شناسه خبر : 41084

اقدامات مهم امنیتی برای کاربران اندروید

اقدامات مهم امنیتی برای کاربران اندروید

اپ استور گوگل پلی یک بانک برنامه امن برای سیستم عامل اندروید است، اما گاهی ممکن است هکر‌ها بتوانند اپلیکیشن‌های مخرب را آن جا منتشر کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اداره فدرال ارتباطات و فناوری اطلاعات (BSI) توضیح داده است که کاربر باید فقط برنامه‌هایی را که نیاز دارد نصب کند. زیرا هر برنامه اضافی نشان دهنده یک خطر امنیتی اضافی است.

به روز رسانی‌ها نرم افزار‌ها

صرف نظر از بدافزار یا ابزار‌های تبلیغاتی مزاحم، هر نرم افزاری دارای آسیب پذیری‌های امنیتی است، حتی برنامه‌هایی که توسط شرکت‌های معروف و معتبر توسعه یافته اند، بنابراین نصب به روز رسانی‌ها و حذف برنامه‌های استفاده نشده یک اقدام امنیتی مهم است.

قبل از نصب برنامه، کاربر باید خودش بررسی کند که گوشی هوشمند یا برنامه‌ای که قبلاً نصب شده است عملکرد مورد نظر را ارائه نمی‌دهد. به عنوان مثال، یک دکمه چراغ قوه ساده اغلب در بالای نوار وضعیت قرار دارد و QR برنامه اسکنر اغلب در برنامه دوربین یا در مرورگر وب موجود است.

برخی از توسعه دهندگان اغلب می‌خواهند از موفقیت برنامه‌های محبوب به ویژه بازی‌ها استفاده و از این برنامه‌ها تقلید کنند، زیرا تعداد کاربران زیادی وجود دارد که به اشتباه یا از روی ناآگاهی برنامه‌های جعلی را نصب می‌کنند. برنامه‌های تقلبی معمولاً با هزینه کمتر یا رایگان در دسترس هستند، اما کاربر با پولی که می‌پردازد چیزی دریافت نمی‌کند و همچنین عملکرد‌های مخربی به گوشی هوشمند وی درز می‌کند.

اداره فدرال ارتباطات و فناوری اطلاعات به کاربران توصیه کرد در صورت شک در اعتبار برنامه نصب شده در اینترنت جست و جو کنند. هشدار‌ها به سرعت از سوی شرکت‌های امنیت اینترنتی که آسیب پذیری‌های امنیتی و نرم افزار‌های مخرب را در یک برنامه کشف کرده اند ظاهر می‌شود.

این موضوع از نظر اهمیت توسط گزارش‌های کاربران دنبال می‌شود و در این صورت گوگل برنامه‌های مخرب را از فروشگاه گوگل پلی حذف می‌کند، اما این اقدام البته هیچ تاثیری روی دستگاه‌های نهایی ندارد، بنابراین کاربر باید برنامه مخرب را حذف نصب کند.

مجوز‌ها را بررسی کنید

پس از نصب یک برنامه جدید یا به‌روزرسانی یک برنامه، کاربر باید مجوز‌های مورد نیاز این برنامه یا به‌روزرسانی جدید را بررسی کند و اگر مجوز‌ها غیرمنطقی هستند، برای مثال زمانی که برنامه چراغ قوه درخواست دسترسی به محتوای رسانه، عملکرد تلفن یا پیام‌های متنی SMS را می‌دهد، باید این مجوز‌ها را لغو یا در صورت لزوم برنامه را حذف نصب کنید.

همچنین بررسی مداوم نوار وضعیت در بالای صفحه گوشی هوشمند مفید است، زیرا همیشه نشان می‌دهد که آیا رابط‌های بی سیم مانند شبکه تلفن همراه، Wi-Fi، بلوتوث یا GPS فعال هستند یا خیر.

بسته به مدل گوشی هوشمند، آیکون‌های مخصوص دوربین و میکروفون ممکن است ظاهر شوند. اگر کاربر متوجه شود که چیزی غیرعادی برای او ظاهر می‌شود، باید آن را بررسی کند و مطمئن شود که برنامه‌ها در آن زمان موثر هستند.

برنامه Play Protect

با توجه به این که آیا نصب یک برنامه آنتی ویروس اضافی ضروری است یا خیر، برنامه Play Protect تمامی اقدامات پیشگیرانه را برای سیستم عامل اندروید گوگل ارائه می‌دهد و همچنین محافظت اولیه در برابر بدافزار‌ها را ارائه می‌دهد.

اداره تست کالا و محصولات ۱۱ مورد از این برنامه‌ها را بررسی کرد و نتایج آزمایش توسط اپلیکیشن رایگان Intercept X for Mobile از شرکت Sophos صادر شده‌است.

 

ارسال نظر