شناسه خبر : 30984

اختصاصی چابک آنلاین؛

برند سازی محصولات، اتفاقات خوبی را در صنعت بیمه رقم می زند

برند سازی محصولات، اتفاقات خوبی را در صنعت بیمه رقم می زند

تبلیغات و بازاریابی با هدف افزایش فروش محصولات بیمه ای همواره یکی از راههای افزایش فروش محصولات شرکت‌ها به شمار رفته است.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، ناگفته پیداست که انجام تبلیغات پیوسته درکنار ارایه محصول با کیفیت وپرداخت به موقع خسارت ، زمینه ساز افزایش فروش محصول و رشد درآمد شرکت های بیمه ای خواهد شد، اما استفاده از این امر نیاز به ابزارهای دیگری نیز دارد.

بیمه کالایی خدماتی است و مانند هر کالای دیگری به فروش نیاز دارد، برای فروش هم به بازاریابی نیاز است حال باید دید که آیا  بازاریابی در صنعت بیمه  جایگاه خود را پیدا کرده است؟

آنچه همواره از سوی کارشناسان مطرح می شود این است که صنعت بیمه به تبلیغات هدفمند که منجر به آگاهی بخشی افراد جامعه می شود نیاز دارد.

آیا به این مساله در صنعت بیمه توجه کافی می شود؟

برهمین اساس، چابک آنلاین با علی کارخانه، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بیمه پاسارگاد درخصوص نقش تبلیغات در صنعت بیمه به گفتگو نشسته که از نظر می گذرد:

چابک آنلاین:آیا تبلیغات محصولات بیمه‌ای در صنعت بیمه هدفمند است؟

کارخانه: اجازه بدهید آنچه باید در انتها گفت را همین ابتدا خدمت شما عرض کنم. صنعت بیمه دریک نقطه ای باید تصمیم بگیرد که برای محصولات خود مدیر برند تعریف کند ،یعنی هرمحصولی درصنعت بیمه، یک برند باشد.

درحال حاضر محصولات خوبی درصنعت بیمه طراحی می شود ، اما برند نمی شود و شرکتی موفق می شود که بتواند محصول خود را برند کند، بیمه عمر و تامین آتیه شرکت بیمه پاسارگاد یک مثال خوب از این مورد است ، زیرا این محصول برند شده و وقتی از اکثریت افراد جامعه بپرسید بیمه عمر  را می شناسید اسم بیمه پاسارگاد را می آورند.

برندسازی محصولات می تواند یک حرکت روبه جلو در صنعت بیمه باشد و بالاخره یک روزی باید این اتفاق بیفتد و مدیر فنی از مدیر برند جدا شود.

صنعت بیمه باید به دنبال برند سازی محصولات خود برود که این حرکت می تواند اتفاقات خوبی را  برای این صنعت رقم بزند،به عنوان نمونه محصولات شرکت های لبنیاتی را درنظر بگیرید، مشتری بیشتر، بدنبال یک محصول خاص است.

درصنعت بیمه هم باید این اتفاق بیافتد و این صنعت باید برای هر محصول خود مدیر برند داشته باشد که محصول را برند کند،آن موقع است که می تواند تبلیغات هدفمند انجام دهد.

چابک آنلاین: نقاط ضعف تبلیغات صنعت بیمه و محصولات بیمه‌ای در چیست؟

کارخانه: نقطه ضعفی نمی بینم یعنی هیچ عملکردی، ضعف نیست تنها انتخاب مسیر است .

معتقدم که مسیرهای بهتری را می شود در صنعت بیمه انتخاب کرد و زمان آن هم رسیده  و مساله ای که مهم است و روی آن تاکید دارم زمان است، الان زمان درست است، وقتی جامعه به برند واکنش نشان می دهد یعنی زمان ورود به این مسیر در صنعت بیمه نیز رسیده است.

درگذشته، همه فقط کفش را به عنوان یک محصول می شناختند اما الان  با عناوین مختلفی همانند کالج، رانینک و واکینگ می شناسند و امروزه برند سازی محصولات در جامعه جا افتاده است.

وقتی جامعه با این مسائل آشنایی دارد و نسبت به محصولات دیگر این رفتار را نشان می دهد یعنی وقت ورود به این عرصه رسیده و صنعت بیمه هم باید به این نیاز پاسخ دهد.

شرکت های بیمه ای در این چندساله ، محصولات خوبی را طراحی و عرضه کردند اما مخاطب این محصولات را پیدا نمی کند زیرا مدیر برندی در صنعت بیمه وجود ندارد که روی معرفی محصولات کار کند.

ذهن مدیر برند درگیر مسائل فنی محصول نیست و تمام مسیرفکری وی این است که محصول را به مخاطب معرفی کند که صنعت بیمه این افراد را ندارد.

چابک آنلاین: راهکار پیشنهادی شما برای درک بهتر محصولات صنعت بیمه / تبلیغات هوشمند و اثر بخش در صنعت بیمه چیست؟

کارخانه: اگر شرکت ها دست به انتخاب مدیر برند برای محصولات خود بزنند، مدیر برند می داندکه چه کاری انجام دهد و مسیر تبلیغات محصول از شاهراه برند را به کدام سمت راهبری کند.

الان ما از مدیر فنی توقع داریم که مسئولیت های مدیر برند را انجام دهد ، درصورتی که تخصص او چیز دیگری است، مدیر فنی حوزه تخصصی خود را به بهترین نحو انجام می دهد اما امور برندینگ محصول مساله متفاوتی است.

درحال حاضر بخشی از زحمت مدیر برند به شبکه فروش محول شده ، درصورتی که کارشبکه فروش تنها فروش است و فروش، بازاریابی و برندینگ کاملا متفاوت از هم هستند.

هدف فروشنده،تنها تبدیل محصول به پول است و هدف بازاریاب، معرفی محصول برای ورود به بازار است اما هدف مدیریت برند این است که یک تصویرذهنی از محصول را برای مخاطب ایجاد کند.

مثالی که الان در زمینه خدمت می شود ازآن استفاده کرد،تعمیرات است.

درحال حاضر اپلیکیشن هایی هستند که یک تصویر ذهنی از خدمات و خرده کاری منازل را ارایه می دهند، یعنی با خراب شدن لوازم خانه، این ذهنیت در فرد ایجاد می شود که از این اپلیکیشن استفاده کند.

منظور از تصویر ذهنی آن است که با شنیدن نام محصولی برای افراد ایجاد می شود.

صنعت بیمه نیاز به مدیر برندهایی دارد که توانایی ساختن این تصویر ذهنی را داشته باشند.

چابک آنلاین:چرا ثبات مدیریتی در روابط عمومی شرکت های  بیمه پایین است؟

کارخانه: اینطوری فکر نمی کنم . مدیر روابط عمومی مشتقی از مدیریت ارشد است و مدیر ارشدی که به یک شرکت ورود می کند معمولا با خود، مدیر رسانه و مدیر ارتباطات را می آورد و تغییرات مدیر روابط عمومی تابعی از تغییرات در مدیریت ارشد است.

افرادی هم که در روابط عمومی صنعت بیمه هستند درهمین صنعت می مانند و معمولا خارج از صنعت نمی روند بنابراین زیاد ناپایداری نمی بینم .

تغییرات مدیران روابط عمومی آسیبی برای سازمان ندارد، از این جهت که شرکت بیمه نیاز به مدیری دارد که با صنعت آشنا باشد و وقتی با صنعت آشنا باشد عملکرد، قوانین و رسانه صنعت را می شناسد.

معمولا مدیران روابط عمومی صنعت بیمه در همین صنعت جابه جا می شوند .

درنتیجه تغییرات مدیران روابط عمومی تبعاتی برای سازمان ندارد.

اگر مدیری صنعت بیمه  را بشناسد، خوب عمل می کند و اگر صنعت را نشناسد نیاز به زمان دارد که با شناخت صنعت، عملکرد خود را بهبود بخشد.

 

ارسال نظر