شناسه خبر : 44639

همه پای کار برقی‌سازی هستند

همه پای کار برقی‌سازی هستند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به انعقاد قرارداد خرید و تولید اتوبوس های جدید برای کلانشهرهای کشور بازگشایی از گره آلودگی هوای کلانشهرها را در گروی تحقق تحول در حمل و نقل عمومی کشور خواند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی جمالی نژاد،  درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرهای کشور با توجه به اینکه منابع متحرک به عنوان یکی از منابع آلایندگی عمده قلمداد می شوند، گفت: بیش از یک دهه بود که حمل و نقل عمومی شهرداری‌ها تزریقی نداشتند و ناوگان آنها فرسوده شده بود که خوشبختانه در دو سال گذشته قراردادهای خوبی بسته شده است.

وی افزود: وزیر کشور شخصا به موضوع ورود پیدا کردند و در همین راستا بازدیدهایی از کارخانه های تولیدکننده در بحث حمل و نقل «ریلی» و «انبوه بر» داشتند؛ لذا امیدواریم آینده؛ نویدبخش تزریق ناوگان جدید به حمل و نقل عمومی کشور باشد. قرارداد ۴۵۰۰ دستگاه در فاز اول بسته شده است و برای تولید اتوبوس و تحویل آنها شاهد یک تحول در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور خواهیم بود.

جمالی نژاد ادامه داد: از سوی دیگر برخی کلانشهرهای کشور خودشان برای خرید اتوبوس ورود پیدا کرده‌اند و مشغول انعقاد قرارداد هستند که البته از پشتیبانی وزارت کشور هم بهره می‌برند. همچنین نوسازی و بازسازی اتوبوس های قدیمی نیز در دستور کار قرار گرفته است. همه این موارد نوید بخش جوان تر شدن ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در حوزه برقی سازی نیز اقداماتی انجام گرفته است، افزود: آماده شدن زیرساخت های برقی سازی در حال انجام بوده و در دستور کار قرار گرفته است. بی تردید نفس این دغدغه در ذهن دولتمردان و مدیران شهری شکل گرفته که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و ارزشمند است. امروز وزیر صمت استفاده از خودروهای برقی را دنبال می‌کند و این موضوع توسط رییس جمهور، معاون اول و وزیر کشور مطرح می‌شود.

وی تأکید کرد: امروز در حوزه برقی سازی همه پای کار آمدند و این مهم با علم به اینکه منابع متحرک یکی از منابع عمده آلایندگی کلانشهرهاست، شکل گرفته و خوشبختانه این موضوع با جدیت در حال پیگیری است. از سوی دیگر حمل و نقل ریلی هم در بخش خرید و نوسازی واگن ها، مسیر بسیار خوبی را دنبال می‌کند که آینده روشن را نشان می دهد.

جمالی نژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با ایران قوی نیز گفت: یقیناً برای داشتن ایران قوی نیازمند مختصات شهرها و روستاهای قوی هستیم. در شهرها و روستاها با توجه به تنوع مأموریت‌ها و خدمات شهرداری ها و دهیاری ها به راحتی می توان رضایتمندی ایجاد کرد و امید آفرینی را محقق کرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «شهریران» با هدف معرفی توانمندی های شهرداری‌های کشور و معرفی تجهیزات به روز مدیریت شهری گفت: تصور می کنم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند باعث شود تمام خلاقیت ها و نوآوری های شهرداری های کشور به همراه ایده های جدید و ابتکاری آنها به اشتراک گذاشته شود و این مهم کمک خواهد کرد تا در جهت هم افزایی این شهرداری ها برای ارتقاء کشور گام های اساسی برداشته شود.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از اتفاقات خوبی که شهرداری های ما رقم می زنند به اطلاع شهروندان در کشور نمی‌رسد، بازدیدی از شهر کوچکی داشتیم که فضای سبزی را با خلاقیت ایجاد کرده بود که در کنار فضای سبز بخش گردشگری و کشاورزی هم وجود داشت به شکلی که شهروندان می‌توانستند سبزیجات بکارند و از آن استفاده کنند؛ ایده بسیار خوبی که سایرین از آن بی خبر بودند. شهر کوچک دیگری را مشاهده کردیم که در فضای سبز خود از گیاهان دارویی استفاده کرده بود و از این طریق با تولید دمنوش ها و اسانس ها هزینه های بوستان تأمین می شد.

جمالی نژاد ادامه داد: به این ترتیب هر یک از شهرها و روستاهای کشور به تبع اقلیم خود ایده هایی دارند که متأسفانه بعضاً به درستی معرفی و اطلاع رسانی نمی شوند؛ لذا برگزاری نمایشگاه هایی همچون «شهریران» می‌تواند بستر را برای اطلاع رسانی این ایده ها و خلاقیت‌ها فراهم کند و از ظرفیت ها استفاده شود و اگر نقاط ضعفی هم وجود دارد می توان از تجارب سایر شهرداری ها استفاده کرد.

امروز در حوزه برقی سازی همه پای کار آمدند

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم در حوزه شهری و روستایی قوی عمل کنیم یقین نارضایتی هایی که بعضا مطرح می شود رفع خواهد شد و کم رنگ می شود. قطعا امید مهم ترین ابزار پیشرفت است؛ لذا اگر بتوانیم کارهای خلاق شهرداری ها را که بعضاً مردم از آن مطلع نمی‌شوند را اطلاع رسانی شفاف کنیم و حتی اگر مشکلاتی هم هست روان مطرح کنیم، تصور می کنم همه مردم مشارکت واقعی خواهند داشت.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم مردم را برای اداره شهرهای خودشان به میدان بیاوریم و مشارکت آنها را جذب کنیم موافق خواهیم بود، گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها، زمینه حضور پررنگ بخش خصوصی که بازوی مهمی برای مدیریت شهری است، فراهم می‌کند و اگر ورود جدی بخش خصوصی را داشته باشیم و فرش قرمز درستی برای سرمایه گذاران پهن کنیم بسیاری از مشکلات شهری حل و فصل می شود و دغدغه ما توسط بخش خصوصی رفع می شود و در حقیقت بازی برد _ بردی برای شهرداری و بخش خصوصی رقم خواهد خورد.

 

ارسال نظر