شناسه خبر : 29662

توصیه‌های تغذیه‌ای در آلودگی هوا

توصیه‌های تغذیه‌ای در آلودگی هوا

یک کارشناس تغذیه گفت: با مصرف برخی مواد غذایی و میوه‌ها می‌توان خطرات ناشی از آلودگی هوا را تا حدودی کنترل کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، الناز دانشزاد که دارای دکترای تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز است، در خصوص خسارات ناشی از آلودگی هوا گفت:  بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا پیوسته رو به افزایش است. در فصول سرد سال، اغلب با وارونگی هوا مواجه هستیم که این پدیده سبب به دام افتادن هوای آلوده و مضر در سطح زمین شده و با تنفس هوای آلوده، ذرات معلق و آلاینده ها وارد ریه ها شده و موجب التهاب می‌شود که این امر منجر به بروز بیماری های تنفسی و بیماری های مرتبط با آن مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، و مشکلاتی مانند خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه خواهد شد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: به طور کلی، مصرف آن دسته از میوه‌ها، سبزیجات و دانه های روغنی که حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، پلی فنول، ویتامین های آنتی اکسیدانی و یا اسیدهای چرب امگا۳ و ۶ هستند در از بین بردن اکسیدان ها و رادیکال‌های آزاد اکسیژن نقش دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده، گروهی از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان اعم از ویتامین C ، ویتامین A و بتاکاروتن‌ها، ویتامین E و سلنیوم می‌توانند بدن را در برابر دود و تاثیرات مخرب حاصل از آلاینده‌های سمی محافظت کنند.

وی در ادامه مصرف غذاهایی همچون  روغن زیتون، بذرکتان، اسفناج، کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز، گوجه ، چغندر، زردچوبه، منابع ویتامین  c ویتامین دی، هویج و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ و شیر و لبنیات را در هوای آلوده توصیه کرد.

دانشزاد در ادامه به تشریح هریک از مواد غذایی توصیه شده پرداخت :

روغن زیتون:

حاوی ویتامین E، آلفا توکوفرول، ویتامین ایی و اسیدهای چرب

موثر در بهبود عملکرد ریه و کاهش التهاب

بهتر است این روغن همراه سالاد مصرف شود، زیرا روغن زیتون تحمل حرارت بالا را ندارد و در صورت حرارت زیاد اکسیده می شود.

برخی دیگر از مواد غذایی که حاوی ویتامین E هستند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند عبارتند از: سایر روغن های گیاهی، بادام، گردو، جوانه گندم و سبزیجات دارای برگ سبز

بذر کتان:

حاوی مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا ۳

کمک به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک. زیرا فیتواستروژن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

بذر کتان را می توان همراه با انواع اسموتی ها و سالادها مصرف کرد.

آووکادو و اسفناج:

حاوی ویتامین E

تحقیقات ارتباط معکوسی بین سطح ویتامین E و بیماری های ریوی نشان داده اند. بنابرین توصیه می شود در برنامه غذایی خود غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج، که سرشار از این ویتامین هستند را بگنجانید.

کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز:

خاصیت ضد سرطانی به دلیل داشتن سولفورافان

افرادی که آن را در رژیم غذایی خود مصرف می کنند سموم مرتبط با آلودگی هوا و ریزگردها را بهتر دفع می کنند.

گوجه فرنگی :

حاوی لیکوپن و آنتی اکسیدان

از ابتلای افراد به بیماری های تنفسی محافظت می کند.

چغندر:

حاوی نیترات (موثر در بهینه سازی عملکرد ریه)

بعلاوه چغندر مملو است از ویتامین ها و مواد معدنی همانند منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و کاروتنوئید که باعث سلامت ریه می شوند.

تحقیقات نشان داده است که چغندر می تواند عملکرد بدنی و عملکرد ریه را در افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند فشار خون ریوی بهبود بخشند. 

زردچوبه :

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از بدن در برابر سموم و آلاینده ها محافظت می کند.

منابع ویتامین C

مواد غذایی حاوی ویتامین C نقشی موثر در افزایش و تقویت سیستم دفاعی بدن دارند. از جمله این مواد غذایی:  مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، کیوی، اسنفاج، طالبی و توت فرنگی.

ویتامین دی:

مصرف ویتامین دی به میزان کافی و مناسب در شرایط آلودگی هوا بسیار بیشتر از قبل اهمیت دارد.  

هویج و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ:

حاوی بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A  که یک آنتی اکسیدان است.

هم چنین سبزیجاتی مانند طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو به میزان قابل توجهی بتاکاروتن دارند.

شیر و لبنیات:

شیر به دلیل دارا بودن منیزیم، کلسیم و فسفر، خنثی کننده سموم است. کلسیم موجود در لبنیات، منجر به کاهش جذب سرب و سایر فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می گردد. 

دقت کنید که در روزهای آلوده غذاهای چرب نخورید.

واکنش‌های زنجیروار تولید رادیکال‌های آزاد با مصرف زیاد چربی تشدید می‌شوند، بنابرین بهترست در زمان آلودگی هوا از مصرف بی‌رویه غذاهای سرخ کردنی جدا پرهیز کنید.

 

 

ارسال نظر