شناسه خبر : 43065

اختصاصی چابک آنلاین؛

استقبال صنعت لیزینگ ازابزارهای جدید تامین مالی

استقبال صنعت لیزینگ ازابزارهای جدید تامین مالی

شرکت های لیزینگ برای حفظ حیات خود در طول زمان و همچنین بدلیل محدود بودن منابع تحت اختیار خود ، نیازمند توسعه هستند.

به گزارش چابک آنلاین، با توجه به شرایط فعلی، حفظ جایگاه شرکت از سهم بازار بسیار پر اهمیت به نظر می رسد. 

درسال های اخیر مسئله تامین مالی یکی از چالش های اصلی توسعه کسب و کارها بوده و دسترسی به منابع مالی از مهمترین مشکلات مطرح درفضای کسب وکارها به شمار می روند. 

درحال حاضر بانک محور بودن نظام تامین مالی و نقش پر رنگ بازار پول یکی از مهمترین ویژگی های تامین مالی در اقتصاد کشور است. 

طبق بررسی های بعمل آمده در دنیا، صنعت لیزینگ در سال 2018 توانسته از روش های مختلف و بدون نیاز به شبکه بانکی معادل 1300 میلیارد دلار تامین مالی کند. 

باتوجه به اینکه شرکت های لیزینگ درکشور تحت نظارت بانک مرکزی هستند باید برای تأمین مالی، تأییدیه های لازم را اخذ کنند. 

در این گزارش، به بررسی روش‌های تأمین مالی مورد تأیید بانک مرکزی در صنعت لیزینگ می پردازیم. 

صدور اوراق مشارکت مالی: 

شرکت های لیزینگ با تحلیل نیازهای مالی و سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار خود را بر اساس استانداردهای بازار سرمایه تدوین می کندو با استفاده از اطلاعات مالی و پروژه‌های مطمئن، پیشنهادات سودآور را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.  

پس ازتأیید بانک مرکزی، این اوراق بهادار از طریق بازارهای مالی قابل عرضه بوده و سرمایه‌گذاران با خرید این اوراق، سرمایه لازم را برای انجام پروژه‌ها در اختیار لیزینگ قرار می‌دهند. 

سود اوراق به صورت ماهیانه به حساب سرمایه گذاران واریز و در انتهای دوره، شرکت لیزینگ ملزم به بازخرید اوراق از سرمایه گذاران است. 

صدوراوراق معاملاتی (صکوک): 

شرکت های لیزینگ با همکاری موسسات مالی اسلامی می توانند اوراق اجاره و رهنی . را تهیه و تدوین کرده  و تضمین کیفیت شریعتی و اقتصادی این صکوک ها از مراحل مهم تأیید بانک مرکزی است. 

صکوک ازطریق بازارهای مالی به فروش می‌رسند وسرمایه‌گذاران از این طریق، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های لیزینگ را انجام می‌دهند.  

درآمد حاصل از فروش صکوک برای تأمین مالی پروژه‌ها به کار گرفته می‌شود. 

شرکت ها باید در سررسیدهای معتبر نسبت به بازپرداخت اصل و سود متعلقه اوراق به سرمایه گذاران اقدام کنند. 

تسهیلات ارزی: 

شرکت های  لیزینگ با تحلیل نیازهای پروژه‌ها در مصارف خارجی، درخواست تسهیلات ارزی را به بانک مرکزی ارائه کرده و این درخواست باید حاوی توضیحات دقیق در مورد اهداف، مبالغ مورد نیاز و تضامین لازم مالی باشد. 

درصورت تأیید بانک مرکزی، تسهیلات ارزی در اختیار شرکت ها قرارگرفته و این منابع برای تأمین تجهیزات وخدمات لیزینگ خارجی به کار خواهد رفت. 

این روش درحال حاضر با توجه به محدودیت های بانکی درسطح بین الملل مورد استفاده شرکت های لیزینگ کشور قرار نمی گیرد. 

همکاری با بانک‌ها و موسسات مالی: 

شرکت های لیزینگ با ارائه پروژه‌ها و تعریف نیازهای مالی خود، همکاری با بانک‌ها و موسسات مالی را آغاز کرده و موارد مطرح باید شامل اطلاعات دقیق در مورد سرمایه‌گذاری، بازده مالی و تضامین باشد. 

اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانک‌ها به شرکت لیزینگ براساس توافقات همکاری تخصیص یافته وخطوط اعتباری مورد نظرمی‌تواند به صورت دوره‌ای یا مستمر برای تأمین مالی پروژه‌ها مورد استفاده قرارگیرند. 

افزایش سرمایه:  

یکی ازروش های متداول درشرکت های لیزینگ برای تامین مالی، افزایش سرمایه است. 

افزایش سرمایه می تواند ازمحل های مختلف ازجمله آورده نقدی سهامداران، سود انباشته و یا از محل مطالبات سهامداران باشد. 

سرمایه شرکت از طریق صدور سهام جدید درچارچوب قوانین و مقررات و پس ازاخذ موافقت بانک مرکزی قابل افزایش است. 

خرید دین: 

شرکت لیزینگ می تواند چک های اخذ شده ازمشتریان خود را که سررسید بازپرداخت آنها مشخص است را به بانک واگذار کرده وآن بانک بر اساس توافقات انجام شده، درصدی از مبلغ کل چک ها را به شرکت پرداخت می کند و شرکت هم می تواند مبلغ مذکور را در پروژه های خود مصرف کند. 

درصورت عدم وصول چک در سررسید مقرر، شرکت ملزم به پرداخت مبلغ چک به بانک است. 

سخن پایانی: 

افزایش سطح قیمت ها و تورم  برسطح خرید عموم مردم تاثیر گذار بوده و در این راستا، پرداخت تسهیلات می تواند موجب افزایش قدرت خرید متقاضیان شود. 

لازمه این مهم استفاده از روش های متداول تأمین مالی درصنعت لیزینگ است. 

موفقیت دراین زمینه،نیازمند تحلیل دقیق بازار، نیازها و شناخت قوانین مالی و همچنین همکاری فعّال با بانک مرکزی بوده و در این زمینه بررسی دقیق شرایط مالی پروژه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

با توجه به محدویت شرکت های لیزینگ در زمینه تامین مالی، روش های جدید ازطرف صاحبنظران این صنعت در حال بررسی بوده تا در صورت همگام بودن با قوانین و مقررات بانک مرکزی ، امکان استفاده از این روش ها نیز میسر شود. 

مدیرعامل شرکت واسپاری آشنا

 

 

ارسال نظر