ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر باز هم افزایش یافت

ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر باز هم افزایش یافت

توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که در دولت‌های قبل به فراموشی سپرده شده بود در دولت سیزدهم به‌عنوان راهکاری مطمئن برای تولید پایدار برق موردتوجه جدی قرار گرفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که یکی از راهکارهای مؤثر در رفع ناترازی برق می‌تواند باشد در دولت‌های قبل موردتوجه جدی نبود و همین بی‌توجهی کشور را از داشتن برقی مطمئن و پایدار محروم کرده بود.

این روند ادامه داشت تا آنکه دولت مردمی سیزدهم سکان امور را به دست گرفت و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

همان ایام «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو از تلاش برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که ۱۰ هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهارساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

وزیر نیرو ادامه داد: ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم کرده است.

پس از آن بود که رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ساخته می‌شود.

«محمود کمانی» افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهارساله ساخته خواهد شد.

برق

وی ادامه داد: انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان شامل خورشیدی، بادی، برق‌آبی کوچک، زیست‌توده و توربین انبساطی است که همه اینها فقط یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده است که سهم بسیار ناچیزی است. اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور نزدیک به ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات آن نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.

تلاش‌های دولت مردمی و وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر منجر به آن شد که برای سال نخست مجوز احداث ۴ هزار نیروگاه تجدیدپذیر از شورای اقتصاد اخذ شود.

علاوه‌برآن به گفته محمود کمانی اخذ مجوز برای توسعه نیروگاه‌های بادی در دست پیگیری قرار دارد.

تلاش‌های صورت‌گرفته سبب شده تا پایان فروردین امسال ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۱۰۴۰.۶۸ مگاوات افزایش یابد.

براین‌اساس سهم نیروگاه‌های خورشیدی ۴۵.۳ درصد، بادی ۳۶.۶ درصد، برق‌آبی کوچک ۱۰.۴ درصد، زیست‌توده ۱.۳ درصد و توربین انبساطی ۱ درصد شده است.

البته روند احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌سرعت در دولت سیزدهم درحال رشد و توسعه است.

 

 

ارسال نظر