شناسه خبر : 46922

اختصاصی چابک آنلاین ؛

غول های تکنولوژی جهان با کمک کدام ابزارهای مالی به سوددهی خود ادامه می دهند؟

غول های تکنولوژی جهان با کمک کدام ابزارهای مالی به سوددهی خود ادامه می دهند؟

در دهه‌های اخیر، صنعت نرم‌افزار با پیشرفت فناوری و دیجیتالی‌شدن به یکی از بخش‌های بسیار حیاتی اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، شرکت‌های بزرگ در این صنعت، با ارائه‌ خدمات و محصولات نوآورانه، نقش بسزایی در تغییرات و پیشرفت‌های فناورانه داشته‌اند. 

شرکت‌های نرم‌افزاری بخش بزرگی از نیازهای متنوع جوامع امروز دنیا را تأمین می کنند و گردش مالی این شرکت ها، نقش مهمی در تحقق این اهداف دارد.

با توجه به رقابت فزاینده در این عرصه، شرکت‌ها برای جلب سرمایه و ایجاد پایداری مالی به منابع مختلفی نیاز دارند. 

بانک‌ها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی، نقش اساسی در حمایت از شرکت‌های نرم‌افزاری دارند.

بانک ها از طریق ارائه تسهیلات مالی، وام‌ها و خدمات مرتبط،  به این شرکت‌ها کمک کرده‌اند تا آنان بتوانند پروژه‌های نوآورانه خود را تولید و در توسعه فناوری‌های پیشرو شرکت کنند.

معروف ترین شرکت‌های بزرگ در حوزه نرم‌افزار با گردش مالی زیاد عبارتند از:

1. مایکروسافت (Microsoft)

2. اپل (Apple)

3. گوگل (Google/Alphabet)

4. آمازون (Amazon)

5. فیسبوک (Facebook/Meta)

دراین گزارش، به بررسی گردش مالی، ارزش بازار و همکاری با بانک های  برخی از شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری جهان پرداخته می شود.

شرکت مایکروسافت یکی از شرکت‌های پرسود و پرارزش جهان است که در سال ۲۰۱۹ ارزش آن از مرز ۱ تریلیون دلار گذشت. 

بر اساس گزارش‌های مالی، ارزش بازار مایکروسافت در پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۲٫۵۹ تریلیون دلار بوده است.

این ارزش بازار، نشان‌دهنده‌ مجموع ارزش تمام سهام شرکت است که در بازار عرضه شده‌اند.

ارزش بازار مایکروسافت در سال ۲۰۲۳ با توجه به عوامل مختلفی مانند درآمد، سود، رشد، رقابت و تغییرات سیاسی و اجتماعی تغییر کرده است.

این شرکت در زمینه‌های مختلفی مانند نرم‌افزار، سخت‌افزار، رایانش ابری، بازی ویدئویی و اینترنت فعالیت می‌کند و محصولات معروفی مانند ویندوز، آفیس و اکس باکس  را ارائه می‌دهد.

سهام‌داران مایکروسافت عبارتند از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، افراد حقیقی و خود شرکت مایکروسافت که سهام خود را بازخرید می‌کند. 

سهامداران عمده و اصلی مایکروسافت شامل بیل گیتس و پل آلن هستند اما، سهامداران و ترتیب سهام آنها به تغییرات تابع بازار سرمایه وابسته است.

شرکت مایکروسافت از سال ۱۹۸۵ تاکنون هیچ بدهی خارجی نداشته و تنها یک بار در سال ۲۰۱۲ از طریق صدور اوراق قرضه ۲٫۷ میلیارد دلار تأمین مالی کرده است.

مایکروسافت همکاری‌های مالی و بانکی متعددی دارد. 

برخی از بانک‌هایی که به عنوان همکاران مالی مایکروسافت ذکر شده‌اند شامل بانک‌های بزرگی مانند JPMorgan Chase، Bank of America، Wells Fargo و Barclays می‌شوند. 

این شرکت در سال ۱۹۹۶ تنها یک بار از بانک ملی انگلستان وام ۱۵۰ میلیون دلاری گرفت که با فروش بخشی از سهام خود بدهی خود را  پرداخت کرد.

اپل یکی دیگر از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌های تکنولوژی، نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات اینترنتی است که محصولات معروفی مانند آیفون، آیپد، مک، اپل واچ و اپل تی‌وی را ارائه می‌دهد.

ارزش این شرکت در سال 2020 از مرز ۲ تریلیون دلار گذشت و به عنوان شرکت پرارزش جهان شناخته شد.

البته، اپل در سال‌های اخیر مشکلاتی در زمینه‌ تأمین قطعات و تراشه‌های مورد نیاز برای تولید محصولات خود داشته است. 

این مشکلات باعث شده  که اپل در برخی از فصول مالی درآمد کمتری از پیش‌بینی‌ها داشته باشد.

ارزش بازار اپل در پایان سال 2023 حدود 3 تریلیون دلار بوده است.

با این حال، اپل همچنان یکی از شرکت‌های پرسود و پرارزش جهان است و در بخش‌های مختلفی مانند آیفون، خدمات، اپل واچ و ایرپاد رشد قابل توجهی داشته است. 

اپل برای تأمین مالی از راه اوراق قرضه نیز استفاده کرده  و در سال‌های اخیر چندین بار اوراق قرضه با مدت‌های مختلف صادر کرده است.

این اقدام اپل را قادر می‌سازد که از سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه‌های جدید و نوآورانه بهره‌مند شود و همچنین سود خود را به سهامداران بازگرداند.

سهامداران عمده و اصلی اپل شامل تیم کوک است که به عنوان مدیر عامل شرکت فعالیت می‌کند و حدود 3.3 میلیون سهم اپل را در اختیار دارد. 

بنیان‌گذاران اصلی اپل، یعنی استیو جابز و استیو وزنیاک محسوب می‌شوند. 

با این حال، ساختار سهامداری شرکت‌ها ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. 

اطلاعات دقیق در مورد تمامی بانک‌هایی که اپل با آنها همکاری دارد، به دلیل محدودیت‌های اطلاعات تجاری، در دسترس نیست. 

با این حال، اپل اغلب با بانک‌ها و مؤسسات مالی برای ارائه خدمات مرتبط با پرداخت‌های موبایل، اپل پی، و سایر خدمات مالی همکاری می‌کند.

بانک‌هایی که در این همکاری‌ها نقش دارند، شامل بانک‌های معتبر مانند JPMorgan Chase، Goldman Sachs، و Barclays می‌شوند. 

گوگل که از سال ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از شرکت آلفابت فعالیت می‌کند، یکی از شرکت‌های پرسود و پرارزش جهان است که در زمینه‌های مختلفی مانند جستجوی اینترنتی، تبلیغات آنلاین، رایانش ابری، نرم‌افزار، سخت‌افزار و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و محصولات معروفی مانند گوگل سرچ، گوگل مپ، گوگل پلی، گوگل کروم، گوگل فوتو، گوگل درایو و یوتیوب را ارائه می‌دهد.

گوگل برای تأمین مالی از راه اوراق قرضه نیز استفاده کرده  و در سال‌های اخیر چندین بار اوراق قرضه با مدت‌های مختلف صادر کرده است. 

این اقدام گوگل را قادر می‌سازد که از سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه‌های جدید و نوآورانه بهره‌مند شود و همچنین سود خود را به سهامداران بازگرداند.

ارزش بازار گوگل که از سال ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از شرکت آلفابت فعالیت می‌کند، در پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۷۵ تریلیون دلار بوده  این ارزش بازار نشان‌دهنده‌ مجموع ارزش تمام سهام شرکت است که در بازار عرضه شده‌اند. 

گوگل یک شرکت تابعه شرکت مادر به نام Alphabet Inc. است. 

در اینجا، نام‌های برخی از افراد کلیدی و سهامداران اصلی گوگل (Alphabet Inc.) ذکر می‌شود:

1. لری پیج موسس Google و سهامدار ارشد Alphabet Inc.

2. سرجی برین موسس Google و سهامدار ارشد Alphabet Inc.

3. سندار پیچای مدیرعامل (CEO) Alphabet Inc. و Google

البته این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد که سهامداران شرکت ها در طول زمان تغییر می کنند.

گوگل با بانک‌های مختلفی همکاری داشته است، اما برخی از بانک‌هایی که به عنوان همکاران Google Pay و سرویس‌های مالی گوگل شناخته شده‌اند شامل  Citi Bank،  Bank of America،Wells Fargo، US Bank، Discover می شوند.

آمازون یکی  دیگر از شرکت‌های پرسود و پرارزش جهان است که در زمینه‌های مختلفی مانند خرید و فروش آنلاین، رایانش ابری، نرم‌افزار، سخت‌افزار و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و محصولات معروفی مانند آمازون پرایم، آمازون کیندل، آمازون الکسا، آمازون اکو و آمازون وب سرویس را ارائه می‌دهد. 

آمازون در دهه اخیر وام خاصی از بانک‌ها یا دولت نگرفته است.

این شرکت برای تأمین مالی از راه اوراق قرضه نیز استفاده کرده و در سال‌های اخیر چندین بار اوراق قرضه با مدت‌های مختلف صادر کرده است.

این اقدام آمازون را قادر می‌سازد که از سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه‌های جدید و نوآورانه بهره‌مند شود و همچنین سود خود را به سهامداران بازگرداند.

ارزش بازار آمازون در پایان سال 2022 به حدود 834 میلیارد دلار رسیده و این کاهش ارزش بازار  نتیجه  یک سقوط 51 درصدی در سهام شرکت بوده که بزرگ ترین کاهش از سال 2000 محسوب می شود.

بزرگترین سهامدار آمازون جف بزوس بنیانگذار و مدیرعامل قبلی این شرکت است.

فیسبوک نیز یکی دیگر از شرکت‌های پرسود و پرارزش جهان است که در زمینه‌های مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، رایانش ابری، نرم‌افزار، سخت‌افزار و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و محصولات معروفی مانند فیسبوک، اینستاگرام، واتس‌اپ، مسنجر، اوکولوس و فیسبوک واچ را ارائه می‌دهد.

فیسبوک در دهه اخیر وام خاصی از بانک‌ها یا دولت نگرفته است.

ارزش بازار فیسبوک که الان با نام متا شناخته می شود در پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۵۶۱ میلیارد دلار بوده است.

بزرگترین سهامدار فیسبوک که حالا به نام Meta شناخته می شود، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) است. 

او بنیان‌گذار و مدیرعامل (CEO) Meta است و نقش مهمی در سهامداری و مدیریت این شرکت دارد. 

ارزش بازار شرکت‌های فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که این صنعت از اهمیت بسزایی در ساختار اقتصاد جهانی برخوردار است. 

ارزش بازار این شرکت‌ها و تحولات روزافزون آنها، نشان‌دهنده جاذبه و نیاز روزافزون بازار به خدمات و محصولات فناورانه است. 

بانک‌ها با ارائه تسهیلات مالی مناسب و حمایت مالی هوشمندانه، نقش فعالی در تسریع روند توسعه و نوآوری در این صنعت دارند.

همچنین، این حمایت‌ها به افزایش اعتماد شرکت‌های فناوری اطلاعات به امکانات مالی و بانکی منجر می‌شود، که در نهایت باعث رشد پایدار و پیشرفت این صنعت به عنوان محرک اصلی تحولات فناورانه می‌شود.

علاوه بر این، بانک‌ها می‌توانند از طریق خدمات متنوع مالی و مشاوره، به شرکت‌های نرم‌افزاری در مدیریت مالی، بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری، و مدیریت ریسک کمک کنند. 

همچنین، ایجاد ارتباطات استراتژیک با شرکت‌های نرم‌افزاری به منظور ارتقاء همکاری‌های مالی و تجاری نیز از دیگر راهکارهای حمایت بانکی محسوب می‌شود. 

این تعاملات می‌توانند به رشد و پایداری شرکت‌های نرم‌افزاری و به تبع آن، توسعه فناوری در سطح جهانی کمک بسزایی کنند

 

ارسال نظر