شناسه خبر : 36503

انصراف از جشنواره جهانی کتاب به دلیل سبزشویی حامی این رویداد

انصراف از جشنواره جهانی کتاب به دلیل سبزشویی حامی این رویداد

گرتا تونبرگ کنشگر محیط زیست سوئدی، با انصراف از حضور در جشنواره کتاب ادینبورگ، حامی اصلی آن را به «سبزشویی» متهم کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سبزشویی - Greenwashing واژه‌ای است که به دورویی انسان‌های به‌ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد به این صورت که با نام حمایت از محیط زیست به محیط زیست و به جامعه انسانی صدمه می‌زنند.

گرتا تونبرگ گفته بیلی گیفورد حامی اصلی جشنواره کتاب ادینبورگ، سرمایه گذاری زیادی در صنعت سوخت‌های فسیلی کرده است.

تونبرگ قرار بود در سالن اجتماعات سه هزار نفری Playhouse درباره درخواست خود برای اقدام اقلیمی «برای تغییر جهان دیر نیست» در جشنواره امسال صحبت کند.

انصراف او برای حضور در جشنواره کتاب ادینبورگ پس از آن گرفته شد که تارنمای خبری تحقیقاتی اسکاتلندی The Ferret ادعا کرد: بیلی گیفورد حامی این جشنواره میلیاردها دلار در شرکت‌هایی که از سوخت‌های فسیلی سود می‌برند سرمایه‌گذاری کرده است.

تونبرگ در بیانیه‌ای که از سوی جشنواره کتاب ادینبورگ منتشر شد گفت: به عنوان یک فعال آب و هوا نمی‌توانم در رویدادی شرکت کنم که از سوی بیلی گیفورد که سرمایه گذاری زیادی در صنعت سوخت‌های فسیلی انجام می دهد، حمایت می‌شود. تلاش‌های سبزشویی صنعت سوخت‌های فسیلی اعم از حمایت مالی از رویدادهای فرهنگی به آنها اجازه حفظ مجوز اجتماعی برای ادامه فعالیت‌هایشان را می‌دهد. من نمی‌توانم و نمی‌خواهم با رویدادهایی که این نوع حمایت‌ها را می‌پذیرند، مرتبط شوم.

در سوی دیگر، سخنگوی بیلی گیفورد اظهارات تونبرگ را رد کرده است.

نیک بارلی مدیر جشنواره هم که پس از ۱۴ سال مدیریت آخرین جشنواره را بر عهده دارد، گفته در حالی که من از انصراف گرتا ناامید هستم، اما به تصمیم او کاملاً احترام می گذارم. من با نظر گرتا که در همه زمینه های جامعه میزان پیشرفت کافی نیست، موافقم.

او در عین حال از حمایت مالی بیلی گیفورد دفاع کرده و گفته به شدت معتقدیم که بیلی گیفورد بخشی از راه حل اضطراری آب و هوایی است. آن‌ها سرمایه‌گذاران اولیه در شرکت‌های پیشرو مثبت آب و هوا هستند و برای کمک به رشد آن‌ها بودجه ارائه می‌کنند.

ارسال نظر