شناسه خبر : 4532

دلالان در تله بانک مرکزی

دلالان در تله بانک مرکزی

عبدالناصر همتی گفت: بازار ارز تحت کنترل است. اجازه فعالیت نوسان ‌گیرها را نخواهد داد تا از فضای ایجادشده و رشد تقاضای آخر سال سوء استفاده کنند. سیاستی که به تعبیر برخی از تحلیلگران تله‌ای برای نوسان ‌گیران محسوب می‌شود.‌

به گزارش چابک آنلاین به نقل از اقتصادآنلاین، بازار ارز تحت کنترل است. این جمله ‌ای است که عبدالناصر همتی صراحتا و با اطمینان بیان می‌کند. اگرچه در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار از رقم تثبیت‌شده یک ماه گذشته خود فراتر رفت و تا نزدیک 12 هزار تومان هم رسید اما رئیس کل بانک مرکزی معتقد است اجازه فعالیت نوسان‌گیرها را نخواهد داد تا از فضای ایجادشده و رشد تقاضای آخر سال سوء استفاده کنند. سیاستی که به تعبیر برخی از تحلیلگران تله‌ای برای نوسان ‌گیران محسوب می‌شود.‌بانک مرکزی اگرچه بنا دارد بازار را تحت کنترل بگیرد اما در عین حال رئیس کل بانک مرکزی تأکید می‌کند که تصمیم ندارد در امور بازار دخالت کند.

اینکه کنترل بازار بدون دخالت در بازار چگونه میسر می‌شود موضوعی است که همتی توضیح زیادی در مورد آن نداد ولی بر این موضوع تأکید دارد که براساس زیرساخت‌ها عمل خواهد کرد. او سیاست پرسروصدای چندی‌پیش بانک مرکزی درخصوص حذف چهار صفر نیز گفت: طبق پیشنهادی که توسط بانک مرکزی به دولت ارائه شده است، هر 10 هزار ریال معادل یک تومان خواهد شد. البته این طرح انتقاداتی را نیز به دنبال داشته و برخی می‌گویند این اقدام فقط صوری است و تأثیر ملموسی بر اقتصاد ندارد ولی برخی از اقتصاد دان‌ها معتقدند این کار به لحاظ روانی باعث تقویت پول ملی در مقابل ارزهای دیگر کشورها می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی معتقد است: اقدامات مؤثری در دستور کار بانک مرکزی و نظام پولی و بانکی کشور قرار دارد که از جمله آن اصلاح نظام بانکی کشور با مصوبات جلسه هماهنگی سران قواست. در ادامه گفت ‌وگو با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی را می‌خوانید.

** ‌پس از مهار قیمت دلار و تثبیت یک‌ماهه روی نرخ 10 هزار تومان، مجدد قیمت‌ها در بازار صعودی شد و نوسان بین 11 تا 12 هزار تومان به ثبت رسید. از آنجا که در آستانه نوروز و رشد تقاضا، فعالیت بیشتر دلالان نیز محتمل است چه پیش‌بینی ‌ای برای نرخ دلار تا پایان سال دارید؟

بازار ارز همچنان در کنترل بانک مرکزی است و ما براساس زیرساخت‌های بازار عمل می‌کنیم. باید توجه داشته باشید که ما تصمیم نداریم در امور بازار دخالت کنیم ولی بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد نوسان‌گیرها و کسانی که دنبال منافع کوتاه‌ مدت هستند از نوسانات بازار سوء استفاده کنند.

‌در هر حال در یک سال گذشته ارزش پول ملی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد و این واقعیت قابل کتمان نیست. شاید به همین دلیل نیز سیاست حذف چهار صفر از پول ملی را در دستور کار قرار دادید که وجهه پول ملی کمی حفظ شود.

اولا باید گفت حذف صفر اولویت اصلی ما نیست. اولویت چندم است و یکی از چندین کاری است که باید انجام شود. ما کارهای بسیار زیادی را در بانک مرکزی شروع کرده‌ایم، تحولات مختلفی را در بازار ارز، پول و اصلاح نظام بانکی به ترتیب پیش می‌بریم.

پیشنهاد حذف چهار صفر برای تسهیل امور و جلوگیری از هزینه ‌کردن در زمینه چاپ اسکناس است. واقعیت این است که ارتباط بین پول ملی ما با ارزهای بین ‌المللی باید متناسب ‌سازی شود. این رابطه الان نیاز به اصلاح دارد. رقم مبادله‌ای ریال با سایر ارزها خیلی بالاست و این نکته خوبی نیست. دولت باید پیشنهاد ما را بررسی و مجلس محترم هم آن را تبدیل به قانون کند. برخی دوستان مطرح کرده‌اند که این کار تأثیری در کاهش تورم و رشد اقتصادی ندارد. ما هم این را می‌دانیم و هرگز نگفته‌ایم حذف صفرها در رشد اقتصادی و کاهش تورم اثر دارد. این تغییر ظاهری و اسمی است و خودمان هم این مسئله را قبول داریم.

** ‌زمانی که سیاست حذف چهار صفر مطرح شد، اعلام کردید که اجرای آن دو سال به طول می‌انجامد. دلیل این میزان تأخیر و تعویق چیست؟

ما نگفتیم دو سال صبر می‌کنیم تا طرح اجرا شود. این فرایند بالاخره به مدت‌زمانی نیاز دارد و مجلس هم باید آن را تصویب کند، آن چیزی که ما می‌گوییم این است که اجرای آن از لحاظ قانونی و فنی به مقررات زیادی نیاز دارد. باید اصلاحات در حسابرسی‌ها، گمرک و جاهای مختلف انجام شود و این فرایند ممکن است دوسالی طول بکشد. این پیشنهاد در دولت بررسی می‌شود تا به مرحله بعدی برویم.

‌یکی از اتفاقات مهم سال جاری افزایش شدید نرخ تورم بود. به گونه‌ای که آخرین آمار اعلامی مرکز آمار نرخ 18درصد را برای آذر سال جاری گزارش می‌دهد. در این فرصت کوتاه نمی‌خواهم به مناقشه بین بانک مرکزی و مرکز آمار یا محرمانه‌شدن آمار بپردازیم. برنامه‌ های سیاست ‌گذار پولی برای کنترل روند شتابان قیمت ‌ها را بگویید.

در شورای پول و اعتبار، مصوبات مهمی برای رونق اقتصادی و کاهش تورم و پایه پولی کشور داشتیم. یکی ایجاد بازار متشکل ارزی بود که معاملات ارزی به صورت شفاف در آنجا از طریق صرافی ‌ها و بانک‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین ایجاد سپرده‌های ریالی مبتنی‌بر ارز هم به تصویب رسید که اگر مردم خواستند می‌توانند استفاده کنند و ریسک دارایی‌های خود را به حداقل برسانند. اینها کارهای مهم در دست اجراست. همچنین برای عملیات «بازار باز» طرح مهمی را آماده کرده‌ایم و در بودجه سال آینده نیز برای تأدیه بدهی دولت به بانک‌ ها بخشی از فروش اوراق را پیش‌بینی کرده‌ایم که مبنای عملکرد ما برای ایجاد بازار باز خواهد بود. اصلاح نظام بانکی هم مسئله بسیار مهمی است و جزء دستور کار ماست. چندین جلسه شورای هماهنگی سران قوا به این مسئله اختصاص داشته و بندهای آن یک به یک در حال تصویب است.


 

ارسال نظر