شناسه خبر : 36095

اختصاصی چابک آنلاین؛

خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری ۱۳ بانک با رشد مثبت روبرو بود

خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری 13 بانک با رشد مثبت روبرو بود

بررسی صورت مالی سال گذشته ۱۹ بانک و موسسه اعتباری نشان داد که ۱۱ بانک سال گذشته را با خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری مثبت ۱۴۸ هزار میلیارد تومانی به پایان رسانده و ۸ بانک نیز سال ۱۴۰۱ را با خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری منفی ۷۱ هزار میلیارد تومانی به انتها رساندند.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، به عبارتی، خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری  8 بانک در سال گذشته منفی بود.

این به معنای افزایش هزینه سود سپرده بانک ها از درآمد به دست آمده از اعطای تسهیلات است.

یعنی این 8 بانک نتوانستند از مجرای اعطای تسهیلات درآمد چندانی بدست آورند.

 تعیین نرخ بهره دستوری بانک ها توسط بانک مرکزی، دخالت دولت در بازار بین بانکی و تسهیلات تکلیفی از جمله دلایل است که بانک ها در زمینه کسب درآمد اعطایی عنوان می شود .

بررسی عملکرد بانک ها در سال گذشته نشان دهنده این است که بانک ملت با درآمد تسهیلات و سپرده گذاری 55 هزار میلیارد تومانی، بیشترین درآمد در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

بانک پاسارگاد با درآمد تسهیلات و سپرده گذاری 23 هزار میلیارد تومان و بانک تجارت با درآمد تسهیلات و سپرده گذاری 22 هزار میلیارد در رتبه های بعدی قرار دارند.

درمقابل بانک های ایران زمین، سرمایه و پارسیان در این زمینه، کمترین درآمد را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

ناگفته نماند که بانک شهر با 653 درصد رشد ، بیشترین تغییرات مثبت درآمد در تسهیلات و سپرده گذاری در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

photo_2023-07-25_11-40-21

بانک های پاسارگارد با 104 درصد رشد و سامان با 97 درصد رشد در رتبه های بعدی قرار دارند.

به عبارتی،از میان 19 بانکی که مورد بررسی قرار گرفتند، خالص درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری 13 بانک دارای رشد مثبت بوده و 5 بانک آینده، رفاه کارگران، دی، ایران زمین و آینده دارای رشد منفی در این نوع درآمد بودند.

درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری بانک پارسیان هم  تغییری نداشته است.

بانک قرض الحسنه رسالت هنوز صورت های مالی سال 1401 خود را منتشر نکرده است.

 اعطای تسهیلات تکلیفی یکی از موانع اصلی بانک‌ها در زمینه اعطای تسهیلات و کسب درآمد از این محل محسوب می‌شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود بانک‌ها خالص درآمد اعطای تسهیلات پایین داشته‌‌‌باشند عدم‌تمایل آنها به اعطای تسهیلات است که دلایل متعددی دارد اما یکی از آنها نرخ بهره دستوری است که توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.

هرچند این مساله، یعنی تعیین نرخ بهره به صورت دستوری به خودی خود مشکل آفرین بوده ، اما در شرایط تورمی منجر به عدم تمایل  بانک‌ها به اعطای تسهیلات می شود.

 

ارسال نظر