بیمه ما؛

هیچ کس نمی‌تواند بگوید که از بلایای طبیعی و یا با ایجاد امکانات پیشگیرانه از بعضی از حوادث شامل آتش، سیل، دزدی، انفجار و صاعقه چنانچه حادث شود کاملاً در امان خواهد ماند. هر انسانی با زحمات فراوان اموال و دارایی کسب نموده و به خود اختصاص می‌دهد. جبران خسارت حوادث ذکر شده بسیار سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن است.

به گزارش چابک آنلاین، شرکت ” بیمه ما “ با دریافت حق بیمه مناسب خسارت وارده بر اثر حادثه را جبران می‌نماید. بیمه نامه آتش‌سوزی پوششی است برای جبران خسارت‌های وارد به اموال و دارائی‌های منقول و غیرمنقول که متعلق به بیمه‌گذار و یا در تصرف قانونی وی باشد. از قبیل ساختمان و اثاثیه منزل مسکونی و واحدهای اداری، تجاری، صنعتی، تأسیسات، ماشین‌آلات، محتویات انبارها که ناشی از خطراتی همچون آتش‌سوزی یا خطرات تبعی دیگری که در بیمه‌نامه مورد توافق قرار می‌گیرد، باشد.

تعاریف مرتبط به بیمه آتش سوزی

ذینفع :

بیمه نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی در بیمه نامه که در تمام یا قسمتی از موضوع مورد بیمه، نفع داشته باشد. واحد مسکونی محلی که صرفاً به منظور سکونت از آن استفاده می‌شود و برای کار و حرفه از آن استفاده نمی‌گردد. واحد صنعتی به واحدهایی مانند کارگاه و کارخانجات اطلاق می‌گردد که به نوعی با ماشین‌آلات، خطوط تولید و خدمات مرتبط با تولید سر و کار دارند.

واحد غیرصنعتی به مراکزی مانند فروشگاه‌ها، ادارات، آموزشگاه‌ها و ... که درآنها فعالیت غیرتولیدی (تجاری، اداری، خدماتی و ...) انجام می‌شود اطلاق می‌گردد.

خطرات اصلی :

منظور از خطرات اصلی آتش‌سوزی (حریق) ، صاعقه و انفجار می‌باشد.

خطرات اضافی (تبعی):

خطرات اضافی (تبعی) در بیمه آتش‌سوزی شامل :

خسارت ناشی از وقوع زلزله و آتشفشان، سیل و طغیان آب دریاها و رودخانه‌ها، طوفان، رانش زمین، سقوط بهمن، ترکیدگی لوله آب، ضایعات ناشی از آب باران، ذوب برف، سقوط هواپیما و هلی‌کوپتر، شکست شیشه، سرقت اموال و اثاثیه منزل، مسئولیت مدنی در قبال همسایگان، هزینه پاکسازی و بسیاری خطرهای دیگر که به درخواست بیمه گذار تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، می شوند.

انوع بیمه نامه آتش‌سوزی

بیمه‌نامه آتش‌سوزی واحدهای مسکونی

در این بیمه‌نامه بنابه درخواست بیمه‌گذار ، ارزش اعیانی بنای ساختمان، تأسیسات، اموال و اثاثیه منزل مسکونی با سرمایه دلخواه و به قیمت روز در برابر خطرهای آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه و خطرهای اضافی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

بیمه‌نامه آتش سوزی واحدهای صنعتی

در این بیمه‌نامه می‌توان ارزش اعیانی ساختمان، تأسیسات، ماشین آلات ، اثاثیه ثابت، دکوراسیون و محتویات مستقر در واحدهای صنعتی را در مقابل خطرات اصلی و تبعی به ارزش روز بیمه نمود.

بیمه‌نامه آتش سوزی واحدهای غیرصنعتی

این نوع بیمه نامه، ارزش اعیانی ساختمان، تأسیسات، اثاثیه ثابت، دکوراسیون و محتویات مستقر در واحدهای غیرصنعتی را در مقابل خطرات اصلی و تبعی تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه‌نامه آتش‌سوزی مجتمع مسکونی

این بیمه نامه ، صرفاً برای مجتمع‌های مسکونی بیشتر از 15 واحد صادر می‌گردد که درآن بنا به درخواست بیمه‌گذار، سرمایه اعیانی کلیه واحدها (در متراژ مختلف) و مشاعات آنها از قبیل سرایداری، پارکینگ ، ساختمان تأسیسات، انبارها و تأسیسات مشترک ( موتورخانه ، چیلر، آسانسورها ) نیز تحت پوشش بیمه آتش سوزی و خطرهای اضافی قرار می‌گیرند.

بیمه‌نامه آتش سوزی انبار

بیمه‌نامه‌های آتش سوزی انبار (عمومی و اختصاصی) به دو صورت ذیل ارائه می‌گردد. 

مبلغ بیمه شده دربیمه آتش سوزی

خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی بر اساس مبلغ مندرج در بیمه نامه و به ارزش واقعی نسبت به سال بیمه شده محاسبه می‌گردد. بیمه گذار در زمان تکمیل پیشنهاد بیمه باید دقت نماید که مورد بیمه به ارزش واقعی (با احتساب استهلاک) بیمه شود. در صورتی که در لحظه حادثه مبلغ بیمه شده کمتر از ارزش واقعی مورد بیمه باشد، بیمه‌گر طبق ماده 10 قانون بیمه (قاعده نسبی سرمایه) خسارت را به نسبت مبلغ بیمه شده به ارزش واقعی مورد بیمه در لحظه حادثه محاسبه خواهد کرد. در صورت خسارت کلی، بیمه‌گر خسارت را بر مبنای ارزش واقعی مورد بیمه در لحظه حادثه یا مبلغ بیمه شده ( هر کدام کمتر باشد ) پرداخت خواهد کرد.

بیمه نامه آتش سوزی اظهارنامه‌‌ای (شناور)

موجودی داخل انبارها از نظر تعداد و ارزش دائماً در حال تغییر و نوسان می‌باشد. بنابراین به منظور مناسب نمودن حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذار نسبت به میزان موجودی کالا و تحت پوشش قرار دادن تمام موجودی کالا در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه، بیمه نامه آتش‌سوزی انبار یا موجودی انبار به صورت شناور صادر می شود. با توافق بیمه گر و بیمه‌گذار، با تعیین حداکثر سقف مورد تعهد و اعلام موجودی به طور ماهیانه یا 15 روز یک بار، می‌توان از پوشش مناسب تری بهره‌مند شد.

در این نوع بیمه‌نامه، بیمه گر می‌تواند حق بیمه را بر مبنای 100% و یا 75% حق بیمه سالیانه محاسبه و منظور نماید و در پایان مدت اعتبار بیمه نامه، حق بیمه قطعی را با توجه به شرایط بیمه نامه های عمومی و اظهارنامه‌های ارسالی در موعد های مقرر از طرف بیمه‌گذار محاسبه و اعمال نماید

استثنائات بیمه نامه

بیمه گر معمولاً در موارد زیر تعهدی در جبران خسارات وارده ندارد:

اهداف بیمه نامه

از اهداف مهم بیمه نامه آتش سوزی جبران زیان‌های مالی ناشی از وقوع خطرات اصلی و تبعی مندرج در بیمه‌نامه آتش‌سوزی است که این بیمه نامه اموال و دارایی‌های مورد بیمه را به منظور جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های جدی در زمینه تداوم فعالیت‌های صنعتی، غیرصنعتی و حتی سکونت مورد پوشش قرار می دهد.

چه کسانی به این بیمه نامه نیاز دارند

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان مالک یا ذینفع اموال منقول و غیرمنقول می‌توانند اموال مذکور را در مقابل خطرات اصلی و اضافی تحت پوشش بیمه‌نامه آتش سوزی قرار دهند.

شرایط اختصاصی بیمه نامه آتش سوزی

شرایط خصوصی، آن دسته شروطی هستند که طی توافق جداگانه‌ای در یک مورد خاص بین بیمه گر و بیمه‌گذار ایجاد می‌گردد. در چنین شرایطی بیمه‌گر و بیمه‌گذار می‌توانند با توجه به اصول اساسی بیمه‌نامه و در چارچوب قانون بیمه و مفاد پیش بینی شده در شرایط عمومی، شروط خاص دیگری را به منظور گسترش و یا محدود نمودن تعهدات به عمل آورند که اینگونه توافق‌ها معمولاً تحت عنوان شرایط اختصاصی در بیمه نامه درج می‌ شود. 

  • جنگ، جنگ داخلی، آشوب، بلوا، انقلاب، کودتا و اغتشاشات داخلی

  • انفجار مواد منفجره مثل دینامیت

  • فعل و انفعالات هسته‌ای

  • خسارت داخلی ماشین‌آلات مانند اتصالات، جرقه، عدم کفایت، عایق‌بندی، امواج برقی ناشی از بار زیاد پول، مسکوکات، اوراق بهادار، اسناد، فلزات قیمتی، جواهرات، نسخ خطی، هزینه بازسازی نقشه، جمع آوری مجدد اطلاعات و تنظیم دفاتر بازرگانی

  • آسیب‌های وارده عمدی از سوی بیمه‌گذار و یا افرادی که به نوعی در سرمایه مورد بیمه ذینفع می‌باشند.

  • مواردی که در شرایط خصوصی منضم به بیمه نامه آتش‌سوزی صادره، مستثناء گردیده اند.

 

  • محمد

    خوبه

ارسال نظر