شناسه خبر : 38782

۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود

70 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دنبال تصویب در کارگروه‌های تخصصی، به زودی ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در قالب سهام شرکت‌ها پرداخت می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، سید صولت مرتضوی امروز در حاشیه اولین همایش ملی ایمنی و بهداشت شغلی در سالن تلاش وزارت تعاون، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مبنی بر پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، اظهار داشت:‌ سال قبل معدل پرداخت بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی 200 هزار میلیارد تومان بود و وجوه بسیار خوبی برای کمک به صندوق‌های بازنشستگی به‌ویژه صندوق بازنشستگی کشوری در قانون بودجه 1402 پیش‌بینی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: دولت در لایحه بودجه 1402 در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که برای رفع بخشی از دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی 70 هزار میلیارد تومان در سال جاری بپردازد که در حال حاضر کارهای کارشناسی آن و مصوبات اولیه در کارگروه‌های تخصصی گذرانده شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر در صحن دولت هم به تصویب برسد و نهایی شود.

مرتضوی گفت: قرار است 70 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های خوب و سودده در اختیار سازمان تامین اجتماعی در قبال بدهی دولت به این سازمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در دنیا سالانه 4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها صرف پرداخت جبران حوادث و بیماری‌های ناشی از کار می‌شود، گفت: این رقم بسیار بالاست و حوادث ناشی از کار علاوه بر اینکه برای خانوارها هزینه و زحمت است، هزینه زیادی هم بر دوش جامعه قرار می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: شعار اول ایمنی، سپس کار در همه کارگاه‌های ما تبدیل به ملکه شده، اما آمارهای حوادث ناشی از کار باید بیش از این کاهش پیدا کند.

به گفته مرتضوی؛ سال گذشته حوادث ناشی از کار و سوانح نسبت به سال قبل 14 درصد کاهش یافت و تلفات ناشی از کار 11 درصد کم شده بود، اما از نظر ما یک حادثه و یک تلفات هم تلخ و سنگین است و باید تلاش کنیم هرچه بیشتر کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه کارفرما هم برای حفظ و تداوم کار و کاهش هزینه‌ها وظایفی برعهده دارد، گفت: کارفرما باید مانند طبیب دوّار باشد و مرتب بر ایمنی و سلامت کارگران نظارت کند، گاهی ممکن است یک کارگر به خاطر مشکلاتی که دارد در محیط کار دچار حواس پرتی شود و همین مسئله باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مراکز ملکی خود سالانه میلیون‌ها نفر ساعت دوره آموزشی طراحی و اجرا می‌کند، علاوه بر آن در مراکز جوار کارگاهی هم دوره‌های آموزشی برای کارگران برپا می‌شود. کارفرمایان هم وظیفه دارند از تجهیزات و ماشین‌آلات به روز استفاده کنند.

مرتضی اضافه کرد: گاهی در مراجعه به کارگاه‌ها ملاحظه می‌کنیم که کارگران از تجهیزات استفاده نمی‌کنند، مثلا دستکش باید در دست باشد اما آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جیب قرار می‌دهند و یا عینکی که باید برای محافظت از چشم استفاده شود آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی سر قرار داده است و استفاده نمی‌کند و باید از این تجهیزات استفاده کنند.

وی همچنین با بیان اینکه صرف تصویب لایحه و قانون کفایت نمی‌کند، اظهار داشت: باید نظارت جامع در این زمینه داشته باشیم و با توجه به الحاقیه مقاوله نامه 155 سازمان بین‌الملل کار در بخش اداری و کارمندی هم باید موارد ایمنی و بهداشت محیط کار رعایت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حادثه تلخ اتفاق داده در عراق که در یک مجلس عروسی بی‌احتیاطی و یا احیانا خرابکاری منجر به تلفات 160 نفر شد، اشاره کرد و گفت: این حوادث بسیار تلخ است و گاهی ملاحظه می‌کنیم یک جوان به خاطر قطع نخاع آثار روحی و روانی بر جامعه می‌گذارد.

مرتضوی افزود: ایمنی و حفاظت نیروی کار در یک جمع سه‌جانبه‌گرایی توسط کارگر، کارفرما و دولت باید پیگیری شود و پیشگیری همیشه مقدم و ارزان‌تر از درمان است و باید از حوادث احتمالی محیط کار پیشگیری کنیم.

 

ارسال نظر