شناسه خبر : 22427

آمریکا و انگلستان، گرفتار سخت‌ترین تورم چند دهه اخیر

آمریکا و انگلستان، گرفتار سخت‌ترین تورم چند دهه اخیر

تبعات تحریم‌های آمریکا و انگلستان علیه روسیه، به اقتصادهای این دو کشور بازگشته و بالاترین تورم ۳۰ سال اخیر را رقم زده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، نرخ تورم سالانه در ایالات متحده در مارس ۲۰۲۲ به ۸.۵ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم از دسامبر ۱۹۸۱ است.

طبق گزارش نهاد آماری آمریکا، قیمت انرژی ۳۲ درصد، یعنی بنزین (۴۸ درصد) و نفت کوره (۷۰.۱ درصد) افزایش یافت زیرا حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت خام را بالاتر برد.

همچنین، قیمت مواد غذایی ۸.۸ درصد جهش کرد که بیشترین افزایش از ماه می ۱۹۸۱ محسوب می‌شود.

همچنین، تورم وسایل نقلیه جدید ۱۲.۵ افزایش یافت.

بدون احتساب گروه‌های انرژی و مواد غذایی فرار، تورم در آمریکا در ماه مارس ۶.۵ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان در ۴۰ سال گذشته بود.

به دلیل تداوم مشکلات زنجیره تأمین، افزایش تقاضا و افزایش قیمت انرژی، تورم اکنون در ایالات متحده از زمانی که رونالد ریگان کاخ سفید را از جیمی کارتر گرفت، در سطوح بی‌سابقه است.

افزایش قیمت‌ها گسترده است به‌ویژه برای آمریکایی‌های با درآمد پایین‌تر و نشان‌دهنده ضربه بزرگی به دولت بایدن است که از قبل با حفظ کنترل کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر مواجه بود.

افزایش قیمت بنزین عامل اصلی افزایش تورم در آمریکا بود. شاخص بنزین در ماه مارس ۱۸.۳ درصد افزایش یافت و بیش از نیمی از افزایش ماهانه اقلام را به خود اختصاص داد.

کاخ سفید قبل از انتشار این گزارش هشدار داده بود که انتظار یک سری ارقام بد را دارد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود که گزارش قبلی وزارت کار بخش عمده‌ای از افزایش هزینه‌های نفت و گاز ناشی از تهاجم کرملین به اوکراین را شامل نمی‌شود.

ساکی گفت: ما انتظار داریم که تورم سرفصل ماه مارس افزایش فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

رکورد زدن تورم در انگلستان

متحد اروپایی آمریکا یعنی انگلستان هم دست به گریبان بالاترین تورم چند دهه اخیر است.

با افزایش قیمت انرژی، تورم بریتانیا به بالاترین حد در ۳۰ سال گذشته یعنی ۷ درصد رسید. تورم سالانه انگلستان در ماه مارس به ۷ درصد رسید - بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته - زیرا افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی همچنان مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار داده و سیاست‌گذاران را با مشکل مواجه می‌کند.

رشد سالانه ۷ درصدی شاخص بهای مصرف‌کننده بالاترین میزان از مارس ۱۹۹۲ بوده است.

از اول آوریل، بریتانیا به دنبال افزایش قیمت انرژی، از جمله افزایش بی‌سابقه قیمت جهانی گاز، رگلاتور انرژی سقف قیمت انرژی خانوار را تا ۵۴ درصد افزایش داد.

بوریس گلس، اقتصاددان ارشد و مدیر رتبه‌بندی S&P Global Ratings، گفت که نرخ تورم بریتانیا احتمالاً افزایش می‌یابد و در بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۲ باقی می‌ماند. گلس افزود: افزایش تورم به شدت به بودجه خانوارها ضربه می‌زند، به‌ویژه آنهایی که درآمد پایین‌تری دارند و اکنون پس‌اندازهای خود را تمام کرده‌اند.

 بانک مرکزی انگلیس نگران تورم میان‌مدت است. در حالی که در حال حاضر نرخ‌های بالا عمدتاً به دلیل قیمت‌های جهانی انرژی است، این واقعیت که اقلام داخلی در حال افزایش است این نگرانی را توجیه می‌کند.

 به گفته آمبروز کرافتون، استراتژیست بازار جهانی در JPMorgan Asset Management، شوک عرضه جهانی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین که نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد، به این معنی است که تورم احتمالاً به بالاترین حد خود می‌رسد.

کرافتون خاطرنشان کرد: «در کنار تأثیر آشکاری که جنگ بر صورت‌حساب‌های آب و برق مصرف‌کنندگان داشته است، نقش کلیدی روسیه به‌عنوان تولیدکننده کالا فراتر از انرژی صرفاً به بسیاری از فلزات و کودهای صنعتی می‌رسد». درنتیجه، مصرف‌کنندگان احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد فشار افزایشی بیشتر قیمت‌ها در کالاها و محصولات غذایی خواهند بود.

ارسال نظر