شناسه خبر : 33151

عمده رشد بازار سهام در فروردین مربوط به نمادهای کوچک است

عمده رشد بازار سهام در فروردین مربوط به نمادهای کوچک است

بازار سهام در فروردین رکوردهای جدیدی را درارتفاع شاخص‌ها، ورود پول و ارزش معاملات خرد به ثبت رساند.

به گزارش چابک آنلاین، معاملات اولین ماه ازسال 1402 درحالی به پایان رسید که بازار سهام توانست با جذب بیش از 9210 میلیارد تومان پول حقیقی به معاملات خرد بالاترین ورود پول به معاملات خرد در ماه را طی دو سال اخیر رقم بزند.

آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بازار سهام در فروردین ماه تنها در 3 روز معاملاتی با افت همراه بود و سایر معاملات روزانه این بازار با رشد شاخص کل بورس همراه بود.

هرچند بازدهی شاخص کل در فروردین ماه بسیار چشمگیر بود اما درمقایسه با اسفند ماه بازدهی کمتری را رقم زد. شاخص کل دراسفند ماه موفق به ثبت بازدهی 27.85 درصدی شد که حدود 9 درصد بیشتر از بازدهی فروردین است. 

این درحالی است که شاخص کل هم‌وزن درفروردین ماه بازدهی حدود 30 درصد را رقم زده اما در اسفند ماه بازدهی شاخص کل هم‌وزن برابر 22.76 درصد بود. 

در همین مقایسه می‌توان به نکته مهمی در خصوص عوامل مؤثر بر رشد شاخص کل پی برد. 

با توجه به آنکه بازدهی شاخص کل در اسفند بیشتر از فروردین است اما بازدهی شاخص کل هم‌وزن در فروردین بیشتر از اسفند است.

پر واضح است که عمده رشد شاخص کل در اسفند ماه به یاری سهام بزرگ و شاخص ساز بوده و از آنجا که در فروردین بازدهی شاخص هم‌وزن بیشتر از بازدهی شاخص کل بوده، به نظر می‌رسد عمده رشد بازار سهام در فروردین به نمادهای کوچک مربوط شده است و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز نقش پررنگی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند.

علاوه بر این، بازار سهام در فروردین ماه با اتفاقات مهمی نیز همراه بود و رکوردهای جدیدی را برای بازار سرمایه به ثبت رساند.

از جمله اتفاقاتی که در این ماه حائز اهمیت قرار گرفت رسیدن به سقف‌های تاریخی شاخص است که در سال 1399 به ثبت رسیده بودند.

شاخص کل در پی رشدی که از اسفند ماه آغاز کرد و در فروردین ادامه داد، نه تنها سقف تاریخی خود را دوباره تجربه کرد، بلکه از آن نیز عبور کرد و ارتفاعات جدیدی را برای خود به ثبت رساند.

بالاترین ارتفاعی که شاخص کل در فروردین ماه به ثبت رساند معادل 2 میلیون و 329 هزار و 684 واحد بود که در میانه داد و ستد آخرین روز معاملاتی فروردین تجربه کرد و در ادامه معاملات خود در روز مذکور این ارتفاع را از دست داد و به 2 میلیون و 324 هزار و 132 واحد بازگشت.

ازدیگررکورد‌هایی که بازار سهام دراین ماه به نام خودثبت کرد،به خالص پول حقیقی اختصاص می‌یابد. 

بازارسهام درجریان معاملات روز 26 فروردین، توانست با جذب خالص بیش از 2 هزار و 350 میلیارد تومان پول حقیقی به معاملات خرد بالاترین رکورد ورود پول حقیقی را در این ماه تجربه کند. 

همچنین بر اساس گزارش‌های منتشر شده، معاملات خرد بازار سهام تنها در 4 روز با خالص خروج پول حقیقی روبه‌رو شد و سایر روزهای معاملاتی در فروردین با ورود پول از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی همراه بود، تا جایی که مجموع خالص ورود پول حقیقی به معاملات خرد در فروردین ماه به 9 هزار و 210 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با خالص ورود پول حقیقی صورت گرفته در اسفند ماه، این رقم بیش از 4.5 برابر شده است و افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بازدهی بازار سرمایه در مقابل سایر بازارهای رقیب و اعتماد دوباره به این بازار را نشان می‌دهد.

درمقابل صندوق‌های درآمد ثابت، با اقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی در فروردین ماه روبه‌رو نشدند.

این صندوق‌ها در فروردین، بجز تنها 3 روز، تمام روزهای معاملاتی این ماه را شاهد خروج پول حقیقی بودند و به طور خالص، بیش از 6 هزار و 389 میلیارد تومان پول توسط سرمایه‌گذاران حقیقی از این صندوق‌ها در فروردین خارج شد.

از دیگر رکوردهای فروردین ماه در ارزش معاملات خرد رقم خورد. 

در تاریخ 21 فروردین، ارزش این معاملات به بیش از 20 هزار و 205 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم از سال 1400 بوده است. 

در عین حال، روز 29 فروردین نیز ارزش این معاملات بار دیگر به سقف مذکور نزدیک شد و به 19 هزار و 937 میلیارد تومان رسید.

در مجموع ارزش معاملات خرد در فروردین بسیار چشمگیر بود و میانگین آن در این ماه بیش از 15 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. 

این در حالی است که ماه اسفند به‌رغم آنکه بازدهی بالاتری را در شاخص کل نسبت به فروردین رقم زد، اما ارزش معاملات خرد در آن قدرت زیادی نداشت و به طور میانگین حدود 9 هزار و 780 میلیارد تومان بود.

این امر که بازدهی شاخص کل در فروردین کمتر از اسفند بوده اما ارزش معاملات خرد با رشد بیش از 50 درصدی همراه شده است، به قدرت ورود پول حقیقی به این معاملات باز می‌گردد.

در واقع زمانی که معاملات خرد با خالص ورود پول حقیقی همراه می‌شود، می‌تواند شدت داد و ستد بازار سهام را بالا برده و ارزش معاملات خرد را افزایش دهد.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد درخصوص صفوف خرید و فروش بازار سهام نیز در فروردین ماه آمار کم نظیری به ثبت رسیده و نسبت به اسفندماه وضعیت بهتری رقم خورده است. 

به طوری که در فروردین به طور میانگین روزانه  207 نماد در بالاترین قیمت مجاز روزانه خود در صف خرید قرار داشته‌اند با این حال میانگین تعداد نمادی که روزانه در این ماه در صف فروش قرار گرفته‌اند 20 نماد است. 

این در حالی است که آمار اسفندماه نشان می‌دهد میانگین صفوف خرید، روزانه 132 نماد و صفوف فروش 43 نماد است. 

در واقع آمار فروردین در مقایسه با اسفندماه، به طور میانگین روزانه تعداد نماد بیشتری را در صف خرید و تعداد نماد کمتری را در صف فروش داشته است.

 

ارسال نظر