شناسه خبر : 46509

آیا گوگل به ناشران رشوه می‌دهد؟

آیا گوگل به ناشران رشوه می‌دهد؟

گویا گوگل هزاران دلار به ناشران می‌پردازد تا از هوش مصنوعی این شرکت برای نوشتن داستان‌ها و مقالات خود استفاده کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  گوگل به شکلی بی سر و صدا با برخی از ناشران برای استفاده از ابزارهای جدید هوش مصنوعی برای انتشار داستان‌ها و مقالاتشان معامله کرده است.

طبق گزارش‌ها، این معاملات ده‌ها هزار دلار در سال ارزش دارند و ظاهراً بخشی از برنامه ابتکار اخبار گوگل(Google News Initiative) یا GNI هستند که برنامه‌ای شش ساله است که پروژه‌های سواد رسانه‌ای، ابزارهای راستی‌آزمایی و سایر منابع را برای اتاق‌های خبر تأمین مالی می‌کند.

حرکت به سمت ابزارهای انتشارات هوش مصنوعی گامی جدید و احتمالاً بحث برانگیز برای این شرکت خواهد بود.

طبق گزارشات، این برنامه در حال حاضر تعداد انگشت شماری از ناشران کوچک‌تر را هدف قرار داده است. در این گزارش آمده است: ابزارهای بتا به ناشرانی که منابع کمتری دارند این امکان را می‌دهد تا با نمایه‌سازی گزارش‌های تازه منتشر و تولید شده توسط سازمان‌های دیگر، مانند آژانس‌های خبری دولتی و رسانه‌های خبری همسایه و سپس خلاصه کردن و انتشار آنها به عنوان یک مقاله جدید، محتوای انباشته شده را به شکلی کارآمدتر ایجاد کنند.

دقیقاً مشخص نیست که ناشران تحت این پروژه چقدر دستمزد می‌گیرند، اگرچه گفته می‌شود که این مبلغ یک عدد پنج رقمی برای هر سال است.

طبق گزارش‌ها، سازمان‌های رسانه‌ای با انتشار حداقل سه مقاله در روز، یک خبرنامه هفتگی و یک کمپین بازاریابی ماهانه با استفاده از این ابزار موافقت کرده‌اند.

شایان ذکر است، ظاهراً ناشران در این برنامه ملزم به افشای استفاده خود از هوش مصنوعی نیستند، همچنین به دیگر وب‌سایت‌ها اطلاع داده نمی‌شود که محتوای آنها با هوش مصنوعی نوشته شده و در سایت‌های دیگر استفاده می‌شود.

گفته می‌شود که نسخه تولید شده توسط هوش مصنوعی از یک سیستم رنگی برای نشان دادن قابلیت اطمینان هر بخش از متن استفاده می‌کند تا به ویرایشگران انسانی کمک کند تا قبل از انتشار محتوا، آن را بررسی کنند.

گفتنی است که گوگل هنوز به پرسش خبرنگاران درباره این موضوع پاسخ روشنی نداده و تنها در بیانیه‌ای گفته است: در مراحل اولیه بررسی ایده‌ها برای ارائه بالقوه ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی برای کمک به روزنامه‌نگاران در کارشان هستیم. ابزارهای هوش مصنوعی به منظور جایگزینی نقش اساسی روزنامه‌نگاران در گزارش، ایجاد و بررسی حقایق مقالات خود استفاده نمی‌شوند و نمی‌توانند هم جایگزین شوند.

مشخص نیست که گوگل از این کار چه هدفی دارد، اگرچه این اولین شرکت فناور نخواهد بود که برای استفاده از ابزارهای اختصاصی به اتاق‌های خبر پول می‌دهد.

این کار به معاملاتی شباهت‌ دارد که فیسبوک زمانی با ناشران برای ایجاد محتوای ویدیویی زنده در سال ۲۰۱۶ منعقد کرد. این شرکت با پرداخت میلیون‌ها دلار به ناشران برای استفاده از پلتفرم ویدیویی نوپای خود و دهها رسانه به سرتیتر خبرها آمد.

البته این پروژه پس از اینکه فیسبوک متوجه شد تعداد بازدیدهای چنین محتواهایی را اشتباه محاسبه کرده است، کنار گذاشته شد. با اینکه این شبکه اجتماعی خیلی زود به این پروژه پایان داد، بر اساس برخی تخمین‌ها این کار در صنعت رسانه به قیمت از دست رفتن کار صدها روزنامه‌نگار تمام شد.

اکنون در حالی که به نظر می‌رسد برنامه GNI بسیار کوچک‌تر از چیزی است که فیسبوک تقریباً یک دهه پیش روی آن تلاش کرد، احتمالاً بررسی جدیدی را در مورد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد توسط ناشران ایجاد خواهد کرد.

پایگاه‌های خبری مانند CNET و Sports Illustrated به دلیل تلاش برای جا زدن و به اشتراک گذاشتن مقالاتی که در واقع توسط هوش مصنوعی نوشته شده‌اند اما گفته می‌شود که به دست کارکنان انسانی نوشته شده‌اند، به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر