شناسه خبر : 42687

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

دلایل مهم فاصله گرفتن صنعت لیزینگ و بیمه در ایران

دلایل مهم فاصله گرفتن صنعت لیزینگ و بیمه در ایران

با نگاهی اجمالی که به صنعت لیزینگ در دیگر کشورها می اندازیم به وضوح می بینیم که صنعت لیزینگ پس از سیستم بانکی در جهان از بالاترین گردش پولی و اعتباری برخوردار بوده است.

اما این صنعت کارا با وجود  نیاز روز افزون, در کشور ما بصورت توسعه نیافته به فعالیت خود ادامه می‌دهد، در صورتی که همگام با آن صنعت بیمه با توجه به ورود حجم بسیار بالای وجوه نقد و گردش زیاد مالی از حمایت های همه جانبه دولت و بنگاه های پولی برخوردار است، چه بسا که مسیر های این وجوه در این صنعت در برخی از فرآیندها با ابهاماتی روبروست و یا این که نتوانسته آنچنان که باید در مسیر رشد و توسعه دیگر بنگاه ها قرار گیرد.

 درصورتی که شفاف‌سازی از ویژگی‌ها و مزایای بسیار مهم صنعت لیزینگ بوده و یکی از ابزارهای مهم جلوگیری از اقتصاد زیرزمینی و توسعه فعالیت دیگر بنگاه های اقتصادی است.

صنعت لیزینگ به عنوان حلقه ای گم شده می‌تواند نقش پل ارتباطی بسیار مهم بین تولید کنندگان و یا عرضه کنندکان کالا, صاحبان سرمایه به عنوان تسهیلات دهندگان و مشتریان، به بهترین روش به وظایف خود عمل کرده و آنان را در یک مسیر صحیح و قانونی به هم پیوند دهد و تسهیل گر فروشِ تولیداتِ صنایع و کالای بازرگانی به مصرف کنندگان واقعی باشد. 

این صنعت می‌تواند برای فروش محصولات واحدهای تولیدی که در شرایط رکود تورمی قادر به فروش اجناس خود نیستند و همچنین از طریق بالا بردنِ "قدرت خرید مصرف کنندگان" موجب "تحریک تقاضا" و در نتیجه " تحرک تولید و عرضه" شده و به روان‌سازی داد و ستد کمک کند.

صنعت لیزینگ دارای تاثیرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و رفاهی در جامعه و متقاضیان تسهیلات خرد بوده و با توجه به این که از سیستم خود نظارتی دقیقی بر خوردار است برخلاف ابزارهای بانکی، امکان صوری بودن معاملات و سوء استفاده از منابع در آنان به حداقل می رسد. 

درحالیکه به نظر می رسد درصنعت بیمه، وجوه دریافتی از بیمه گذاران نقشی در برطرف کردن نیازهای خرد مردم و تولید کنندگان ندارد.  

همچنین لیزینگ بدلیل خود وثیقه‌ای بودن ، ‌موجب تسهیل درفرآیند اعتباری و رضایت گیرندگان تسهیلات می‌شود. ازآنجایی که به هیچ عنوان پول دراختیار گیرنده تسهیلات قرار نمی‌گیرد، بنابراین صنعت لیزینگ صنعتی غیرتورمی بوده و از چرخه غیر اصولی پول جلوگیری به عمل می آورد.  

با توجه به سهل بودن و انعطاف پذیری بالای آن می تواند موجب توسعه صنایع مالی جانبی مثل بیمه و سایر ‌شود.

اما چرخه پول در بیمه هیچگاه در بهبود مسیر شرکت های لیزینگ قرار نگرفته و یا راهکاری برای استفاده آن در این صنعت دیده نشده است. 

صنعت لیزینگ با توجه به ماهیت ارائه تسهیلات خرد ، می‌تواند موجب رهاسازی بانک‌ها از فعالیت‌های اعتباری"خرد و متوسط" شود.

درشرایط فعلی، اساسی‌ترین چالش‌های لیزینگ در ایران شامل عدم انجام مطالعات بنیادی و تدارک سازوکارهای سیستمی درمورد صنعت لیزینگ و بومی سازی این صنعت در ایران و همچنین عدم برخورداری این صنعت از حمایت‌ها و هدایت‌های بلند نظرانه متولیان نظام پولی و اقتصادی کشور بوده است. 

درصورتی که صنعت بیمه بخوبی از حمایت های بنیادی متولیان برخوردار بوده ونسبتا هم به صورت مطلوبی بومی سازی هم شده است.  

از سوی دیگر،یکی از مشکلات این صنعت عدم وجود" سازوکارهای پولی و مالی" مناسب برای تامین مالی شرکت‌های لیزینگ است چرا که عمده‌ترین منبع تامین مالی لیزینگ‌ها درحال حاضر بانک‌ها هستند. 

اما در صنعت بیمه با توجه به فروش انواع خدمات به ذاته خود خالق پول بوده و گردش مالی بسیار بالای آن می تواند راه گشای حل مشکلات بسیاری از صنایع از جمله لیزینگ ها باشد.  

همچنین استقراض و تامین منابع با نرخ‌های گران از بانک‌ها با وجود نرخ‌ سود های مذکور، برای شرکت های لیزینگ ناامید کننده بوده و آنان را در رسیدن به اهداف خود با شکست روبرو می سازد. 

حرف آخر اینکه بیمه مرکزی همواره حامی و تسهیل کننده اقدامات و فعالیت شرکت های بیمه در ایران بوده در حالیکه شرکت های لیزینگ همواره با محدودیتها و موانع و مشکلات زیادی روبرو بوده اند.

 

                                                                                             عضو هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران

 

ارسال نظر