بیمه تجارت نو؛

بیمه‌های مهندسی از جمله رشته‌های مورد توجه صاحبان صنایع و سرمایه در بازارهای جهانی محسوب می‌شود که با توجه به کاربردهای گوناگون آن از تنوع زیادی برخوردارند. بیمه‌های مهندسی خطرات احتمالی و حوادث فیزیکی ناگهانی و غیر قابل پیش­ بینی در طول فعالیت‌های صنعتی، عمرانی و طرح‌های ساختمانی و وقوع خسارت­ های بزرگ به سرمایه‌های کلان را تحت پوشش قرار می ­دهد.

به گزارش چابک آنلاین، محدوده پوشش‌ در بیمه‌های مهندسی برخلاف سایر رشته‌های بیمه که    اکثراً دامنه‌ای به نسبت محدود دارند و تنها خطراتی معدود را زیر پوشش خود قرار می‌دهند،  بسیار وسیع و گسترده است.

این نوع بیمه به دو دسته کلی تقسیم می­شود:

 -  ‌‌‌بیمه‌‌هایی که برای دوره عملیات ساخت و نصب صادر می‌شوند.

- بیمه‌‌هایی که برای دوره بهره‌برداری صادر می‌شوند.

انواع بیمه‌های مهندسی

۱- بیمه تمام­ خطر پیمانکاران  (C.A.R)

پروژه‌های ساختمانی از تاریخ شروع تا زمان تحویل به کارفرما، در مقابل هرگونه خسارت ناشی از هر حادثه و همچنین خسارت­های مادی، جرح، صدمات بدنی وارده به اشخاص ثالث، پاکسازی محیط و برداشت ضایعات تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار می‌گیرد.

بیمه تمام ­خطر پیمانکاران از جمله بیمه‌های تمام­ خطر می‌باشد‌، به این معنی که تقریباً هرگونه زیان یا خسارت ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی که در طول مدت بیمه به اموال بیمه­ شده واقع در محل اجرای پروژه ساختمانی وارد شود، مشروط بر اینکه به نحوی مشخص در بیمه­ نامه مستثنی نشده باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد که مهم­ترین آن­ها عبارتند از:

-  آتش‌سوزی‌، صاعقه‌، انفجار‌، سقوط هواپیما، کاربـرد آب یا سـایـر اقـداماتی که به منظور اطفای حـریق صورت می‌گیرد

-  سیل، طغیان آب، باران، برف، بهمن و امواج عظیم دریا در اثر آتشفشان

- هرنوع توفان

- زمین ­لرزه، نشست زمین، لغزش زمین و صخره‌ها

- دزدی ساده‌، سرقت با شکست حرز

- اجرای ناصحیح کار، عدم مهارت، سهل انگاری

- ازبین رفتن یا خسارت وارد به مصالح ساختمانی‌، ماشین­ آلات ساختمانی و لوازم و تجهیزات ساختمانی که ممکن است در حین حمل و نقل در محدوده اجرای پروژه‌، انبارداری یا در هنگام سوارکردن یا پیاده کردن ماشین­ آلات به وقوع بپیوندد

۲- بیمه شکست ماشین ­آلات(M.B)

این بیمه ­نامه برای کارخانه ‌ها در زمان بهره ­برداری صادر می‌شود و خسارات فیزیکی، ناگهانی و غیر قابل پیش­بینی تأسیسات، تجهیزات و دستگاه‌ها را تا ارزش جایگزینی شامل هزینه نصـب، حـقوق و عـوارض گمرکی و هزینه حمـل بیمـه می‌کند.

۳- بیمه تمام­ خطر سازه‌های تکمیل ­شده C.E.C.R

پروژه‌های مهندسی مانند سدها‌، راه‌ها، پل‌ها، برج‌ها، طرح‌های آبیاری و زهکشی و نظایر آن پس از اتمام عملیات و تحویل موقت به صاحب کار در دوره بهره‌‌برداری در معرض سوانح قرار دارند که با این بیمه ­نامه این­گونه خطرات و سوانح طبیعی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

۴- بیمه تجهیزات پیمانکاری و  ماشین­ آلات کارگاهی C.P.M

پیمانکاران می‌توانند ماشین­ آلات مکانیکی، لودر، گریدر، بولدوزر‌، بیل مکــانیکی‌، دستگاه‌های مکنده و حفاری، پــمپ و ویبراتور، لیف تراک و جرثقیل خود را که مجاز به عبور و مرور در جاده‌های عمومی ‌نمی‌باشند، تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار دهند.  

 ۵- بیمه تجهیزات الکترونیکی E.E

کلیه خسارات سخت­افزاری ابزارهای ظریف الکترونیکی رایانه و ... در مقابل خسارات ناشی از ضربه، برخورد اجسام خارجی، آبدیدگی، آتش‌سوزی و نوسانات برق تحت پوشش قرار می‌گیرند.

۶- بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان(تضمین کیفیت ساختمان)

این بیمه‌نامه هرگونه نقص در سازه‌های اصلی و جانبی ساختمان ناشی از طراحی غلط، اجرای نادرست و مواد و مصالح معیوب طی مدت اعتبار بیمه‌نامه که به بیمه‌گر اعلام شود و در زمان صدور گواهی پایان کار و گواهی تأیید بازرس فنی آشکار نشده باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 ۷- بیمه بویلر و مخازن تحت فشار

ضمن بازدید و ارائه توصیه‌های ایمنی به بیمه‌گذاران، خطر انفجار مخازن تحت ‌فشار‌، بویلرها و خسارت‌های ناشی از آن­ها تحت پوشش قرار می‌‌گیرد.

 ۸- بیمه فساد کالا در سردخانه D.O.S

این بیمه­ نامه مکمل بیمه شکست ماشین ­آلات است و بیمه­ گذار می‌تواند همزمان با بیمه تجهیزات سردخانه، خسارت ناشی از فساد کالاهای موجود در انبار سردخانه را در صورت ازکارافتادگی دستگاه­ های تبریدی تحت پوشش قرار دهد.

۹- بیمه تمام­ خطر نصب E.A.R

این بیمه‌نامه به منظور نصب تجهیزات و ماشینآلات کارخانه وتأسیسات از هنگام تجهیز کارگاه تا پایان عملیات نصب و کارهای ساختمانی‌، آزمایش و راهاندازی طرحهایی نظیر کارخانه‌های صنعتی  و تولیدی، نیروگاه‌ها، خطوط‌ انتقال نیرو‌، تأسیسات ‌مخابراتی ‌وتلویزیونی، ذوب آهن، فولادسازی،  راه آهن‌، خطوط لوله نفت وگاز، پتروشیمی، پالایشگاه و ... صادر می‌گردد.

 بیمه تمام ­خطر نصب، پوشش بیمه ای گسترده ای را فراهم می‌آورد. این بیمه ­نامه همانند بیمه  تمام خطر مقاطعهکاران از جمله بیمه‌های تمامخطر می‌باشد که تقریباً هرگونه زیان یا خسارت ناگهانی یا غیر قابل پیشبینی که در طول مدت بیمه به اموال بیمهشده وارد می‌آید، مشروط به  اینکه به نحوی مشخص در بیمه­ نامه مستثنی نشده باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد که         مهم­ترین آن­ها  عبارتند ‌‌از:

- آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، سقوط هواپیماو همچنین خسارت ناشی از کاربرد آب و یا سایر اقداماتی که به منظور اطفای حریق صورت می‌گیرد

- سیل‌، طغیان آب‌، باران‌، برف، بهمن‌، امواج عظیم دریا در اثر آتشفشان

- هر نوع توفان

- زمین لرزه‌، نشست زمین‌، لغزش زمین و صخره‌ها

- دزدی ساده‌، سرقت با شکست حرز

- خطاهایی‌که در هنگام نصب صورت پذیرد

- سهل انگاری‌، عدم مهارت‌، عدم تجربه‌، اعمال توام با سوء نیت‌

- اتصال کوتاه‌، جرقه زدن‌، ولتاژ بیش از حد

- فشار یا خلأ بیش از حد‌، از هم گسیختن در اثر نیروی گریز از مرکز

- حمل و نقل اشیای مورد نصب در محوطه نصب

 

 

 

ارسال نظر