شناسه خبر : 31581

تک نرخی شدن ارز تنها راه ثبات و امکان تحولات اقتصادی

تک نرخی شدن ارز تنها راه ثبات و امکان تحولات اقتصادی

نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر این ثبات ایجاد شود امکان تحولات اقتصادی و ترمیم مشکلات هم فراهم خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی محمد میرزائیان نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو اظهار کرد: قدرت اقتصادی هر کشور را تولید و رشد اقتصادی آن کشور تعیین می‌کند

وی افزود: این قدرت باید در یک اقتصاد سالم و رقابتی در دست بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آن کشور باشد و دولت‌ها نیز موظفند شرایط و محیط کسب و کار را برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه تولید و صادرات مساعد کنند.

نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از صدور بخشنامه‌های مکرر و متناقض در حوزه صادرات گفت: مسئله ارز نیمایی و تعهدات ارزی که برای صادرکنندگان ایجاد شده قدرت انتخاب و صادرات و امکان بستن قرارداد‌های کوتاه مدت و بلند مدت با شرکای داخلی و خارجی را از صادرکنندگان گرفته است.

محمد میرزائیان ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ که بحث تعهد ارزی و بحث ارز نیمایی مطرح شد و صادرکنندگان ملزم به تحویل ارز خود به دولت شدند شرایط برای آن‌ها به شدت سخت شد تا جایی که برخی از صادرکنندگان اصیل مشتریان خارجی خود را از دست دادند و دست از کار کشیدند.

وی متذکر شد: شاید در حوزه پتروشیمی و معادن این امکان وجود داشته باشد که صادرکنندگان ارز خود را به صورت ارز نیمایی به دولت تحویل دهند، اما در حوزه کشاورزی امکان این کار وجود ندارد.

محمد میرزائیان تنها راه ثبات بخشی در حوزه تولید و تجارت و بازار ارز را تک نرخی کردن ارز دانست و گفت: اگر این ثبات ایجاد شود امکان تحولات اقتصادی و ترمیم مشکلات هم فراهم خواهد شد.

 
ارسال نظر