شناسه خبر : 48353

اختصاصی چابک آنلاین؛

دلایل پایین بودن نرخ نکول در صنعت لیزینگ مشخص شد

دلایل پایین بودن نرخ نکول در صنعت لیزینگ مشخص شد

مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین، اظهار کردکه صنعت لیزینگ در ایران در ۵۰ سال گذشته نسبت به متوسط صنعت لیزینگ در دنیا رشد خوب و قابل قبولی نداشته، هر چند که روند رشد این صنعت در کشور در سال های گذشته به ساختار نظارت بانک مرکزی،از رشد پایداری برخودار بوده و نرخ نکول پایین تر از گذشته بوده اما این صنعت در ایران در مجموع نسبت به متوسط جهانی عقب ماندگی هایی دارد.

چابک آنلاین، مجید میرزاحیدری، "ایمان فرجام نیا" درگفت و گو با چابک آنلاین در مورد پایین بودن نرخ نکول در صنعت لیزینگ، توضیح داد که  روند نرخ نکول در صنعت لیزینگ در چند سال گذشته رو به پایین بوده که این امر ناشی از بروز دو دلیل بوده است.

به گفته وی، ابزار وصول مطالبات از مشتریان لیزینگ ها از حالت دفترچه و کارت اقساط به چک های باز پرداخت اقساط تبدیل شده و در ارتباط با اجرای تعهدات افراد و سازمان ها نسبت به همدیگر، قانون چک، قانون سخت گیرانه ای بوده و بدون هیچ گونه عدولی از نطقه ایفای تعهدات، فرد باید در موعد مقرر مبلغ تعهد شده در چک را تامین کند، در غیر این صورت به واسطه قوانینی که در ساختار چک جدید بوجود آمده با مشکلات مالی جدی مواجه می شود.

عضو هیات مدیره شرکت لیزینگ اقتصاد نوین، درتوضیح عامل دوم پایین بودن نرخ نکول در صنعت لیزینگ خاطرنشان کردکه عمده متقاضیان صنعت لیزینگ متقاضیان خودروها بوده واین قبیل کالاها به واسطه رشد سطح عمومی قیمت ها ارزش بالاتری پیدا کردند، بنابراین افراد به دنبال این هستند که زودتر اقساط خود را پرداخت کرده  و اجاره به شرکت تملیک به مالکیت کامل آنها دربیاید، بنابراین آنها هم اشتیاق دارند به سرعت اقساط خود را پرداخت  کنند.

مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین، درباره چرایی پایین بودن تعداد شرکت های لیزینگ در بازار سرمایه، اذعان داشت که تامین منابع مالی صنعت لیزینگ از طریق بازار سرمایه ریسک خود را دارد، زیرا  بهای تمام شده تامین منابع مالی از بازار سرمایه و ریسک تطبیق زمانی دریافت منابع ناشی از فروش اوراق و تحویل کالا از طرف تامین کنندگان به خریداران بالااست، بنابراین شرکت های لیزینگ به سمت تامین منابع از بازار سرمایه نمی روند.

وی، ادامه داد: تامین منابع مالی صنعت لیزینگ از بانک ها نسبت به بازار سرمایه بهای تمام شده پایین تری دارد و هم انعطاف لازم در تطبیق زمان تحویل کالا به مشتریان و پرداخت تسهیلات از طرف لیزینگ قابل مدیریت است.

فرجام نیا، درعین حال گفت که موافق حضور پررنگ تر شرکت های لیزینگ در بازار سرمایه بوده اما باید محیط رقابتی در صنعت لیزینگ شکل بگیرد که شکل گیری این محیط رقابتی به رشد صنعت لیزینگ کمک می کند زیرا رشد صنعت لیزینگ در ایران نسبت به متوسط جهانی فاصله بالایی دارد بنابراین جای کار زیادی نیز دارد.

 

ارسال نظر