شناسه خبر : 20546

کسانی که دچار افسردگی هستند اغلب تغذیه نامناسبی دارند

کسانی که دچار افسردگی هستند اغلب تغذیه نامناسبی دارند

افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات بهداشت روان است که عوامل تغذیه‌ای نقش مهمی در بروز آن دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کارشناس ارشد تغذیه بالینی گفت: کسانی که دچار افسردگی هستند، اغلب تغذیه نامناسبی داشته و از این جهت نیز در معرض خطر قرار دارند. هنگامی که فردی دچار افسردگی باشد، سطح انرژی در او کمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای غذا در او از بین می‌رود، در نتیجه تغذیه فرد دچار اختلال می‌شود.
وی افزود: کمبود برخی از مواد غذایی در رژیم غذایی فرد می‌تواند سبب ایجاد افسردگی شود یا حالت افسردگی را در فرد تشدید کند. این مواد عبارتند از:
 

 اسید‌های چرب امگا۳: کمبود این مواد در رژیم‌های غذایی می‌تواند فرد را مستعد افسردگی کند. منابع غذایی این اسید چرب شامل غذا‌های دریایی، تخم مرغ غنی شده با امگا۳، روغن کانولا، روغن بذرکتان، گردو، سویا و سبزی‌های برگ سبز است.

 
 اسید فولیک: سطح اسید فولیک در خون برخی از افراد مبتلا به افسردگی پایین است. جگر، قارچ، سبزی‌های برگ سبز، گوشت گاو کم چربی، نان گندم کامل و لوبیا از منابع اسید فولیک است.
 
ویتامین B ۱۲: سطوح بالاتر این ویتامین در خون افراد افسرده سبب می‌شود که این افراد به درمان پاسخ بهتری بدهند. منابع غذایی ویتامین B ۱۲ شامل جگر، شیر، ماهی، تخم مرغ و گوشت است.
 
روی: این عنصر نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد. تعادل این عنصر در بدن در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است. گوشت، مرغ، ماهی، شیر، جگر، غلات کامل و مغز‌ها از منابع روی است.
 
آهن: کمبود آهن می‌تواند سبب بی حوصلگی شود و مکمل یاری با آهن در بهبود خلق موثر است. این ماده مغذی در جگر بیش از سایر منابع غذایی و سپس در غذا‌های دریایی، گوشت بدون چربی، زرده تخم مرغ، غلات کامل و نان غنی شده وجود دارد.
 
ویتامین E: این ویتامین به علت اثر آنتی اکسیدانی زیادی که دارد می‌تواند در پیشگیری و درمان افسردگی موثر باشد. از آنجایی که این ویتامین به کمک گیاهان ساخته می‌شود، روغن‌های گیاهی بهترین منابع آن است. باید توجه داشت که سرخ کردن در دمای بالا باعث تخریب ویتامین E می‌شود.
 
منیزیم: سطح منیزیم در افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد سالم است. به نظر می‌رسد که دریافت منیزیم در کاهش افسردگی موثر است. دانه ها، مغز ها، حبوبات، سبزی‌های برگ سبز تیره منابع خوب این ماده غذایی است.
 
افروز پیش بین توصیه کرد: پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل، دریافت مواد مغذی به اندازه کافی و داشتن وزن مناسب در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است.
  • محمد

    قربونت مغز گردو و بادام کیلویی 340 هزار تومان و ماهی کیلویی 150 هزار تومان راکدوم کارگر و بازنشسته میتون بخره

ارسال نظر