شناسه خبر : 20951

۱۰ نکته برای جلوگیری از حالت تهوع در هنگام سفر

۱۰ نکته برای جلوگیری از حالت تهوع در  هنگام سفر

بسیاری از افراد هنگام سفر به ویژه سفر هوایی دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از افراد از حالت تهوع آزاردهنده‌ای در سفر به ویژه سفرهای هوایی رنج می‌برند.

این بیماری به عنوان "بیماری هوا" یا "حالت تهوع هنگام سفر" شناخته می‌شود و حتی بسیاری از مسافران باتجربه را درگیر می‌کند و باعث بیماری، سرگیجه، عرق کردن و استفراغ می‌شود.

این مشکل از آشفتگی در مغز ناشی می‌شود که با پیام‌های مختلف از چشم و گوش همراه است، به گونه‌ای که پیام‌های متناقض مغز را مختل و علائم ناخوشایند زیادی ایجاد می‌کند.

این وضعیت معمولاً زمانی بدتر می‌شود که هواپیما تلاطمی همراه با اضطراب و استرس را تجربه کند که واکنش منفی بیشتری را تحریک می‌کند.

این بیماری یا معضل نوعی اختلال ناهماهنگی است که باعث عرق سرد، حالت تهوع و استفراغ در طول پرواز می‌شود و در هنگام تکان دادن هواپیما شدیدتر احساس می‌شود. اگرچه بیماری هوا دلایل زیادی دارد، اما این اختلال به دلیل ناهماهنگی تماس چشم و گوش ایجاد می‌شود.

در گوش داخلی ما مو‌هایی وجود دارد که به حرکت حساس هستند و این مو‌ها حرکت رو به جلو را در طول سفر هوایی تشخیص می‌دهند؛ اما چشمی که نمای ایستا در هواپیما می‌بیند نمی‌تواند تشخیص دهد که در حال حرکت است یا نه.

گوش به سادگی یک پیام "ما در حال حرکت هستیم" به مغز می‌فرستد در حالی که چشم سیگنال "نه، ما هنوز ایستاده ایم" را می‌فرستد و این منجر به گیجی مغز و سرگیجه، حالت تهوع، عرق کردن، خمیازه کشیدن، لرز، خستگی و استفراغ می‌شود.

چه کسانی به این مشکل دچار می‌شوند؟

به هر کسی ممکن است به بیماری هوا یا حالت تهوع هنگام سفر مبتلا شود، اما در کودکان و زنان باردار شایع‌تر است.

علائم شایع بیماری هوا عبارتند از:

سرگیجه، عرق سرد، سرگیجه؛ افزایش ترشح بزاق، از دست دادن اشتها، رنگ پریدگی پوست، سردرد، احساس خستگی بسیار و مشکل در تنفس.

چگونه می‌توان از بیماری هوا جلوگیری کرد؟

بیماری هوا یک اختلال مهم است که استاندارد‌های زندگی کسانی را که مایل به مسافرت منظم هوایی هستند پایین می‌آورد، اما می‌توان از روش‌های خاصی برای کاهش و حتی از بین بردن عوارض بیماری هوا استفاده کرد.

لیست باید‌ها و نباید‌ها برای عدم احساس بیماری شامل پرهیز از نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و روزه گرفتن و همچنین پرهیز از مطالعه است.

متخصصان StressFreeCarRental نکات مفیدی را برای مسافران برای کمک به پیشگیری از بیماری هوا ارائه کرده اند که در زیر آمده است:

۱- صندلی مناسب را انتخاب کنید
در صورت امکان از قبل سعی کنید یک صندلی کنار پنجره یا سمت راست قسمت‌های میانی هواپیما رزرو کنید، در این صندلی‌ها مسافران در وسط پرواز لرزش هواپیما را احساس نمی‌کنند.

۲- ترفند‌هایی برای کنترل حالت تهوع
اگر احساس تهوع دارید، سعی کنید به پشتی صندلی تکیه دهید تا صندلی تا حد امکان وزن شما را تحمل کند و سر خود را زیاد تکان ندهید.

همچنین بهتر است هنگام پرواز چشمان خود را ببندید یا از پد‌های چشمی استفاده کنید و بهتر است قبل از سوار شدن به هواپیما از سلامتی خود مطمئن شوید.

۳- جویدن آدامس باعث آرامش مسافران می‌شود
رایحه‌های تسکین دهنده نعناع، ​​زنجبیل یا اسطوخودوس را استشمام کنید. آدامس نعناع می‌تواند از علائم بیماری هوا، به ویژه حالت تهوع جلوگیری کند، بنابراین بهتر است قبل از سوار شدن به هواپیما شروع به جویدن آن کنید.

۴- کنترل فناوری
بازی‌های فکری خود را در هواپیما محدود کنید و سعی کنید برای مدت طولانی تلویزیون تماشا نکنید، چیزی نخوانید یا به نور‌های روشن یا صفحه نمایش نگاه نکنید.

۵- لباس‌های گشاد
پوشیدن لباس‌های گشاد می‌تواند به شما کمک کند احساس راحتی بیشتر و محدودیت کمتری داشته باشید و این امر به ویژه در سفر‌های طولانی مفید است. به گفته متخصصان، پوشیدن لباس‌های راحت خطر ابتلا به بیماری هوای ناشی از استرس را کاهش می‌دهد.

۶- تهویه خوب
در ابتدای پرواز، از سوراخ‌های تهویه‌ای که به همراه صندلی‌تان وجود دارد استفاده کنید. هوای تازه خوب در طول یک پرواز طولانی می‌تواند به جلوگیری از بیماری کمک کند.

۷- غذای سبک بخورید
قبل از سوار شدن به هواپیما، غذا‌های ملایم را هدف قرار دهید، مایعات زیادی بنوشید و از غذا‌های سنگین و نوشابه‌های گازدار که می‌توانند باعث نفخ در شما شوند، خودداری کنید.

۸- آرام باشید
چیزی را پیدا کنید که روی آن تمرکز کنید، مثلا نفس عمیق بکشید یا شمارش معکوس از ۱۰۰ را انجام دهید یا چشمان خود را ببندید.

۹- نگاه کردن به جسم ثابت
این روش به تسکین احساس بیماری و کاهش احساس حالت تهوع کمک می‌کند.

۱۰- هواپیمای مناسب را انتخاب کنید
هواپیما‌های پهن پیکر حرکت کمتری دارند به این معنی که شما حرکت هواپیما را کمتر احساس می‌کنید، بنابراین اگر می‌توانید هواپیمای خود را انتخاب کنید، با هواپیما‌های پهن پیکر پرواز کنید.

بیماری هوا معمولاً پس از پایان پرواز از بین می‌رود، اما اگر همچنان احساس سرگیجه، سردرد، ادامه استفراغ یا کاهش شنوایی یا درد قفسه سینه دارید، توصیه فوری پزشکی ضروری است.

 

ارسال نظر