بسیاری از پروژه‌ها در میادین نفتی در دولت قبل معطل مانده بود

بسیاری از پروژه‌ها در میادین نفتی در دولت قبل  معطل مانده بود

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: سیاستگذاری و راهبرد هدفمند در تولید نفت عاملی بسیار تاثیرگذار است که در دولت سیزدهم ریل‌گذاری این مسیر به درستی صورت گرفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، عبداله عذاری‌اهوازی روز چهارشنبه با حضور در تحریریه ایرنای خوزستان به‌مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار با اشاره به رویکرد و چشم‌انداز دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی اقتصادی و به ویژه تولید نفت اظهار کرد: برقراری ارتباط با کشورهای مختلف به دور از هرگونه فرصت سوزی ناشی از وابستگی به غرب موجب شده تا در راستای تولید نفت همکاری‌های زیادی با شرکت‌های خارجی در مدت زمان ۲ سال اخیر شکل بگیرد که در روند تولید نیز تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به معطل کردن بسیاری از پروژه‌ها در میادین نفتی در دولت قبل گفت: این مساله معلول نگاه و چشم‌دوختن به بیرون از کشور بود در حالی که با وجود این میزان توان داخلی نباید خود را وابسته بدانیم.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان یکی از تفکرات اشتباه دولت قبل را تمرکز بر ازدیاد برداشت عنوان کرد و گفت: ازدیاد برداشت در جای خود مهم است اما همه نگاه‌ها نباید تنها معطوف به ازدیاد برداشت باشد بلکه موارد دیگری همچون چاه‌محوری نیز باید مد نظر باشد. نباید خود را محدود به یک رویکرد کنیم.

ریل‌گذاری دولت سیزدهم در افزایش تولید نفت

جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون به زودی

وی از جمع‌آوری تمامی گازهای مشعل در میادین غرب کارون در آینده نزدیک با راه‌اندازی کامل کارخانه NGL۳۲۰۰ خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر فاز نخست این کارخانه راه‌اندازی شده که ظرفیت آن جمع‌آوری و فراورش ۲۵۰ فوت مکعب گاز همراه در میادین نفتی غرب کارون در روز است.

عذاری‌اهوازی افزود: فاز دوم کارخانه در صورت تکمیل شدند ظرفیت فراورش ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه در روز را دارا است که این میزان فراورش و جمع‌آوری گاز برای غرب کارون کافی است.

وی به سمت صنعت نفت سبز و پایان آلودگی‌های محیط زیستی را از دلایل اصلی و مهم راه‌اندازی این کارخانه خواند.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان همچنین جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه و تولید سه محصول ارزشمند شامل گاز مایع طبیعی، متان و گوگرد گرانول را از جمله کاربردهای مهم کارخانه NGL۳۲۰۰ عنوان کرد و گفت: مولدسازی، حفظ سرمایه‌ ملی و تولید ثروت، اشتغالزایی از دستاوردهای مهم بهره‌برداری از این طرح است.

افزایش تولید نفت در میدان آزادگان جنوبی

وی در ادامه ظرفیت روزانه تولید نفت در میدان آزادگان جنوبی را تا شهریور ماه سال گذشته حدود ۸۴ هزار بشکه عنوان کرد و گفت: امروز میزان تولید نفت در این میدان با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات اساسی به بیش ۱۲۰ هزار بشکه رسیده است.

به اعتقاد عذاری اهوازی هر چند قطعی‌های مکرر شبکه برق، مشکلات اقلیمی و عدم طراحی درست برخی از مشکلات میدان‌هایی همچون میدان آزادگان جنوبی است اما تصمیمات و حرکت‌های غلط دولت گذشته موجب تعلل در راه‌اندازی برخی پروژه‌ها شده است.

وی گفت: کارخانه بهره‌برداری و نمک‌زدایی در میدان آزادگان بنا بوده در سال ۹۷ راه‌اندازی شود اما با گذشت پنج سال هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان به برنامه‌ریزی و اقدامات در دست انجام به منظور راه‌اندازی کارخانه بهره‌برداری و نمک‌زدایی میدان آزادگان جنوبی اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این کارخانه ظرفیت فرآورش ۳۲۰ هزار بشکه در روز فراهم می‌شود.

به گفته وی تکمیل ‌پروژه‌های نیمه تمام یا روی زمین مانده از گذشته و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش میزان هزینه‌ها و خسارت‌ها از جمله اهداف و اولویت‌های کاری شرکت نفت و گاز اروندان برشمرد.

ریل‌گذاری دولت سیزدهم در افزایش تولید نفت

دیده شدن الزامات محیط زیستی در طراحی‌های جدید

عذاری اهوازی به اقدامات مختلف شرکت نفت و گاز اروندان در حوزه محیط زیست و الزام آن اشاره کرد و گفت: ۷۱ درصد از میادین مشترک کشور در غرب کارون است که حجم وسیعی را در برمی‌گیرد از جمله این میادین، میدان‌های مشترک سهراب، یاران، آزادگان، یادآوران، خرمشهر و... هستند. توسعه میادین براساس برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت به شرکت متن سپرده شده که در این شرکت نیز الزامات محیط زیستی در طراحی کارخانه دیده شده است.

وی افزود: گازهای اضافه تا حد امکان به چاه برگردانده می‌شوند و بقیه آن در اختیار NGL۳۲۰۰ قرار می‌گیرد، آب همراه نفت پس از فراوری نفت مجددا به عمق سه هزار متری زمین تزریق می‌شود و هیچگونه پسابی روی زمین برجای نمی‌ماند. در طراحی‌های جدید همه لوله‌های زیرزمینی سیمانی(کانکریت) یا لوله‌های پی‌وی‌سی چند لایه است تا با توجه به شوری خاک آسیب نبینند، دچار نشتی نشوند و طول عمر آن‌ها افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان بر پیشگیرانه بودن اقدامات در زمینه نگهداری و مراقبت تاکید کرد و گفت: پیش از اینکه قرار باشد حادثه‌ای رخ بدهد نقاط خطر را شناسایی و از نشتی خطوط جلوگیری می‌شود. در حال حاضر آمار نشتی خطوط از هفته‌ای یک بار به ماهی یک بار و شاید سه ماه یک بار رسیده است که این دستاورد حاصل تقویت حفاظت کاتدی، توپک‌رانی و تزریق کنترل‌کننده خوردگی به صورت مستمر است.

وی به دیگر روش‌های محافظتی، پیشگیرانه و مراقبتی در راستای جلوگیری از آسیب به محیط زیست‌ اشاره کرد و گفت: در کارخانه سالانه ۸۰۰ میلیارد ریال بابت استفاده از مواد شیمیایی کنترل کننده خوردگی هزینه می‌شود هر چند هزینه اقدامات پیشگیرانه بالا است اما آن را لازم و ضروری می‌دانیم چراکه به پایداری تولید و جلوگیری از آسیب به محیط زیست کمک شایانی می‌کند.

عذاری اهوازی در ادامه در پاسخ به طرح توسعه میدان نفتی سهراب و آسیب‌های آن به تالاب هورالعظیم گفت: میدان نفتی سهراب زیر نظر شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) است و پروژه آن فعال است اما از مجوز توسعه آن اطلاعی ندارم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت صنایع نفتی در دل محیط زیست از جمله تالاب‌ها افزود: نفت ماده عالی است و تجزیه‌پذیر نیست از این رو اگر به خوب نگهداری نشود می‌تواند آلودگی محیط زیستی ایجاد کند. موضوع مهم در فعالیت میادین نفتی نوع طراحی است خوشبختانه شرکت نفت و گاز اروندان IMS دریافت کرده است و گواهینامه ایزو دارد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان به آلودگی خاک به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: در این چنین موارد بلافاصله خاک به منظور تصفیه در محدوده ایجاد آلودگی جمع‌آوری می‌شود. برای تصفیه خاک چهار حوضچه بتنی(لندفیل) احداث شده است و بزرگترین حوضچه متعلق به اروندان است. یک حوضچه بزرگ دیگر نیز در منطقه عملیاتی دارخوین در حال آماده شدن است.

ریل‌گذاری دولت سیزدهم در افزایش تولید نفت

رشد تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در خصوص حرکت شرکت نفت و گاز اروندان به سمت دانش بنیان شدن گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه دانش بنیان شدن شرکت‌های دولتی و نفتی، شرکت نفت و گاز اروندان نیز این سخن را الگوی راه خود قرار داده است. سال ۱۴۰۰ یک قرارداد با پارک علم و فناوری خوزستان به منظور تهیه نقشه راه ایجاد شرکت نفت و گاز اروندان به عنوان یک شرکت دانش بنیان بسته شد. دانش بنیانی شدن کامل شرکت قطعا اقدامی موثر در جهت تولید علم و حرکت به سمت بین المللی شدن است.

عذاری اهوازی با ارایه گزارشی از فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان با شرکت‌های دانش بنیان گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ در راستای تولید داخل ۲۸۰ میلیارد ریال با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد بسته شد که این رقم در در سال ۱۴۰۱ به حدود ۹۳۰ میلیارد ریال افزایش یافت .

وی با اشاره به مناقصات تبصره یک ماده ۱۶ قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: در سال ۱۴۰۰ معاملات با شرکت‌های فن‌آور و دانش بنیان ۱۴۰ میلیارد ریال بود و در سال ۱۴۰۱ به ۲هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال رسید که این رقم حاکی از رشد در این زمینه است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان افزود: سال ۱۴۰۰ در زمینه بند یک ماده ۲۹ مجموع تولید بار اول ۷۰ میلیارد ریال بود در حالی که در سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال رسید و مجموع معاملات با شرکت‌های مذکور از ۴۹۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به پنج هزار و ۲۵۰میلیارد ریال رسید که رشد آن کاملا مشهود است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ارتباطات با شرکت‌های دانش‌بنیان خوزستان بوده است تصریح کرد: پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمتر بود و در دولت فعلی تعداد آن‌ها به صورت قابل توجهی افزایش یافتند که این موضوع نیز بر همکاری با شرکت‌های استانی موثر است. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در استان افزایش یابند ما نیز از همکاری با آن‌ها در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کنیم.

افزایش تولید بدون احداث چاه جدید

عذاری اهوازی با اشاره به ظرفیت تولید گفت: ظرفیت در میادین غرب کارون بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز است البته ما از این رقم نیز عبور کرده‌ایم و این اتفاق بدون ایجاد چاه جدید بوده است.

وی رفع گرفتگی برخی چاه‌ها، اصلاح طراحی‌ها، فعال کردن چاه‌هایی که سال‌ها رها شده بود از جمله اقداماتی دانست که در افزایش تولید نقش موثری داشته است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان به میادین مشترک با کشور همسایه عراق اشاره کرد و گفت: در این میادین مشترک با استفاده از تزریق آب به مخزن تولید نفت را بیشتر کرده‌اند. شرکت ملی نفت ایران نیز به دنبال افزایش تولید به این روش است که می‌تواند با این روش تولید را در آزادگان به ۵۷۰ بشکه در روز نیز افزایش دهد.

وی همچنین در خصوص رسیدن نفت میادین جفیر و سپهر به تاسیسات کارخانه غرب کارون طی روزهای آتی خبر داد که با این عملیات بیش از ۲۰ هزار بشکه نفت به تولید این شرکت افزوده خواهد شد و تمامی این تلاشهای مثبت و خوب را حاصل تلاش جهادی کارکنان خط مقدم تولید نفت در شرکت نفت و گاز اروندان دانست.

ریل‌گذاری دولت سیزدهم در افزایش تولید نفت

جذب ۹۴ درصد نیروهای بومی و محلی

وی با اشاره به اشتغال نیروهای بومی در نفت و گاز اروندان بیان کرد: با توجه به حوزه جغرافیایی شرکت، افراد ساکن در غرب کارون بومی محلی محسوب می‌شوند.

عذاری اهوازی مجموع نیروهای شاغل در این شرکت را سه هزار و ۵۸۵ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۶۰۶ نفر رسمی، ۲۶۲ نفر پیمانی، ۲۵ نفر قراردادی، و ۲ هزار و ۶۹۰ نفر پیمانکاری هستند که ۹۴ درصد آن‌ها بومی و ۶ درصد غیر بومی است و این شرکت را پیش رو در انجام تبدیل وضعیت قانون ایثارگری دانست.

وی ادامه داد: از زمانی آغاز بکار من در شرکت نیز ۱۹۵ نفر به صورت قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری جذب شده است که ۱۸۳ نفر بومی از غرب کارون با تمرکز بر دشت آزادگان و ۱۲ نفر نیز غیربومی از شایر نقاط استان خوزستان هستند که علت جذب این تعداد نیز به خاطر تخصص بوده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان بر انعقاد تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی به منظور برگزاری دوره‌های تخصصی اشاره کرد.

وی همچنین با گرامیداشت نام و یاد سه تن از کارکنان نفت و گاز اروندان که در حادثه دوهفته گذشته این شرکت در حین جوشکاری در کارخانه غرب کارون فوت شدند اشاره کرد و گفت: این اتفاق یک بار دیگر یادآور شد که صنعت نفت، صنعتی پرمخاطره است و حادثه همیشه و همه جا در کمین نیروی انسانی شاغل در این صنعت است که در هر شرایطی در خط مقدم تولید، خود را در مقابل استحصال این ثروت خدادادی ملت بزرگ ایران مسئول میداند.

مسئولیت‌های اجتماعی

وی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی صنایع گفت: در سفرهای رییس جمهور به استان خوزستان حدودا ۱۴ همت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی نفت برای استان مصوب شد اما آنچه مهم است جذب این اعتبار است.

عذاری اهوازی آبرسانی سیار به برخی روستاها گرفتار تنش آبی، ساخت مدرسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی  در خرمشهر، بسیج ۱۱۴ ماشین سنگین و سبک در روز برای آواربرداری متروپل، قرارگاه پشتیبانی، تجهیزات، بسته‌های بهداشتی و غذایی برای متروپل، برپایی موکب بزرگ اربعین در مرز شلمچه به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران، توزیع ۶ هزار بسته نوشت افزار در مهرماه ۱۴۰۱، کمک رسانی، ساخت و ساز و ترمیم یادمانهای شهدای شلمچه، دهلاویه، طلائیه ویادمان هور در ایام اردوهای راهیان نور، توزیع بیش از ۶ هزار بسته کمک معیشتی در چند نوبت، پشتیبانی از برنامه های فرمانداری های خرمشهر، هویزه و سوسنگرد و درخواستهای ابلاغی استانداری، تهیه ایاب و ذهاب دانش آموزان روستاهای خرمشهر تا مدارس این شهر، برگزاری محافل ، مسابقات و کلاسهای قرآن برای مردم شریف شهرهای حوزه تاسیسات این شرکت، تعمیر و بهسازی مرکز آموزش و مساجد را بخشی از پروژه‌های مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد که به همت ادارات روابط عمومی، خدمات و پشتیبانی و پایگاه مقاومت بسیج شهدای رمضان این شرکت دانست.

وی انجام اقدامات فرهنگی، هنری و مذهبی را بخش دیگری از مسئولیت اجتماعی این شرکت در مناطق تحت پوشش خود عنوان کرد که اقدامات خوبی صورت گرفته که رضایت مندی مردم را نیز به دنبال داشته است.

شرکت نفت و گاز اروندان، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که در زمینه بهره‌برداری و استخراج نفت در مناطق جنوب و غرب ایران فعالیت می‌کند.

شمار زیادی از میادین نفتی ایران نظیر میدان نفتی دارخوین، آزادگان، یادآوران، جفیر، بند کرخه، سوسنگرد، اروند، مشتاق، خرمشهر، امید، سهراب، مهر، یاران و میدان نفتی سپهر در حوزه شرکت نفت و گاز اروندان هستند

ارسال نظر