شناسه خبر : 45130

۶۰ میلیارد تن ذخیره انواع معادن در کشور


۶۰ میلیارد تن ذخیره انواع معادن در کشور

مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در کشور بیش از ۱۲ هزار معدن داریم که معادن کوچک و بزرگ مقیاس هستند؛ میزان ذخیره ای که تا کنون کشف شده ۶۰ میلیارد تن ذخیره انواع معادن در ۶ گروه از شن و ماسه تا فلزات است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی حمیدی سه شنبه شب در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: بحث معدن در سه مقوله پروانه اکتشاف و گواهی کشف و پروانه بهره برداری است. در کشور بیش از ۱۲ هزار معدن داریم که معادن کوچک و بزرگ مقیاس هستند میزان ذخیره ای که تا کنون کشف شده است ۶۰ میلیارد تن شامل انواع معادن در ۶ گروه از شن و ماسه تا فلزات است.

وی افزود: همه مواد معدنی ارزشمند و تاثیر گذار هستند، در بعضی از مناطق کشور شن و ماسه ارزشمند هستند و در مسکن استفاده می شود ولی نمی توان کتمان کرد که فلزات نیز ارزشمند هستند.

مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عمق معادن و استخراج گفت: اعدادی که اعلام می شود حدودی است، مواد معدنی که دارای عیار و کیفیت است در سه دسته تقسیم می شود که هر قدر به سمت معادن پرعیار برویم اکتشافات عمیق تر است. اکنون زیرساخت ها در این حوزه انجام می شود و عمق های بیشتر تا ۵۰۰ متر انجام می شود و برنامه ریزی برای ۲ هزار متر نیز صورت می گیرد.

پایش و ساماندهی معادن در دولت سیزدهم

مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پایش و ساماندهی محدوده های معدنی گفت: یکی از سیاست های دولت و وزارت صمت، برنامه ریزی در حوزه اکتشاف و بهره برداری است و سیاست گذاری شده تا کلیه محدوده ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

وی افزود: واگذاری معادن از طریق مزایده و بسته های سرمایه گذاری واگذار می شود یکسری از معادن در اختیار دولت است که در قالب واگذاری برای استخراج و فروش از طریق سامانه ستاد الکترونیک دولت به صورت شفاف و در فضای شیشه ای صورت می گیرد.

حمیدی ادامه داد: همچنین در برخی  معادن، دولت خود را مکلف به اکتشاف دانسته است و از طریق سازمان زمین شناسی کارهای اکتشافی و میزان مواد معدنی اندازه گیری و بررسی می شود و سپس در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد ضمن اینکه دولت علاقه ای به فعالیت معدنی ندارد.

ارسال نظر