شناسه خبر : 32881

مشکلات خواب برای افراد مبتلا به کووید طولانی مدت شایع است

مشکلات خواب برای افراد مبتلا به کووید طولانی مدت شایع است

از هر ۱۰ نفری که پس از ابتلا به کووید۱۹ دچار مشکلات سلامتی می‌شوند، چهار نفر از مشکلات خواب آزاردهنده شکایت می کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، بر اساس تحقیقات جدید در کلینیک کلیولند در اوهایو، حدود ۴۱ درصد از مبتلایان به کووید طولانی مدت مشکلات خواب متوسط تا شدید دارند. بیماران سیاه پوست سه برابر بیشتر در معرض ابتلاء به این اختلالات خواب هستند.

«سینتیا پنا اوربیا»، نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار پزشکی در مرکز اختلالات خواب کلینیک کلیولند، گفت: «مشکلات خواب و خستگی به طور گسترده از سوی افراد مبتلا به کووید طولانی گزارش می‌شود، اما اطلاعات کمی در مورد شدت و عوامل مرتبط با این علائم وجود دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «یافته های ما بر اهمیت شناسایی اختلال خواب در کووید طولانی مدت با توجه به تأثیر آن بر کیفیت زندگی بیماران، عملکرد روزانه و وضعیت سلامت پزشکی تأکید می‌کند.»

محققان دریافتند که عوامل خطر برای این اختلالات خواب طولانی مدت شامل نژاد، بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید ۱۹ و شدت بیشتر اضطراب و خستگی است.

محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۹۶۲ بیمار مبتلا به کووید را که بین فوریه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ در کلینیک کلیولند تحت درمان قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کردند. بیماران، پرسش‌نامه‌های اختلال خواب و خستگی را تکمیل کردند.

از جمله یافته‌های دیگر:

حدود ۶۷ درصد خستگی متوسط تا شدید را گزارش کردند. حدود ۲۲ درصد خستگی شدید را گزارش کردند.

بیش از نیمی از بیماران، یعنی ۵۸ درصد، گفتند که اختلالات خواب عادی تا خفیف دارند.

ارسال نظر