شناسه خبر : 27269

نقدینگی جذب شده از طریق انتشار اوراق، منفی شد

نقدینگی جذب شده از طریق انتشار اوراق، منفی شد

خزانه داری کل کشور در مقابل انتشار ۵۰ هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان اوراق از ابتدای سال تا هفته نخست مهر ماه، مبلغ ۹۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان برای تسویه اصل و سود اوراق امسال پرداخت کرده و بر این اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی، منفی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، در ادامه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری ۱۹ هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه و سه مرحله پذیره نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد.

بر این اساس تاکنون در مجموع ۵۰ هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی شده که حدود ۳۵ درصد آن از طریق بازار پول و ۶۵ درصد از طریق بازار سرمایه تامین شده است.

علاوه بر این، مبلغ ۳۵ هزارمیلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیرنقدی) تا ۶ مهر ماه جاری معادل ۸۵ هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان است.

در مقابل مبلغ ۵۰ هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان که از طریق انتشار اوراق نقدی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۶ مهرماه سال جاری تامین شده، مبلغ ۹۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور به شرح جدول ذیل برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است. بر این اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است.

نقدینگی جذب شده از طریق انتشار اوراق، منفی شد

بر اساس این گزارش، ظرفیت‌های قانونی در سال ۱۴۰۱ برای انتشار اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت مبلغ ۱۱۸ هزار میلیارد تومان است که از ظرفیت مذکور، مبلغ ۹۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر شده است.

 

ارسال نظر