شناسه خبر : 33926

اختصاصی چابک آنلاین ؛

ژاوی با روش ژوزه مورینیو به خشکسالی پایان داد

ژاوی با روش ژوزه مورینیو به خشکسالی پایان داد

آبی اناری ها بعد از سه فصل اولین قهرمانی خود را در لیگ با خط دفاعی تاریخی خود به دست آوردند اما کمتر هواداری از شیوه بازی آنها هیجان زده شد.

چابک آنلاین، ایمان گودرزی، زمانی که ژاوی در نوامبر 2021 هدایت نیمکت بارسلونا را پذیرفت، از ارتباط عمیق خود با این باشگاه صحبت کرد. او می‌دانست که هواداران چه می خواهند. 

همه چیز را در مورد وظیفه برنده شدن و تحت تاثیر قرار دادن در این فرآیند می دانست.

او به یوهان کرویف و پپ گواردیولا اشاره کرد. 

مهمتر از همه، او در مراسم معارفه بارها از لفظ دی ان ای بارسا استفاده کرد.

او به دنبال بازگشت شکوه به فوتبال بود و می خواست علاوه بر کسب پیروزی نمایش خوبی را نیز تیمش در زمین داشته باشد. 

این ادعا برای هوادارانی که دوران رونالد کومان فوتبال ضعیف و ناموفقی را دیده بودند، تسکین دهنده بود. هواداران می دانستند که زیر نظر ژاوی خبری از فوتبال تیکی تاکا نیست اما تصور می‌کردند قرار است بازی های زیبایی ببینند. 

چیزی که در طول فصل کاملا رد شد!

علیرغم پیروزی 4-2 در دربی مقابل اسپانیول که عنوان قهرمانی را قطعی کرد، آبی اناری ها در بازی های این فصل عمدتاً نمایش کسل کننده‌ای داشتند و با بردهای اقتصادی کار را پیش می‌بردند و همین روش باعث شد که قاطعانه قهرمان شوند و به احتمال زیاد در پایان لیگ اختلاف آنها با تیم دوم دو رقمی خواهد بود. 

آنها بیشتر شبیه تیم ژوزه مورینیو هستند تا تیم گواردیولا، اگرچه ژاوی دستاورد بزرگی را به دست آورده اما ادامه این روند در آینده قطعا برای هوادار حوصله سر بر خواهد بود و ژاوی را به دردسر خواهند انداخت.

ستون فقرات قوی

بارسلونا چند سالی است که فاقد هویت منسجم بوده و در ابتدای لیگ این فصل نیز به نظر می‌رسید که با مدافع عنوان قهرمانی و رقیب بزرگ رئال مادرید فاصله زیادی داشته باشد. او به سرعت متوجه شد که با تلاش برای حمله به مادرید نمی تواند آنها را شکست دهد و در عوض ستون فقرات تیم و خط دفاعی را تقویت کرد. 

آنها به خوبی مالکیت توپ را حفظ می کنند و نشان داده اند که می توانند در لحظاتی فوتبال چشم نوازی بازی کنند. اما این تیمی است که بر پایه ستون فقرات قوی و برتری دفاعی خود ساخته شده است. 

بلوگرانا در تمام فصل در لالیگا تنها دو گل در خانه دریافت کرده است و مارک آندره ترشتگن رکورد کلین شیت را در لیگ ثبت کرده است.

بهبود در پست های مختلف

روی کار آمدن ژاوی از لحاظ دفاعی و خط هافبک کمک زیادی به بارسلونا کرد، گابی و پدری دو بازیکنی بودند که زیر نظر هرناندز رشد کردند و دی یونگ بازیکنی بود که در طول هدایت این سرمربی به خوبی احیا شد و بدون شک هر سه به بازیکنان کامل‌تری تبدیل شده‌اند. 

اما چشمگیرترین پیشرفت را تیم ژاوی در بخش دفاعی داشته است. 

بارزترین مورد رونالد آرائوخو است. مدافع میانی اروگوئه همیشه ابزارهای فیزیکی برای تبدیل شدن به یک مدافع درجه یک را در اختیار داشت، اما غریزه و توانایی فنی او اغلب زیر سوال رفته بود. 

سابقه مصدومیت های مکرر و ضعف در پاس های صحیح تمدید او را در ابهام قرار داده بود اما از زمانی که باشگاه تصمیم گرفت قرارداد اروگوئه ای را تمدید کند تناسب اندام خود را حفظ کرده و مهمتر از آن، تبدیل به بازیکنی متین تر شده است.

آرائوخو بدون شک حالا یکی از بهترین های اروپا در پست خودش است. سرعت و قدرت بدنی بالای او باعث می شود که بتواند با بازی مستقیم تیم بیشتر کنار بیاید و در پاس دادن پیشرفت بسیار خوبی داشته است و نسبت به اوایل دوران حضورش در بارسا، در برابر پرس ها بسیار مقاوم تر شده است. 

ابهامات در آینده

سبک بازی تدافعی لزوماً نافرمانی از اخلاق باشگاه نیست. 

بارسلونا در طول این سال ها چندین دوره دفاعی به یاد ماندنی را در تیم داشته است و میزبان برخی از بهترین مدافعان میانی تاریخ فوتبال بوده است. 

اما نباید فراموش کنند که بارسلونا با سبک بازی پپ گواردیولا، حضور مسی و فوتبال هجومی مردم را در سراسر جهان عاشق این تیم کرده است، از آنجایی که به وجود آمدن مسی جدید یک رویاست، پس ژاوی برای سیستم دفاعی که پیش گرفته باید تحمل شنیدن حرف ها و کنایه های زیادی را داشته باشد.

ژاوی از زمانی که به بارسلونا آمد به دنبال ساخت یک خط حمله منطقی بود، اما نتایج بسیار ضعیف بود، حتی اگر لواندوفسکی تابستان گذشته به بارسلونا نمی‌آمد شاید حالا صدر نشین لیگ تیم دیگری بود. 

واقعیت این است که بارسلونا فاقد حضور خلاقیت در میانه میدان است و در جناح چپ نیز انسجام کافی وجود ندارد. 

اگرچه بالده در آن سمت زیاد می‌دود، اما هنوز ارتباطی واقعی با لواندوفسکی یا هر هافبک مرکزی که ژاوی در آن سمت به کار می‌گیرد، برقرار نکرده است.

در سمت راست، کانده به سادگی قادر به ارائه بسیاری از تاکتیک های تهاجمی نیست. 

او هنوز هم در قلبش یک مدافع میانی است.

نتیجه این نقص ها بازی ها خسته کننده اما با امتیاز کامل شد.

بارسلونا در این فصل 14 بازی لالیگا را با یک گل پیروز شده است. 

میانگین آنها کمتر از دو گل در هر بازی است و آنها به طور مداوم در برابر باشگاه های نیمه پایین پیروز شده اند. به طور خلاصه، آنها یک تیم متقاعد کننده در خط دفاعی هستند، اما از لحاظ هجومی بسیار نامطمئن.

راه حل؟

شایعه شیرین برای بارسایی ها بازگشت مسی به این تیم در تابستان پیش روست، اتفاقی که با وجود مشکلات مالی باشگاه و توانایی آنها در پرداخت دستمزد مسی تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد اما این امکان وجود دارد که برنده جام جهانی یک بار دیگر در نیوکمپ بازی کند.

رفتن به دنبال بهترین بازیکن تمام دوران برای حل بزرگترین مشکل بارسا منطقی است. 

اما همانطور که از بازی های پاری سن ژرمن می توان متوجه شد، همه چیز به این سادگی نیست. 

مسی به تنهایی دیگر نمی تواند برد تیم را تضمین کند، به خصوص در تیمی که در حال حاضر مجموعه ای از منیت ها و اولویت های شخصی را در خود دارد. او می تواند کارهای شگفت انگیزی انجام دهد، اما این کار مستلزم فداکاری اطرافیانش است.

پیش بینی در فوتبال همیشه غیرممکن است.

با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که مسی بارسلونا را به طور کلی بهتر کند و یا حتی بازی های این تیم را تماشایی تر کند.

سال آینده؟

بارسلونا مطمئناً روی تأثیر مسی ریسک خواهد کرد.

اگر آنها توانایی لازم برای بستن قرارداد با او را داشته باشند حتما این کار را خواهند کرد.

با این حال، بلوگرانا اکنون با چشم انداز دلهره آور پیشرفت سایر تیم ها در اطرافش نیز روبرو است. 

رئال مادرید در آستانه جذب جود بلینگهام است و ممکن است به زودی بازیکنان بیشتری به خدمت بگیرند. وینیسیوس جونیور، رودریگو و فده والورده همگی در حال پیشرفت هستند. 

در همین حال، به نظر می رسد که اتلتیکو مادرید که در نیم فصل دوم فرم خود را پیدا کرده است و تیم سخت تری برای سال آینده باشد.

بنابراین، بلوگرانا باید به دنبال بهبود حد اکثری خود باشد. 

قهرمانی در این فصل و زمانی که باشگاه از نظر مالی در حال فروپاشی بود یک موفقیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

ژاوی اولین ماموریت خود را انجام داد و یک جام بزرگ را به نیوکمپ آورد.

اما وظیفه دوم او حفظ موفقیت ها و بهبود تیم از نظر سبک بازی است، در حال حاضر، تماشای بازی های بارسا بسیار کسل کننده است، و سبک فعلی آنها، فاقد خط حمله خطرناک و هجومی است. 

اگر آنها دی ان ای بارسا را که ژاوی در معارفه از آن صحبت کرد پیدا نکنند، بلوگرانا ممکن است برای مدت طولانی در اوج نباشد.

 

ارسال نظر