نفت ایران در حال بررسی روش تأمین مالی آن است.

با اجرای پروژه‌های مذکور حدود ۷ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت کشور اضافه خواهد شد. بودجه پیش‌بینی شده پروژه‌ها در حوزه نوسازی و بازسازی و توسعه تأسیسات و تجهیزات شرکت پایانه‌ها در برنامه ۵ ساله حدود ۱۲هزار میلیارد تومان است.

 این شرکت دارای۶ منطقه عملیاتی است که ۴ منطقه آن درحال فعالیت بوده اما راه‌اندازی 2منطقه دیگر یعنی جاسک و ری و تحویل آنها به شرکت پایانه‌ها درچه مرحله‌ای قرار دارد؟

پروژه پایانه نفتی جاسک درحال انجام مراحل تکمیلی بوده که متولی ساخت آن شرکت نفت‌وگاز پارس بوده و مقرر شده پس از تکمیل، تحویل شرکت پایانه‌های نفتی ایران شود. پایانه جاسک که در مکران واقع شده درآینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید. این پایانه در فاز نخست، توانایی ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت را دارد و در 3 فاز تعریف شده که ظرفیت نهایی آن ۳۰ میلیون بشکه برای ذخیره‌سازی است.

با راه‌اندازی آن، این توانمندی را خواهیم داشت که عملیات صادرات نفت کشور به غیر ازخلیج‌فارس از سواحل دریای عمان نیز انجام شود. برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت درجزیره خارک، پروژه‌هایی تحت عنوان طراحی وساخت مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت 2/4 میلیون بشکه‌ای با برآورد اعتباری حدود 80 میلیون یورو و مدت زمان 4 سال تعریف شده که هم‌اکنون مراحل نحوه تأمین اعتبار آن، در دست بررسی و اقدام است.

با تحقق این پروژه و ساخت مخازن موردنظر، علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان و پایداری تولید نفت خام کشور از توقف تولید هم جلوگیری خواهد شد.

یکی از برنامه‌های این شرکت افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام است، اتمام مرحله تعمیرات اساسی و آغاز بهره‌برداری چه زمانی خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنید این مخازن چه میزان دیگر منابع مالی نیاز داشته باشند؟

پایانه نفتی خارک به‌ عنوان پایانه استراتژیک درحوزه ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام کشور و کمک به تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز دارای زیرساخت‌های مهمی همچون پهلوگاه‌ها، بازوهای بارگیری، خطوط لوله جریانی، مخازن ذخیره‌سازی و سامانه‌های اندازه‌گیری بوده که به‌روز بودن، چابکی و آمادگی این پایانه در انجام مأموریت‌ها حائز اهمیت است. 

درتعمیرات اساسی مخزن ۲۵ با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد به دنبال اتمام رسوب‌زدایی مخزن درحداقل زمان و منطبق با برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده، تعویض ورق‌های کف مخزن به همراه اجرای سیستم حفاظت کاتدی از نوع‌ آند نواری جهت افزایش طول عمر ورق‌های کف مخزن در دست انجام است تا مخزن برای تست هیدرواستاتیک و رنگ‌آمیزی طبق برنامه زمانبندی آماده شود.

همچنین تکمیل تعمیرات اساسی مخزن یک میلیون بشکه‌ای شماره ۲۶ با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد، رنگ‌آمیزی بدنه به اتمام رسیده و در مرحله رنگ‌آمیزی سقف و کف برای بهره‌برداری است. 

درکنارآن، توسعه و مدرن‌سازی شرکت درحوزه تأسیسات صنعتی و زیرساخت‌های حیاتی و سیستم‌های اندازه‌گیری نفت خام یکی از تأکیدات جدی بوده که خوشبختانه با حمایت‌های هیأت مدیره این شرکت و تأمین اعتبار مورد نیاز برای تجهیز و نوسازی آن برای مقابله با آلودگی‌های احتمالی دریایی و بهره‌گیری از شناورهای مختلف، این مهم در حال انجام است.

بهسازی پایانه نفتی شمال در چه مرحله‌ای قرار داشته و با چه میزان اعتبار، نوسازی و بهسازی خواهد شد؟

پایانه نفتی شمال، یکی از مدرن‌ترین پایانه‌های نفتی دریای خزر است؛ طراحی این پایانه بر اساس عملیات دریافت نفت خام، اندازه‌گیری، نمونه‌گیری، ذخیره‌سازی و امتزاج صورت پذیرفته و همه امکانات لازم برای انجام عملیات را داراست.

این پایانه با در اختیار داشتن 3 اسکله و متعلقات آن و همچنین دستگاه‌های اندازه‌گیری بسیار پیشرفته یکی از پایانه‌های بسیار پیشرفته درحوزه کشورهای دریای خزر به شمار می‌آید و با تأسیسات و تجهیزاتی که دارد در زمره تأسیسات حیاتی ما محسوب می‌شود. پایانه نفتی شمال نسبت به پایانه خارک دارای قدمت کمتری بوده و برنامه‌های تعمیرات اساسی تأسیسات و تجهیزات آن مطابق برنامه در حال انجام است که اعتباری حدود 300 میلیارد تومان برای این امر پیش‌بینی شده است. 

از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته می‌توان به تعمیرات اساسی 9 مخزن این پایانه اشاره کرد که توسط پیمانکاران متعدد در سالیان گذشته و همچنین با استفاده از توانمندی داخلی انجام و اتمام یافته است. ازدیگر اقدامات صورت گرفته در پایانه نفتی شمال می‌توان به احداث حوضچه فراگیر و همچنین انجام مطالعات مهندسی و طراحی مقدماتی احداث اسکله و تأسیسات مورد نیاز اشاره کرد.

مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف این شرکت درزمینه HSE چیست؟

شرکت پایانه‌های نفتی ایران با داشتن تأسیسات و زیرساخت‌های استراتژیک، نگاهی ویژه به مقوله HSE دارد.

با وجود محدودیت‌های تجهیزاتی اما حضور نیروهای انسانی متعهد و متخصص، موجب شده تا تمامی تهدیدات و ریسک‌ها شناسایی شده و در بحران‌ها با از خودگذشتگی و ایثار، این حوزه از سرمایه‌های ملی محافظت شود. البته با نظر مساعد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پروژه اعلان و اطفای حریق مخازن پایانه نفتی خارک که حدود 20 سال بلاتکلیف مانده بود، در دولت سیزدهم و با اعتبار خوبی که درنظر گرفته شده به سرانجام خواهد رسید.

مهار نشت نفت ازخط لوله سواحل گناوه چگونه درکمترین زمان ممکن صورت گرفت؟

عملیات مهار نشتی یکی ازخطوط لوله زیردریایی نفت خام کشور که در تاریخ چهارم شهریورماه امسال در فاصله دو مایلی بندر گناوه رخ داد با مدیریت میدانی شرکت پایانه‌های نفتی ایران و همکاری شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و صبوری و همراهی مردم شریف بندر گناوه در طول حدود ۳۳ روز عملیات پیچیده فنی و طاقت‌فرسای ۲۴ ساعته توسط متخصصان متعهد ایرانی و با تجهیزات و قطعات تمام ایرانی با موفقیت در هفتم مهرماه سال‌جاری تمام شد.

تمامی تجهیزات استفاده شده در این عملیات ساخت داخل بوده و نیروها و شرکت‌ها نیز داخلی بودند و در این عملیات صددرصد از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده شد و درس‌آموزی و تجربه بسیار خوبی بود. برای نخستین بار بود که چنین عملیات تعمیراتی در سطح ساحل در این ابعاد داشتیم و تا حد امکان تلاش شد از گسترش نفت به محیط اطراف جلوگیری شود.

برنامه‌ها و سیاست‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای نوسازی ناوگان دریایی پایانه‌های نفتی ایران چیست؟

شرکت پایانه‌های نفتی ایران به‌عنوان یک شرکت فنی، عملیاتی و تخصصی، مسئولیت دریافت، ذخیره‌سازی، بارگیری و صادرات نفت خام کشور و میعانات گازی را برعهده دارد. سیاست‌های کلان نظام و دولت سیزدهم، خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها و افزایش حداکثری صادرات نفت خام است و شرکت پایانه‌های نفتی ایران به‌عنوان متولی انجام عملیات صادرات نفت خام و میعانات گازی باید آمادگی لازم را در راستای انجام مأموریت‌های محوله داشته باشد. 

عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، نقش اصلی و تعیین‌کننده‌ای در به ثمر رساندن فرایند صادرات نفت کشور ایفا می‌کند و لازمه استمرار این فرایند مهم، تعمیرات، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی مداوم شناورهای عملیاتی از جمله یدک‌کش‌ها و قایق‌های بندگیر بوده که به عنوان یک سازمان چابک و توانمند باید از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده کنیم.

در راستای تقویت ناوگان دریایی با پیگیری‌هایی که انجام شده به‌زودی 2 فروند یدک‌کش به صورت ملکی و 2 فروند به صورت اجاره‌ای به ناوگان دریایی شرکت اضافه می‌شود که ضمن افزایش سرعت پهلودهی و جداسازی نفتکش، کیفیت پهلودهی و ایمنی نیز افزایش پیدا می‌کند.

مهم‌ترین مأموریت شرکت پایانه‌های نفتی ایران در پایانه میعانات گازی پارس جنوبی چیست؟

پایانه میعانات گازی پارس جنوبی، پشتیبانی از تولید و صدور میعانات گازی پارس جنوبی را برعهده دارد به نحوی که برای تداوم صدور میعانات گازی، پایداری و جلوگیری از توقف تولید پالایشگاه‌ها، کارکنان این شرکت با تجربه، توانمندی و دانش سازمانی خود مأموریت‌ها را در سریع‌ترین زمان و با بهترین کیفیت انجام می‌دهند. 

کارکنان این پایانه در شرایط سخت آب‌ و هوایی در مناطق عملیاتی برای صیانت از تولید نفت و گاز تلاش می‌کنند و در مسیر توسعه کشور گام برمی‌دارند، از این رو حمایت و پشتیبانی از این سرمایه‌های ارزشمند ضروری است. شرکت پایانه‌های نفتی ایران همسو با سیاستگذاری‌های وزارت نفت و ایفای تعهدهای فروش میعانات گازی با هدف مشتری‌مداری و پیشگیری از هرگونه اختلال در فرایندهای عملیاتی با بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص در راستای انجام مأموریت‌های محوله گام بر می‌دارد.

 همچنین این شرکت در راستای تأمین خوراک mini refineryهای داخلی از طریق حمل تانکرهای زمینی نیز فعالیت چشمگیری دارد که روزانه بالغ بر۳۰ هزار بشکه میعانات را اندازه‌گیری و بارگیری کرده و به ذی‌نفعان تحویل می‌کند. در این پایانه از به‌روز‌ترین سیستم‌های اندازه‌گیری مطابق با استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌شود. 

ازسویی دیگر، ناوگان دریایی این پایانه با دارا بودن کارکنان مجرب وظیفه پشتیبانی عملیاتی و مقابله با شرایط اضطراری در منطقه را نیز برعهده دارد.

 

ارسال نظر