تأمین انرژی طرح‌های انتقال آب دریا به سمت تجدیدپذیرها در دستور کار

تأمین انرژی طرح‌های انتقال آب دریا به سمت تجدیدپذیرها در دستور کار

سخنگوی صنعت آب گفت: تأمین بخشی از انرژی لازم برای شیرین‌سازی و انتقال آب دریا از منابع تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی بزرگ‌زاده، با اشاره به طرح انتقال آب از دریا برای فلات مرکزی کشور گفت: با افزایش ۱.۱ درجه‌ای دما در نیم قرن اخیر و افزایش میزان تبخیر و تعرق ناشی از آن و با کاهش مستمر میزان بارندگی، بالغ بر ۲۵ میلیارد مترمکعب از میزان منابع آب تجدیدشونده‌ کشور کاهش یافته و به همین دلیل باید از منابع آب نامتعارف برای جبران کاهش آب متعارف کمک گرفت.

وی در بیان اهمیت انتقال آب از دریا گفت: استفاده از منابع آب نامتعارف برای مناطقی که در سند ملی آمایش سرزمین مورد اشاره قرار گرفته‌اند، ‌ در دستور کار نقشه‌راه آب کشور است و توسعه خطوط انتقال آب از دریا در ۵ خط مصداق اجرایی شدن این برنامه است.

وی افزود: در نشست گفت‌وگوهای آبی یکی از مهمترین مباحث حول تأمین انرژی شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا شکل گرفت.

سخنگوی صنعت آب گفت: این دغدغه‌ کارشناسان در بالاترین سطح تصمیم‌گیری وزارت نیرو مطرح و پس از تعمیق مسئله، مقرر شد تا با توسعه تجدیدپذیرها بخشی از انرژی لازم برای شیرین‌سازی و انتقال آب دریا در دستور کار قرار گیرد.

بزرگ‌زاده عنوان کرد: بر اساس برآوردها ۵ طرح بهره‌برداری از آب دریا به ظرفیت حدود یک میلیارد مترمکعب، به حدود ۲۰۰۰ مگاوات برق نیاز دارد و بخشی از این انرژی مورد نیاز قرار است از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین شود.

وی ادامه داد: البته این امر بستر انتقال و توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر نظیر فناوری CSP است که شیرین‌سازی و تأمین برق انتقال آب را به صورت همزمان در دستور کار قرار می‌دهد. سخنگوی صنعت آب تأکید کرد: صنعت آب پذیرای کلیه نظرات تکمیلی و انتقادات و پیشنهادات برای بهبود شرایط مدیریت منابع آب در ایران است و کارشناسان می‌توانند اظهارنظرهای خود را در محیطی دوستانه و علمی به اشتراک بگذارند.

 

ارسال نظر