شناسه خبر : 29782

روسیه و هند در تجارت دوجانبه دلار و یورو را کنار می‌گذارند

روسیه و هند در تجارت دوجانبه دلار و یورو را کنار می‌گذارند

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد که مسکو و دهلی نو توافق کرده‌اند که در تجارت دوجانبه از دلار و یورو فاصله بگیرند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، ضمیر کابلوف، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در مصاحبه با ریانووستی اعلام کرد که مسکو و دهلی نو توافق کرده‌اند که در تجارت دوجانبه از دلار و یورو فاصله بگیرند.

کابلوف توضیح داد که اگرچه دو کشور تصمیم گرفته‌اند به ارزهای ملی روی بیاورند، اما انتقال کامل تا زمانی که مسائل عدم تعادل تجاری حل نشود امکان پذیر نخواهد بود.

این دیپلمات گفت: هند همچنان بیش از پنج برابر فروش از ما خرید می‌کند. متخصصان روی این موضوع کار می کنند و به دنبال یک مصالحه معقول هستند.

بر اساس این گزارش، مسکو و دهلی نو در حال حاضر با موفقیت مکانیزمی را برای تسویه حساب های متقابل به روبل و روپیه ایجاد کرده اند.

دولت هند ماه گذشته به منظور ارتقای صادرات و کاهش وابستگی روپیه به دلار، اجازه استفاده از پول ملی را در تسویه حساب‌های تجاری بین المللی صادر کرد. این اقدام همچنین به عنوان انگیزه‌ای برای تقویت تجارت با مسکو تلقی می‌شود.

صادرات هند به روسیه در ماه های آوریل تا ژوئیه به دلیل تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو به میزان حدود یک سوم کاهش یافت.

با این حال، به گفته فدراسیون سازمان های صادرات هند (FIEO)، تسویه حساب روپیه می تواند به کاهش کسری تجاری با روسیه کمک کند.

پیش از این در ماه جاری میلادی، رسانه ها گزارش دادند که چندین بانک روسی مجوز افتتاح حساب روپیه‌ای در بانک های هند را برای مقاصد تجاری دریافت کرده‌اند.

ارسال نظر