شناسه خبر : 28725

اختصاصی چابک آنلاین؛

بازار تقاضای پمپ در ایران؛ ۴۱۲ میلیون دلار

اندازه بازار جهانی انواع پمپ در سال ۲۰۲۲ به ۷۲ بیلیون دلار می رسد

بازار تقاضای پمپ در ایران؛ 412 میلیون دلار

پمپ،وسیله ای مکانیکی بوده که برای افزایش فشار و جابجایی سیالی که داخل آن جریان می یابد، استفاده می شود.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند که شامل پمپ های دینامیکی، گریز از مرکز،جریان محوری و پمپ های جابجایی مثبت است.

پمپ ها یکی ازپرکاربردترین دستگاها درصنایع مختلف از قبیل انتقال آب و فاضلاب،آتش نشانی، انتقال مواد نفتی، صنایع غذایی و بهداشتی، تهویه مطبوع، نیروگاه های تولید برق،آب شیرین کن ها، انتقال گل و لای وآبیاری و کشاورزی  هستند.

اندازه بازار جهانی انواع پمپ در سال 2021 حدود 69.81 بیلیون دلار بوده و در سال 2022  هم حدود 03 / 72 بیلیون دلار برآورد شده است.

پیش بینی می شودکه اندازه بازار جهانی انواع پمپ در سال 2030 به 94.4بیلیون دلار برسد.

انتظار می رود این پیش بینی با نرخ رشد مرکب سالانه3.4 درصد دراین دوره پیش بینی، گسترش یابد.

در نمودار زیر تخمین وضع بازار پمپ در جهان تا سال 2030 نشان داده شده است:

photo_2022-11-19_11-37-39

 

درحال حاضر، پمپ های گریز از مرکز یکی از پرکاربردترین انواع پمپ در دنیا است و سهم آن از بازار پمپ جهان تا حدود ده سال پیش بیش از60 درصد بود.

میزان تقاضا برای این پمپ در جهان برای سال 2021 حدود 30.56 و برای سال 2028 مقدار 45.56بیلیون دلار برآورد شده است.

انتظار می رود که تقاضا برای آن با نرخ رشد مرکب سالانه 5.9 درصد گسترش یابد.

صنعت پمپ در ایران

پمپ کالای سرمایه ای است و میزان مصرف آن رابطه مستقیمی با تولید ناخالص ملی هر کشوری دارد، بطوریکه 90 درصد کشورهایی که دارای بالاترین GDP در دنیا هستند، 85درصد انواع پمپ را در جهان مصرف می کنند.

کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوپا مثل برزیل و آفریقای جنوبی اندکی بیش از متوسط جهانی ، پمپ نصب و استفاده کرده اند.

در ایران با وجود کاهش درآمد سرانه، به دلیل اقتصاد مبتنی بر صنایع نفت - پتروشیمی و کشاورزی، تقاضای پمپ از رشد حدود 4.6درصد در سال گذشته برخوردار بوده و حدود 412 میلیون دلار برآورد شده است.

صنعت پمپ سازی در کشور ایران علاوه  برمسائل و نکاتی که صنایع پمپ سازی جهان با آن رو به رو است، تحت تاثیرمدیریت کلان اقتصاد و صنعت، پدیده های اقلیمی و منطقه ای قرار دارد.

درطول تاریخ شهرها و روستاهای ایران در کنار منابع آب شکل گرفته اند، ولی در سه دهه اخیر بجای اینکه صنایع و شهر سازی ها در مجاورت منابع آب توسعه پیدا کنند، انتقال آب بین حوضه ای صورت گرفته است.

بهره وری آب کشاورزی در ایران بسیار پایین است ، بطوریکه به ازای یک متر مکعب آب، 850 گرم محصول تولید می شود، در حالی که متوسط جهانی تولید محصولات کشاورزی به ازای یک متر مکعب آب برابر 2 تا 2.5 کیلو گرم است.

این مساله شاهد آن است که مهمترین و موثرترین عوامل در تحولات بازار پمپ کشور، مساله تامین آب و آبرسانی و صنعت آب و فاضلاب است.

صنعت شیرین سازی آب دریا که در سه دهه اخیر و به دنبال تشدید خشکسالی و کاهش باران، به عنوان راهکاری موثر برای مقابله با کم آبی مورد توجه ویژه برنامه ریزان قرار گرفته و روند رو به رشدی دارد، پمپ هایی که بتوانند از خلیج فارس و دریای عمان آب شور را برداشت کرده و به واحدهای آب شیرین کن انتقال دهند و با پمپ هایی که قادر باشند بطور 24 ساعته آب شیرین شده را به مناطق مرکزی کشور پمپاژ کنند، لزوما پمپ های خاصی هستند که به لحاظ مواد سازنده آنها و تکنولوژی وقدرت با پمپ های معمولی تفاوت زیاد دارند.

پمپ های مورد نیاز صنعت ساختمان  اعم از مسکونی، اداری، تجاری، شهری، بیمارستانی و تاسیسات مربوطه هم، روز به روز با کیفیت بهتر و کمیت بیشتری تولید شده است.

طراحی و تولید الکتروپمپ های مناسب ساختمانی توسط سازندگان داخلی به توانمندی صنعت پمپ سازی کشور سازی منجر شده است.

پمپ های آتش نشانی با ملزومات ویژه و خاص در کشور تولید شده و بازار خود را دارا است.

به نظر می رسد که به دلیل تمایل سیاستگزاران وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به اجرایی شدن چرخه تصفیه فاضلاب و پساب های شهری و صنعتی و بازگشت آب تصفیه شده برای مصرف کشاورزی و صنعتی، بازارگسترده ای را برای الکترو پمپ های زیست محیطی فراهم آورد.

ارسال نظر