شناسه خبر : 39415

اختصاصی چابک آنلاین؛

نظام بانکی در زمینه ساخت و ساز نتایج مثبت و خوبی نداشته است

نظام بانکی در زمینه ساخت و ساز نتایج مثبت و خوبی نداشته است

یک کارشناس بانکی معتقد است که نظام بانکی کشور در زمینه ساخت و ساز نتایج مثبت و خوبی نداشته درحالیکه منابع به سمت بانک‌ها می‌رود و یکی از موارد استفاده آن می تواند در بخش ساخت و ساز باشد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، بر اساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن؛ بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلف‌اند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند.

آمارهای بانک مرکزی از عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات مسکن نشان می‌دهد به جز بانک مسکن، عملکرد سایر بانک‌ها در اعطای تسهیلات به نهضت ملی مسکن صفر و یا نزدیک به صفر بوده است.

درهمین راستا گفته می شود که جریمه بانک هایی که آن‌چنان که باید به تعهدات خود برای پرداخت تسهیلات متعهد نبوده‌اند در مجموع در دو سال اخیر 160 همت بوده است .

علی اکبر نیکو اقبال، در گفت و گو با چابک آنلاین، تاکید کرد که استفاده صحیح از منابع بانکی در راستای ساخت و ساز علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی به بهبود روند زندگی افراد جامعه کمک می کند اما درحال حاضر منابع بانکی در راه های دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی، در پاسخ به این پرسش که آیا نتایج اقتصادی هزینه کرد منابع بانکی در بخش های مختلف تولید به درستی رصد می شود، گفت: بی شک از نظر آماری باید نحوه هزینه کرد منابع بانکی و حرکت آن به سمت تولید بررسی شود، اما به‌طور مشخص نظام بانکی تاکنون نتایج مثبت و خوبی در زمینه مسکن که می تواند برای جامعه بسیار مفید باشد، نداشته است.

این کارشناس نظام بانکی، بابیان اینکه، منابع بانکی کشور به مقدار زیادی هرز می رود و به‌درستی مورد استفاده اقتصاد قرار نمی گیرد، افزود: کنترل های لازم در نحوه هزینه کرد منابع بانکی و نتیجه دهی آنها انجام نمی شود درحالیکه نظام بانکی می تواند سر منشا پیشرفت و رشد اقتصادی و رفاه باشد.

نیکو اقبال، بااشاره به تاثیر قابل توجه نظام بانکی در اشتغال زایی، درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی کشور، گفت: خرج ودخل یک سازمان باید با هم برابر باشد اما در ایران منابع بسیار زیادی ازنقدینگی نظام بانکی در راه صحیحی که باز دهی خوبی به عمل بیاورد هزینه نمی شود.

وی، بابیان اینکه نظام پولی یک کشور بخشی از  سرنوشت آن کشوررا  از نظر اقتصادی تعیین می کند، مدعی شد که نظام پولی ایران یک نظام پولی موفق نیست زیرا منابع بانکی کشوردر راه منابع زیر بنایی تولید و راه های صحیح پیشرفت اقتصادی حرکت نمی کند و به زبان ساده به طرق مختلف هرز می رود.

 

ارسال نظر