شناسه خبر : 38137

میزان وام تحصیلی دانشجویان مجردپنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای هر ماه

میزان وام تحصیلی دانشجویان مجردپنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای هر ماه

معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت ضمن اعلام جزییات اعطای تسهیلات این صندوق به دانشجویان علوم پزشکی گفت:دانشجویان ورودی ۱۴۰۲ ملزم به پرداخت ۱۰ درصد از تسهیلات دریافتی در زمان دانش آموختگی هستند و مابقی بدهکاری آنها حداکثر ۶ ماه پس از دانش‌آموختگی آنها دریافت می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حمید رئیسی، درخصوص وضعیت تسهیلات و خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال تحصیلی جدید اظهارداشت: مبلغ اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی مجردی باتوجه‌به ظرفیت هر اتاق و خوابگاه‌های متأهلی نیز بر اساس امکانات در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت اتاق‌های خوابگاه‌های دانشجویی از یک نفر تا بیش از ۹ نفر متغیر است، تصریح کرد: بر اساس تعداد افراد ساکن در اتاق‌ها، میزان اجاره‌بها به صورت ماهیانه برای دانشجویان محاسبه و در صورت سپردن تعهد محضری مربوط به صندوق رفاه دانشجویان جزو دیون دانشجو در پایان تحصیل توسط دانشجو به صورت اقساط پرداخت می‌شود و در غیر این صورت باید طبق مقررات به حساب صندوق واریز شود.

معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان اجاره‌بهای خوابگاه‌های متاهلی مستقل و دارای امکانات را مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۹ هزار ریال و خوابگاه‌های متاهلی غیرمستقل با امکانات مشترک را مبلغ ۲ میلیون و ۴۵ هزار ریال اعلام کرد و افزود: این مبالغ باید توسط دانشجویان به حساب صندوق واریز یا جزو دیون آنها قرار گیرد.

رئیسی درباره وام‌های دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای سال تحصیلی ۰۳-۱۴۰۲ نیز اعلام کرد: تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت شامل وام‌های «تحصیلی»، «وام تحصیلی و ضروری دانشجویان ممتاز و نمونه»، «وام ضروری»، «وام حج و عتبات عالیات»، «وام دانشجویان ممتاز و نمونه»، «وام ازدواج»، «وام تولد فرزند»، «وام المپیاد قرآنی، فرهنگی و ورزشی، جامع علوم‌پایه و کارورزی، حادثه دیده و مبتلا به بیماری خاص»، «وام ودیعه مسکن نخبگان»، «وام بیمه تامین اجتماعی»، «وام بیمه درمانی تکمیلی» و «وام شهریه» می‌شود.

وی با یادآوری اینکه میزان وام تحصیلی برای دانشجویان مجرد و متاهل متفاوت است، گفت: میزان وام تحصیلی دانشجویان مجرد، مبلغ پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای هر ماه است.

معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت همچنین افزود: میزان وام تحصیلی برای دانشجویان متاهل نیز ۱۰ میلیون ریال برای هر ماه درنظر گرفته‌ شده است، به طوریکه براساس برنامه‌ریزی‌ها و محاسبات انجام شده، تسهیلات فرزندان به ازای هر فرزند معادل چهار میلیون ریال است که ماهیانه به حساب دانشجویان واریز می‌شود و وام تحصیلی دانشجویان ممتاز و نمونه حداکثر تا ۳ برابر سرانه مصوب است.

رئیسی با بیان اینکه در شرایطی خاص دانشجویان می‌توانند یک نوبت وام ضروری را دریافت کنند، اظهار داشت: وام ضروری پس از یک نیم سال از شروع تحصیل به دانشجویان پرداخت می‌شود که میزان وام ضروری برای دانشجویان در مقاطع «دکتری پژوهشی و تخصصی»، «دستیاران» و «دکتری تخصصی» معادل ۴۰ میلیون ریال و برای دانشجویان مقاطع تحصیلی «دکتری حرفه‌ای»، «کارشناسی ارشد»، «کارشناسی» و «کاردانی» نیز ۲۵ میلیون ریال است، همچنین وام ضروری برای دانشجویان ممتاز و نمونه حداکثر تا سه برابر سرانه مصوب از قابلیت افزایش برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تولد فرزند دانشجویان در زمان تحصیل، مبلغ ۶۰ میلیون ریال "تسهیلات تولد فرزند" اعطا می شود و این تسهیلات به متولدین از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به بعد با شرط مذکور قابل پرداخت است.

معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درباره میزان وام‌ ازدواج دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیز گفت: وام ازدواج صرفا به دانشجویان دوره روزانه غیر شهریه پرداز که در حال تحصیل، عقد رسمی کرده اند، برای یک نوبت و حداکثر تا یک سال بعد از تاریخ عقد رسمی با ارائه عقد نامه دائم محضری و سرانه ۲۵۰ میلیون ریال تعلق می گیرد. اگر هر دو زوج دانشجو باشند و از شرایط دریافت این وام برخوردار باشند، تسهیلات ازدواج به هر ۲ نفر پرداخت می‌شود.


رئیسی درخصوص شرایط تسهیلات ودیعه مسکن هم خاطرنشان کرد: ودیعه ‌مسکن به دانشجویان متاهل دوره روزانه که در محل سکونت خانواده یا خوابگاه‌های دانشجویی سکونت نداشتــه ‌باشنــد و ااره‌نامـه با کدرهگیری رسمی مورد تایید ارایه ‌کنند، فقط برای یک‌بار در هر مقطع تحصیلی پرداخت ‌می شود.

به گفته وی، میزان وام ودیعه مسکن برای شهرهای بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت معادل ۷۰۰ میلیون ریال و برای شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت معادل ۶۰۰ میلیون ریال است.

معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه وام ودیعه مسکن نخبگان به‌منظور حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر، حائزین مشمول جوایز علمی و تحصیلی بنیاد نخبگان با همکاری صندوق اقدام به‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود، افزود: این تسهیلات به نخبگان دارای معرفی‌نامه از بنیاد ملی نخبگان که ساکن خوابگاه نباشند با ارائه قرارداد اجاره مسکن پرداخت می‌شود.

رئیسی درباره وام تأمین اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بیان کرد: این تسهیلات باهدف پوشش بیمه و ایجاد سابقه کاری صرفاً برای دانشجویان مقاطع دکتری تخصصی، دستیاری و فوق‌تخصص در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دانشجویان جدید از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به بعد جهت استفاده از خوابگاه و سایر تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان می توانند با سپردن تعهد محضری جدید از تسهیلات بهره مند شده و هیچ گونه عذری در این خصوص از طرف صندوق رفاه پذیرفته نخواهد بود.

به گفته معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۲به قبل که تاکنون از تسهیلات صندوق بهره مند نشده اند نیز باید همانند دانشجویان جدید الورود، سند تعهد محضری جدید را تنظیم وبه اداره رفاه ارائه کنند.

رئیسی تاکید کرد: دانشجویان ورودی در سال تحصیلی جدید ملزم به پرداخت ۱۰ درصد از تسهیلات دریافتی در زمان فراغت از تحصیل هستند و باید مابقی بدهکاری خود را حداکثر ۶ ماه پس از دانش‌آموختگی طبق اوراق بازپرداخت و در زمان مقرر پرداخت کنند. اگر بازپرداخت در زمان مقرر انجام نشود، مشمول خسارت و زیان می‌شود.

ارسال نظر