شناسه خبر : 21532

تحریم ها علیه روسیه؛ بازار بورس آمریکا سقوط کرد

تحریم ها علیه روسیه؛ بازار بورس آمریکا سقوط کرد

تحریم های اقتصادی علیه روسیه نه تنها باعث بالارفتن بهای جهانی نفت به بالاترین حد در ۱۴ سال اخیر شده، بلکه شاخص سهام را در بازارهای آمریکا به شدت تنزل داده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید دیروز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دولت «جو بایدن» هنوز برای منع واردات نفت از روسیه تصمیمی نگرفته است.

به نظر می رسد رئیس جمهوری آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی با هدف افزایش تولید است و حتی در پی صلح با ونزوئلا می گردد.  

این خبرگزاری روسی در ادامه نوشت: سهام در آمریکا از هفته ها پیش به دلیل بیم از جنگ در اوکراین حرکت نزولی داشته و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.  

شاخص "داوجونز" دیروز دوشنبه ۷۹۷.۴۲ واحد سقوط کرد و به ۳۲۸۱۷.۳۸ رسید. شاخص سهام "نزدک کامپوزیت" نیز ۴۸۲.۴۸ واحد تنزل یافت و به ۱۲۸۳۰.۹۶ رسید و شاخص" S&P ۵۰۰" با ۱۲۷.۷۸ واحد کاهش به ۴۲۰۱.۰۹ کاهش یافت.

«جی هتفیلد» مدیر اجرایی شرکت "مشاوران سرمایه گذاری زیرساختی" در این خصوص  به روزنامه ​​"وال استریت ژورنال" گفت: افزایش بهای نفت بازار را بی ثبات می کند. بازار نگران جنگ و تاثیر آن بر رشد اقتصادی و شرکت های آمریکایی است.

کاهش شاخص سهام بازار ایالات متحده در حالی است که بانک های آمریکایی هم به دلیل شرایط کنونی به شدت متضرر شده اند، به طوری که "یو.اس.بانکورپ" (شرکت هلدینگ خدمات مالی و بانکداری آمریکایی) ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد  و "سیتی گروپ" (شرکت خدمات مالی و بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی چندملیتی) هم ۱۴ درصد ارزش خود را از دست داد. این کاهش ارزش شامل شرکت‌های خدماتی دیگر مانند "مک‌دونالد"، "استارباکس" و "نایکی" هم شده و ارزش سهام آنها به دلیل افزایش بهای سوخت کاهش یافت.

تحریم های آمریکا بر اقتصاد روسیه، باعث هرج و مرج در بازارهای سراسر جهان شده و از روز دوشنبه، واشنگتن و متحدانش بحث درباره ممنوعیت احتمالی واردات محصولات نفتی روسیه که بزرگترین محصول صادراتی این کشور بشمار می رود را آغاز کردند. روسیه ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می کند.

گزارش ها همچنین حاکی از آن است که بایدن در حال بررسی سفری به عربستان سعودی است تا از بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان و متحد نزدیک خود بخواهد تولید نفت را برای جبران ضرر ناشی از حذف احتمالی گاز روسیه از بازار افزایش دهد.

همزمان گروهی از دیپلمات‌های آمریکایی نیز به کاراکاس رفته‌اند تا با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا با هدف کنار گذاشتن تحریم های واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین، او را به جدایی از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه که مدت‌ها از آن حمایت می‌کرده، تشویق کنند.

ایالات متحده سال هاست تلاش می کند تا مادورو را از قدرت کنار بزند و به جای او «خوان گوایدو» رهبر اپوزیسیون این کشور را جایگزین کند.

برخی نگران آن هستند که افزایش بهای نفت باعث بالارفتن تورم در آمریکا شود؛ تورمی که در حال حاضر به دلیل همه گیری کووید-۱۹ به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسیده است.

ارسال نظر