شناسه خبر : 28428

پرداخت ۲۰۰ هزارمیلیاد ریال تسهیلات فرزندآوری

پرداخت ۲۰۰ هزارمیلیاد ریال تسهیلات فرزندآوری

بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای آغاز طرح حمایت از جوانی جمعیت تاکنون ۴۹۷ هزار متقاضی مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات فرزند آوری دریافت کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، از زمان ابلاغ شیوه نامه  حمایت از جوانی جمعیت، در سی و یکم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون ۱۵۹ هزار و ۵۶۲ متقاضی تسهیلات فرزند اول ، ۲۱۰ هزارو ۲۲۴ متقاضی تسهیلات فرزند دوم و ۹۶ هزار و ۳۲۱ متقاضی تسهیلات فرزند سوم موفق به دریافت این تسهیلات شده اند .

طی این مدت مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده است.

براساس شیوه نامه ابلاغی از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند، به ازای فرزند اول 200 میلیون ریال و به ازای فرزند دوم 400 میلیون ریال و به ازای فرزند سوم 600 میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم 800 میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد 1.000میلیون ریال است.

همچنین بانک مرکزی به منظور تسهیل در ثبت تقاضای متقاضیان تسهیلات فرزند اوری سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری را در راستای اجرای ماده (10) «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1401 راه اندازی کرد  و بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه شبکه بانکی حسب دستور‌العمل مربوطه اقدام به پرداخت این تسهیلات شده‌اند.

این سامانه با هدف تمرکز ثبت نام متقاضیان در یک سامانه راه‌اندازی شده و امکان هویت سنجی متقاضیان و استعلامات مورد نیاز از جمله رابطه والد – فرزندی به صورت برخط، تسریع در پرداخت تسهیلات و کاهش میانگین زمان انتظار، جلوگیری از اخذ چندین باره تسهیلات توسط متقاضیان و امکان نظارت لحظهای بانک مرکزی بر شبکه بانکی در اعطای تسهیلات را فراهم می‌کند.

متقاضیان برای تقاضای این تسهیلات در ابتدا باید با مراجعه به این سامانه به آدرس https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx، ثبت نام خود را انجام داده و کد رهگیری اخذ کنند.

سپس نسبت به انتخاب بانک و شعبه دلخواه از لیست شعب مجاز اقدام کنند. پس از تایید شعبه انتخابی متقاضی توسط بانک عامل، متقاضیان با مراجعه به شعبه و تکمیل مدارک، نسبت به دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند.

یادآور می شود، متقاضیان دریافت تسهیلات فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن که در خصوص دریافت این دسته از تسهیلات اعتراض دارند می توانند نسبت به ثبت شکایات از طریق «سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی با مراجعه به  آدرس https://crm.cbi.ir و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شامل: استان، شهرستان، موضوع،‌ کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و ... نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند.

امکان ثبت شکایات مردمی در خصوص تسهیلات فرزندآوری و ازدواج

 متقاضیان دریافت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج که در خصوص دریافت این دسته از تسهیلات اعتراض دارند می توانند نسبت به ثبت شکایات از طریق «سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی اقدام کنند.

 به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات بانک مرکزی به آدرس https://crm.cbi.ir و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شامل: استان، شهرستان، موضوع،‌ کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و ... نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند.

ضروری است به منظور رسیدگی سریعتر به شکایات، در فیلد موضوع، گزینه «شکایت»، در فیلد نوع درخواست گزینه «مربوط به سایر بانکها» و در فیلد نام و کد بانک، بانک مورد شکایت را انتخاب کنند.

لازم است هموطنان گرامی  با انتخاب تسهیلات بانکی به عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به عنوان موضوع «فرعی» نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند. ضمناً پیش از این نیز امکان طرح شکایت در خصوص «تسهیلات قرض الحسنه ازدواج » در همین سامانه فراهم شده است و هموطنان گرامی با انتخاب تسهیلات بانکی به عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج  به عنوان موضوع «فرعی» می توانند شکایت خود را در این زمینه ثبت کنند.

ارسال نظر