شناسه خبر : 29444

هیچ کالایی به دلیل نبود ارز بر روی آب نمانده است

هیچ کالایی به دلیل نبود ارز بر روی آب نمانده است

رییس کل بانک مرکزی گفت: هیچ مشکلی برای تامین ارز کالاهایی که در بنادر باقی ماندند وجود ندارد و مشکل این کالاها در بحث ریال است. باید این کالاها ترخیص و به فروش بروند و ریال آن تامین شود وگرنه هیچ مشکلی در بحث تامین ارز نداریم و هیچ کالایی به دلیل مشکل ارزی بر روی آب یا در بنادر نمانده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، علی صالح آبادی در حاشیه امضا تفاهم نامه با وزارت صمت درباره تطبیق نقشه تجاری و ارزی کشور در جمع خبرنگاران درباره مفقود شدن کارت بانکی برخی از اتباع خارجی اظهار داشت: هیچ کارت بانکی متعلق به اتباع مسدود نشده است و قرار نیست مسدود شود و هر اتباعی که کد فراگیر داشته باشد می‌تواند مانند سایر شهروندان عملیات بانکی با کارت متعلق به خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: اتباعی که کد فراگیر ندارند در هر استفاده از کارت بانکی تنها می‌توانند تا سقف یک میلیون تومان برداشت یا نقل و انتقالات داشته باشند و اگر دارای کد فراگیر باشند این محدودیت هم لغو می شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در عرضه ارز مشکلی نداریم و با توجه میزان صادرات نفتی و غیر نفتی در حال حاضر بیش از نیاز داخلی ارز موجود است و مشکلی در عرضه و تقاضا نداریم.

صالح آبادی افزود: خوشبختانه امسال سطح صادرات نسبت به سال گذشته بهتر بوده و این باعث بهبود ذخایر ارزی کشور و منابع شده است.

صالح آبادی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه که گفته می‌شود تعداد کشتی حامل کالای اساسی به دلیل مشکل در تامین ارز و منشا ارزی بر روی آب مانده‌اند و امکان ترخیص آنها وجود ندارد تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تامین ارز کالاهایی که در بنادر باقی ماندند وجود ندارد و مشکل کالاهایی که در بنادر باقی مانده‌اند در بحث ریال است، باید این کالاها ترخیص و به فروش بروند و ریال آن تامین شود وگرنه هیچ مشکلی در بحث تامین ارز نداریم و هیچ کالایی به دلیل مشکل ارزی بر روی آب یا در بنادر نمانده است.

وی با تاکید بر افزایش فروش نفت و تامین ارز در شش ماهه اول امسال تاکید کرد: آمارهای بانک مرکزی در این باره دقیق و واقعی است و طبق آمارهای بانک مرکزی درآمدهای ارزی در شش ماهه اول سال افزایش پیدا کرده و از محل فروش فرآورده های نفتی نفت و گاز تامین ارز قابل توجهی انجام شده است .

صالح آبادی با اشاره به وصول بخشی از درآمدهای نفتی در شش ماهه اول سال گفت: بخشی معوقات ارزی کشورهای بدهکار امسال وصول شد و برای مثال بخشی از بدهی‌های کشور عراق وصول شد و همچنین بخشی از بدهی‌های ارزی به کشورهای طلبکار مانند ترکمنستان هم واریز شد.

رییس کل بانک مرکزی درباره ارائه اسکناس ارز به ازای حواله ارزی تاکید کرد: اگر یک صادرکننده در خارج از کشور دارای حواله‌ای است می‌تواند این حواله را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد و مابه ازای آن از بانک مرکزی اسکناس ارزی تهیه کند و آن را در بازار متشکل ارزی به فروش برساند و از این حواله ارزی در بحث واردات با نرخ‌های سامانه نیما استفاده خواهیم کرد.

صالح آبادی تاکید کرد: این اقدام بانک مرکزی در راستای تشویق صادرات بوده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ در سامانه نیما براساس محاسبات بانک مرکزی نرخ خوبی است و پایین نیست و این نرخ‌ها برای صادر کننده‌ها جذاب بوده است.

صالح آبادی همچنین در مراسم امضای تفاهمنامه انطباق سیاست‌های ارزی و تجاری کشور بین بانک مرکزی و وزارت صمت اظهار داشت: در دولت سیزدهم هماهنگی خوبی بین وزرات صمت و بانک مرکزی در بخش‌های مختلف به‌ویژه هماهنگی‌ها در بخش ارزی وجود دارد و امروز تصمیم گرفتیم این هماهنگی‌ها به صورت منسجم‌تر اجرا شود و نقشه راه تجاری و ارزی کشور تنظیم و تدوین می‌شود و از این پس سند و نقشه راه این دو نهاد و سایر دستگاه‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت صمت دو بال سیاست‌های ارزی کشور هستند، گفت: این سیاست‌ها باید مطابق و هماهنگ با یکدیگر باشند و در حال حاضر در بخش درآمدهای ارزی با احتساب درامدها و صادرات نفتی تراز مثبت است و با در نظر گرفتن درآمدهای نفتی مازاد خوبی در بحث منابع ارزی داریم که بیش از نیاز ارزی است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: با این تفاهمنامه امروز کمیته مشترکی بین بانک مرکزی و وزارت صمت تشکیل می‌شود و تصمیمات این کمیته مبنای همکاری‌های این دو دستگاه و سایر دستگاهها در حوزه ارزی و تجاری خواهد بود و برای مواردی مانند رفع محدودیت واردات کالاها در این کمیته تصمیم گیری می‌شود.

صالح‌آبادی تاکید کرد: به طور کلی هدف از این تفاهم‌نامه تشویق صادرات است و تدوین این نقشه راه پیش بینی آینده تجارت خارجی کشور را برای فعالان اقتصادی امکان پذیر می‌کند و می‌تواند مبنای تجارت خارجی باشد.

 

 

ارسال نظر