شناسه خبر : 33596

خطر آریتمی پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا افزایش می یابد

خطر آریتمی پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا افزایش می یابد

به نظر می رسد که خطر آریتمی در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی شدید هوا افزایش می یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، این گزارش به شواهدی اضافه می‌کند که نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند به سیستم قلبی عروقی آسیب برساند.

دانشمندان گمان می‌کنند که مواد شیمیایی مضر موجود در هوا باعث استرس و التهاب می‌شود که می‌تواند عملکرد قلب را مختل کند.

بر اساس تحقیقات جدید، خطر آریتمی یا ضربان قلب نامنظم، پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی شدید هوا حتی برای مدت کوتاهی افزایش می‌یابد.

برای درک ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و آریتمی، محققان سطوح غلظت ساعتی آلودگی هوا را تجزیه و تحلیل کردند و از داده‌های سلامت که از ۲۰۲۵ بیمارستان در ۳۲۲ شهر چین به دست آمده بود، استفاده کردند.

بیش از ۱۹۰,۰۰۰ بیمار با شروع حاد آریتمی علامت دار از جمله فیبریلاسیون دهلیزی، فلوتر دهلیزی، تاکی کاردی فوق بطنی و ضربان زودرس در ارزیابی قرار گرفتند.

شش نوع مختلف آلودگی هوا مورد ارزیابی قرار گرفت: ذرات ریز (PM۲.۵)، ذرات درشت (PM۲.۵-۱۰)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲)، مونوکسید کربن (CO) و ازن.

این تیم دریافتند که خطر آریتمی در چند ساعت اول قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، سپس پس از ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد.

آلودگی هوا به شدت با فلوتر دهلیزی و تاکی کاردی فوق بطنی و پس از آن فیبریلاسیون دهلیزی و ضربان زودرس مرتبط بود.

خطر بیشتر در میان مردان قابل توجه بود، که محققان گمان می‌کنند ممکن است به دلیل شیوع بیشتر عوامل خطر آریتمی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل و قرار گرفتن در معرض بیشتر از طریق فعالیت‌های خارج از منزل، از جمله کار باشد.

این ارتباط همچنین در فصول سردتر بیشتر بود، که احتمالاً به این دلیل است که دمای پایین‌تر ممکن است تأثیر آلودگی هوا بر سیستم قلبی عروقی را تشدید کند.

محققان همچنین دریافتند که دی اکسید نیتروژن (NO۲) قوی‌ترین ارتباط را با انواع آریتمی دارد؛ هرچه افراد بیشتر در معرض NO۲ قرار گیرند، ارتباط قوی‌تر است.

«جان سامت»، پزشک ریه و رئیس دانشکده بهداشت عمومی کلرادو، می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد آلودگی هوا بر تغییرپذیری ریتم ضربان قلب تأثیر می‌گذارد.»

دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که چرا آلودگی هوا ممکن است این تاثیر را بر ریتم قلب داشته باشد، اما برخی گمان می‌کنند که مواد شیمیایی مضر موجود در هوا باعث استرس اکسایشی و التهاب سیستماتیک می‌شود که می‌تواند عملکرد قلب را مختل کند.

آلودگی هوا همچنین ممکن است آریتمی های قبلی را تشدید کند.

آریتمی می‌تواند خطر لخته شدن خون و سکته‌های مغزی را افزایش دهد که منجر به مرگ ناگهانی و نارسایی قلبی می‌شود.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چرا آلودگی هوا این تأثیر را بر سلامت قلب دارد، چگونه غلظت‌های مختلف آلودگی هوا بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارد، و اینکه قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها در سنین پایین خطر ابتلا به مشکلات قلبی در آینده را افزایش می‌دهد، مورد نیاز است.

ارسال نظر