شناسه خبر : 50202

۳۱۱ هزار میلیارد ریال جمع دارایی های شرکت‌های واسپاری است

311 هزار میلیارد ریال جمع دارایی های شرکت‌های واسپاری است

اعضای هیئت مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران با فرشاد محمد پور معاون نظارت بانک مرکزی و ‌جواد باغبان مدیر اداره نظارت بر مؤسسات پولی و غیربانکی بانک مرکزی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش چابک آنلاین، در ابتدای نشست، جواد باغبان گزارشی از اندازه صنعت لیزینگ ارائه داد و گفت که درحال حاضر 62 شرکت لیزینگ مجوزدار فعالیت دارند که از بین آنها مجوز  52 شرکت توسط بانک مرکزی تمدید شده و 10 شرکت نیز درحال تمدید هستند.

وی ، به جمع دارایی‌های شرکت های واسپاری اشاره وتشریح کرد که  311 هزار میلیارد ریال جمع دارایی های شرکت‌های واسپاری بوده که ازاین میزان 137 هزار میلیارد ریال سرمایه و‌ 174 هزار میلیارد ریال نیز بدهی است.

درادامه، دبیر هیئت مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران، به بیان مشکلات و ابزار های لازم ‌در راستای رشد و توسعه صنعت لیزینگ پرداخت که از جمله آنها می توان به موضوعاتی از قبیل عدم ابلاغ دستور العمل جدید بانک مرکزی‌، تعیین نرخ سود بدون توجه به اثرات تورمی و شرایط موجود جامعه، نبود دستور العمل عاملیت، مرابحه‌، لیزینگ عملیاتی‌، سقف تسهیلات‌، ضمانتنامه های بانکی، نقل و انتقال سهام، فرآیندهای زمانبر در رابطه با مسایل افزایش سرمایه‌، انتخاب حسابرس، مجوز فعالیت موقت، وجود موارد ابلاغی از سوی بانک مرکزی و عدم پذیرش از سوی سازمان امور مالیاتی‌ ، دسترسی سامانه‌های اعتبار سنجی مشتریان، وجود شرکت‌های قسطی فروش غیر مجاز و عدم نظارت بر عملکرد آنها اشاره داشت.

درادامه فرشاد محمد پورمعاون نظارت بانک مرکزی ،ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای این صنعت در اقتصادکشور، بر ضرورت تعاملات یکدست‌تر هر یک از شرکت‌های لیزینگ با انجمن و انعکاس موانع و مشکلات شرکت‌ها به نهادهای ناظر از سوی انجمن به منظور ارائه راه حل و تسریع در رسیدگی چالش‌ها تاکید داشت.

 به گزارش چابک آنلاین، معاون نظارت بانک مرکزی بیان داشت: صنعت لیزینگ در مقایسه با سایر ارکان پولی کشور در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

وی ، خواستار رفع مشکلات موجود در کوتاهترین زمان شد که  در همین راستا  به منظور ارتقای صنعت دستور تدوین سند راهبردی تحول صنعت را ابلاغ کرد.

در همین راستا و به منظور نظارت و کنترل مراکز قسطی فروشی غیر مجاز مقرر شد مفادی از بندهای دستورالعمل به این مراکز اختصاص داده شود.

همچنین به منظور تسهیل فعالیت شرکت‌ها در زمانی که موفق به تمدید مجوز نشده اند می‌توانند با ارائه‌ی نامه‌ای از سوی بانک مرکزی به امور مالیاتی و پلیس راهور مشکلات خود  را مرتفع کنند.

در پایان جلسه با هدف طرح موضوعات و  رفع مشکلات موجود در صنعت لیزینگ، بهبود و تسهیل در  فعالیت شرکت های لیزینگ مقرر شد جلساتی به صورت مستمر به منظور نیل به موارد فوق با حضور مدیراداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی‌، اعضای انجمن و همچنین نمایندگانی از شرکت های لیزینگ تشکیل شود.

 

ارسال نظر