شناسه خبر : 33234

افزایش دامنه نوسان در سال جاری

افزایش دامنه نوسان در سال جاری

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه فروش سهام صندوق‌های درآمد ثابت بر روند بازار تاثیر ندارد، از افزایش دامنه نوسان در سال جاری خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مجید عشقی با تاکید بر اینکه الزام صندوق‌های درآمد ثابت به خرید بیشتر سهام، تبدیل به تهدید جدی برای بازار شده بود، اظهار کرد: افرادی که در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌دنبال دریافت سود با مقدار مشخص و ثابتی هستند و این نوع از سرمایه‌گذاری قابل مقایسه با سپرده‌های بانکی است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در سال ۱۳۹۹ با توجه به شرایط نامساعدی که برای بازار سهام به‌وجود آمد، ناچار شدند حداقل ۱۵ درصد و حداکثر تا ۲۵ درصد سهام خریداری کنند.

به همین واسطه ریسک فیکس‌اینکام‌ها به شدت افزایش پیدا کرد. در مقاطع زمانی مختلف این صندوق‌ها (به‌خصوص در آبان ماه سال گذشته و همچنین برخی از ماه‌های سال ۱۴۰۰) میزان زیان این صندوق‌ها از محل سهام بسیار افزایش پیدا کرده بود و این مسئله بازار را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کرد.

وی با اشاره به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ در صندوق‌های درآمد ثابت، با کاهش حدنصاب خرید سهام عنوان کرد: سازمان بورس باید طی فرآیندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را به صورت تدریجی به شرایط عادی و ایده‌ال می‌رساند. از این‌رو در گام نخست "حداقل" خرید ۱۵ درصد سهام را به "حداکثر" ۱۵ درصد رساندیم و الزام خرید حداقلی را حذف کردیم. اکنون نیز این حداکثر تقلیل پیدا کرده و حدنصاب خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به حداکثر ۱۰ درصد رسیده است تا در آینده دیگر با نگرانی و تهدیدی مواجه نشوند.

فروش سهام صندوق‌های درآمد ثابت بر روند بازار اثرگذار نخواهد بود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ابلاغیه روز گذشته این سازمان و کاهش حداکثر خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از ۱۵ به ۱۰ درصد، تاکید کرد: این ابلاغیه متناسب با به بررسی‌های کارشناسی بوده و فرصت سه ماهه‌ای برای اجرای این مصوبه در نظر گرفته شده است. این صندوق‌ها کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد دارایی دارند و با تبدیل این مقدار به فروش روزانه خواهیم دریافت که حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد تومان روزانه سهام بفروشند تا به این حدنصاب برسند.

عشقی گفت: باید توجه داشت که میزان فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت طی دو ماهه گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و مقدار بیشتری از مبلغ مذکور است؛ بنابراین مقدار فروشی که صندوق‌ها باید طی بازه زمانی سه ماهه داشته باشند، به‌میزانی نیست که بر روند بازار تاثیری بگذارد. از طرفی صندوق‌های سهامی جدید به بازار سرمایه ورود کرده‌اند که این صندوق‌ها در مقابل فیکس‌اینکام‌ها، خرید خواهند داشت؛ بنابراین خروج منابع رخ نخواهد داد.

سرمایه‌گذاران تازه وارد سراغ سهم‌های بازار پایه نروند

طبق اعلام سازمان بورس، وی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که با توجه به توسعه‌ای که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، به عموم افراد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را پیشنهاد می‌کنیم.

عشقی گفت: افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند باید متناسب با سطح ریسک خود صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب‌ کنند، چراکه تک سهم شدن، مخاطرات زیادی دارد. نمادهایی که در بازار پایه فرابورس معامله می‌شوند، ریسک بسیار زیادی دارند و سرمایه‌گذاران باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: سرمایه‌گذاران تازه ورود نباید نمادهای پایه نارنجی و قرمز را خریداری کنند، چراکه این نمادها ریسک زیادی دارد؛ متاسفانه برخی از کانال‌های متخلف که به اصطلاح سیگنال‌دهی می‌کنند، به‌سراغ اینگونه نمادها می‌روند.

عشقی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در دو سال گذشته عنوان کرد: بازار سرمایه با توجه به اقدامات سال ۹۹، نسبت به سایر بازارهای موازی دچار عقب‌ماندگی شده بود و در حقیقت رشد چند ماهه اخیر بازار سهام نتیجه عقب‌افتادگی‌ دو سال و نیم گذشته است. همچنین در این دو سال، درآمد و سودآوری شرکت‌ها رشد چشم‌گیری داشته است و از نظر بنیادی نگرانی جدی برای قیمت سهام و بازار سرمایه وجود ندارد.

عشقی تاکید کرد: اقداماتی که طی یک‌سال گذشته انجام شده، اطمینانی به‌وجود می‌آورد که بازار به شرایط سال ۱۳۹۹ و تشکیل حباب سوق پیدا نکند.

رئیس سازمان بورس همچنین گفت: حضور مردم در بازار سرمایه به میزان اوج سال ۹۹ بازگشته است؛ علی رغم اینکه ارزش و حجم معاملات رشد قابل‌توجهی داشته و روزانه ۵۰۰ هزار نفر معاملات انجام می‌دهند و نزدیک به ۲۰ هزار معامله خرد صورت می‌گیرد، اما سامانه‌های معاملاتی با چالشی مواجه نشدند؛ این در حالی بوده که در سال ۱۳۹۹ بازار به شدت با مشکلات این چنینی روبرو بود.

چالش‌های زیرساختی در سال ۱۳۹۹ باعث شد که  معاملات نمادها در دو نوبت انجام شود، به‌طوری که برخی از نمادها در بعد از ظهر معاملات آنها شکل می‌گرفت و این مسئله باعث سردرگمی و کلافگی سرمایه‌گذاران شده بود. خوشبختانه دیگر با چالش‌های زیرساختی رو به رو نمی‌شویم.

عشقی در ادامه ضمن تاکید بر افزایش نقدشوندگی بازار، اعلام کرد: نقدشوندگی در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و دیگر با صف خرید و فروش مستمری مواجه نمی‌شویم.

اگر سهامی با صف خرید و فروش رو به رو بشود در بازه زمانی کوتاهی به معاملات روان باز خواهد گشت. همچنین در سال گذشته دامنه نوسان در دو نوبت افزایش پیدا کرده و این مسئله موجب افزایش نقدشوندگی‌ بازار سرمایه شده است، بنابراین سرمایه‌گذاران دیگر در قفل‌های صف گیر نخواهند کرد.

وی افزود: البته حذف و برداشتن دامنه نوسان برای بازار سرمایه معنایی ندارد و در بورس‌های دنیا نیز حذف کامل دامنه نوسان وجود ندارد و معمولا دامنه نوسان‌ها پویا بوده و در بازه مشخصی نوسان خواهد داشت و اگر از آن بازه خارج بشود، برای مدت زمان کوتاهی با توقف معاملاتی مواجه می‌شود. 

در بورس ایران باتوجه به چالش‌های زیرساختی هنوز امکان ایجاد دامنه نوسان پویا وجود ندارد؛ البته در سال جاری مجددا دامنه نوسان افزایش پیدا خواهد کرد تا نقدشوندگی به حد اعلا برسد.

توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و تعریف صندوق‌های سرمایه‌گذاری، لنگرگاهی برای بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و تعریف صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به‌عنوان لنگرگاه بازار سرمایه عمل می‌کنند. ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی‌ به حدود ١٠٠ هزار میلیارد تومان رسیده و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افراد با سطح ریسک‌پذیری و سلیقه سرمایه‌گذاری مختلف تعبیه و طراحی شده که خوشبختانه با عملکرد خوبی نیز همراه بوده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌علت وجود مدیریت حرفه‌ای موجب می‌شود که نگرانی‌های سال ۹۹ تکرار نشود. وجود صندوق‌های حمایتی (صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه، صندوق‌های بازارگردانی) مانع از تکرار تجربیات سال ۱۳۹۹ می‌شود.در راستای تحقق شعار سال، هدف سازمان بورس استفاده بهینه از استقبال عموم سرمایه‌گذاران و هدایت منابع موجود بازار به سوی بازار اولیه و تزریق منابع به طرح‌های سودآور است.

وی ادامه داد: به‌منظور ورود منابع به چرخه تولید به‌دنبال انتشار ابزار بدهی نوین، سهام شرکت‌های جدید، و شرکت‌های سهامی عام پروژه هستیم؛ این اقدام علاوه بر اینکه موجب تقویت تولید خواهد شد، به سودآوری بلندمدت بازارسرمایه نیز منجر خواهد شد.

در سال ۱۳۹۹ تمام منابع در بازار ثانویه دست به دست شده بود و همین مسئله باعث ایجاد حباب شد.باتوجه به اینکه سینگال فروشی در فضاهای غیر رسمی انجام می‌شود، شناسایی آنها دشوار است اما سازمان بورس با همراهی سامانه‌های نظارتی و رصد شبکات اجتماعی، سعی در ممانعت فعالیت‌های غیرمجاز دارد.

عشقی اضافه کرد: کانال‌های فضای مجازی که فعالیت‌های غیرمجاز این‌چنینی دارند، به‌دنبال کلاه برداری هستند و شیوه کار آنها معمولا به این شکل بوده که پس از انجام خریدهای خود، نماد را در کانال‌های‌مختلف تبلیغ می‌کنند. این اقدام آنها باعث ایجاد تقاضا شده و طبیعتا قیمت سهام را نیز رشد خواهند داد، اما پس از آن به‌دور از هیاهو از نماد خارج می‌شود و در نهایت مردم با نمادی در ابهام و به‌دور از ارزش‌های بنیادی باقی می‌مانند.

وی در خاتمه اظهار کرد: حث انحصارزدایی در نهادهای مالی کلید خورده است و مراکز قابل اعتماد بسیاری وجود دارد که لیست آنها در وب‌سایت سازمان بورس موجود است. به افراد توصیه می‌شود که تنها از افراد حقیقی و حقوقی دارای مجوز مشاوره دریافت کنند.

ارسال نظر