شناسه خبر : 42791

تلفات زلزله ژاپن به ۳۰ تن رسید

تلفات زلزله ژاپن به 30 تن رسید

بر اساس گزارش‌های رسمی، تاکنون مرگ ۴۸ تن در پی زلزله روز گذشته (دوشنبه) در ژاپن تایید شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، فوت ۴۸ تن تاکنون تایید شده و در عین حال احتمال افزایش تلفات وجود دارد زیرا هنوز تعداد زیادی زیر آوار سازه‌های تخریب شده هستند.

همچنین بنابر اعلام «ان اچ کی» عملیات امدادی در مناطق حادثه دیده همچنان ادامه دارد.

آژانس هواشناسی ژاپن همه هشدارهای مربوط به سونامی در امتداد دریای ژاپن را پس از زلزله شدیدی که روز گذشته این منطقه را لرزاند، لغو کرد. با این حال، مقامات هشدار می دهند که ممکن است پس لرزه های قوی در هفته آینده رخ دهد.

نخست وزیر ژاپن طی یک سخنرانی در این باره گفت: تلاش های امدادی به دلیل موانع موجود در جاده ها با مشکل مواجه شده است. این وضعیت همچنین ارسال ماشین آلات سنگین را نیز با مشکل مواجه می کند.

تاکنون بیش از ۱۵۰ پس لرزه در ژاپن ثبت شده است.

بنابر گزارش‌ها، در ژاپن دیشب هزاران نفر در پناهگاه‌های موقت خوابیده‌اند، هرچند نگرانی از احتمال سونامی بعد از زمین لرزه‌ کمتر شده است.

این زلزله خسارات‌ گسترده به بار آورد و باعث شد هشدار احتمال وقوع سونامی و امواج پنج متری آب صادر شود.

در همین حال، چهار قطار پرسرعت شینکانسن هوکوریکو پس از حدود ۱۱ ساعت سرگردانی پس از وقوع زلزله، در نهایت به ایستگاه‌های قطار رسیده‌اند.

پس از وقوع این زلزله حرکت این قطارها متوقف شد و حدود ۱۴۰۰ مسافر در قطارها سرگردان و بلاتکلیف ماندند.

این قطارها تا ساعت چهار صبح امروز به ایستگاه‌های تویاما و یا کانازاوا رسیدند. احتمال دارد مسافران تا ازسرگیری حرکت عادی قطارها برای استراحت در قطار بمانند.

شرکت گرداننده این قطارها گفت که طی این زمان، برق و دستگاه‌های تهویه مطبوع این قطارها همچنان کار می‌کردند و کارکنان قطار با خودرو به مسافران غذا تحویل دادند.

این شرکت می‌گوید قصد دارد تا حدود ظهر امروز حرکت قطارها بین ایستگاه ناگانو و ایستگاه کانازاو را همچنان به حال تعلیق نگه دارد.

انتشار اخبار جعلی درباره زلزله و سونامی مرکز ژاپن در شبکه‌های اجتماعی

شبکه تلویزیون ملی ژاپن (ان‌ اچ‌ کی) در گزارشی همچنین اعلام کرده است که اطلاعات گمراه‌کننده یا نادرست در مورد زمین‌لرزه و سونامی در فضای مجازی در حال انتشار است.

بلافاصله پس از این زلزله، ویدیوهایی که ظاهرا خسارات وارده را نشان می‌دهند و همچنین درخواست‌های نجات از افرادی که ادعا شده بود در زیر ساختمان‌های فروریخته گیر افتاده‌اند در شبکه «ایکس» که قبلا «توییتر» نامیده می‌شد، منتشر شد.

ان‌ اچ‌ کی تایید کرده است که برخی از این پست‌ها حاوی اطلاعات جعلی هستند. برخی از پست‌هایی که در آنها درخواست کمک می‌شد، شامل آدرس‌های غیرواقعی یا ویدیوهای غیرمرتبط بودند. برخی از فیلم‌ها هم مربوط به سونامی بودند که پس از زلزله بزرگ شرق ژاپن در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاده بود. یکی از این پست‌ها بیش از یک میلیون بار دیده شده است.

برخی از پست‌ها شامل اطلاعات بی‌اساس درباره علل زمین‌لرزه و آتش‌سوزی در شهر «واجیما» در استان ایشیکاوا و همچنین در مورد نیروگاه هسته‌ای «شیکا» در این استان هستند. یکی از حساب‌های کاربری درخواست اهدای کمک‌های مالی از طریق پول الکترونیکی را کرده است و نویسنده آن ادعا می‌کند که تحت تاثیر این فاجعه قرار گرفته است.

اخبار جعلی در زمان وقوع یک فاجعه زمانی که افراد زیادی به دنبال اطلاعات هستند، منتشر می‌شود. این می‌تواند باعث سردرگمی در مناطق آسیب‌دیده و اخلال در تلاش‌های نجات شود. کاربران شبکه‌های اجتماعی باید قبل از بازنشر، اعتبار هر گونه اطلاعات یا رسانه را بررسی کنند.

 

ارسال نظر