قیمت نفت نزولی شد

قیمت نفت نزولی شد

قیمت نفت در معاملات دوشنبه بازار آسیا که سرمایه‌گذاران در آستانه انتشار آمار اقتصادی جدید در آمریکا و چین محتاط بودند، کاهش پیدا کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۵۱ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۲ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۷۳ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید.

به گفته تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس"، معامله‌گران نفت ممکن است در آستانه انتشار شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا و آمار اقتصادی چین در اواخر هفته جاری، محتاط شده باشند. با این حال، قیمت نفت ممکن است پس از اعلام برنامه‌های اوپک پلاس برای کاهش بیشتر عرضه، بهبود پیدا کند.

آمار رسمی نشان داد قیمت درب کارخانه چین در ژوئن، با سریع‌ترین روند در بیش از هفت سال گذشته کاهش یافت و روند بهبود اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان آهسته شد.

هر دو شاخص قیمت نفت هفته گذشته، به دنبال وعده عربستان سعودی و روسیه برای کاهش بیشتر تولید در ماه اوت، بیش از چهار درصد رشد کرده و به بالاترین حد خود از ماه مه صعود کرده بودند.

موکش شادِف، مدیر واحد معاملات نفت و پایین دستی شرکت "ریستاد انرژی" در این باره گفت: کندی اقتصادی چین برخلاف ابهامات موجود در بازار نفت است. بی‌ثباتی بازار نفت با کشمکشی که بین نگرانی‌ها نسبت به تقاضای اقتصادهای غربی برای سوخت و استراتژی‌های کنترل عرضه اوپک وجود دارد، تشدید شده است.

عربستان سعودی کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز را که در ژوییه به اجرا گذاشته است، در اوت هم ادامه خواهد داد و روسیه هم صادراتش را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد اما یک منبع دولتی روز جمعه به رویترز گفت: روسیه از نفت برای تولید سوخت بیشتر و تامین تقاضای داخلی استفاده خواهد کرد.

کاهش تولید عربستان سعودی، از شدت اشباع ذخایر نفت شناور این کشور در نزدیکی بندر عین سخنه مصر در دریای سرخ، کم خواهد کرد. طبق آمار شرکت تحلیل انرژی ورتکسا، این ذخایر تا هفتم ژوییه، در مقایسه با اواسط ژوئن، نصف شده و به ۱۰.۵ میلیون بشکه رسیده اند.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان در یادداشتی نوشتند: عرضه غیراوپک پلاس، پاسخگوی تقاضای جهانی بوده است و اوپک پلاس علاوه بر کاهش تولیدی که پیش از این اعلام کرده و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه دهد، باید تولید خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز دیگر کاهش دهد.

آماری که روز جمعه در آمریکا منتشر شد و نشان داد نرخ بیکاری این کشور اندکی کاهش پیدا کرده است، احتمالا فدرال رزرو را در مسیر افزایش نرخ بهره در نشست ژوییه قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا، هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافت و به ۵۴۰ حلقه رسید.

 

ارسال نظر