شناسه خبر : 26377

ارز اربعین از طریق شعب بانکی هم ارایه می‌شود

ارز اربعین از طریق شعب بانکی هم ارایه می‌شود

دبیر کل کانون صرافان اظهار داشت: به طور قطع تاثیرات برابری لیر در اقتصاد ترکیه به صادرات این کشور می‌تواند کمک کند هر چند که در تورم داخلی اثرات منفی به دنبال داشته اما با ادامه‌دار شدن نوسانات قیمت لیر دیگر کسی در ایران جرات خرید لیر با قصد سرمایه گذاری ندارد، از همین روی تقاضا برای خرید لیر در بازار ایران متوقف شد و فعالان از بازار لیر خارج شدند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، کامران سلطانی‌زاده، با اشاره به میزان تقاضای برای خرید لیر با توجه به کاهش قیمت این ارز خارجی در چند ماه گذشته، اظهار داشت: بخشی از تقاضا برای لیر در ایران مربوط به مصرف مسافری است و معمولا مسافران به ترکیه تقاضای لیر دارد اما بخشی دیگر از تقاضا برای لیر مربوط به سرمایه‌گذاری و مصرف سرمایه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: با کاهش قیمت لیر در ماه‌های گذشته تقاضا برای مصرف سرمایه‌ای لیر افزایش پیدا کرد اما در این مدت کاهش برابری لیر بیشتر شد و هموطنان ما تصور می‌کردند که برابری لیر برمی‌گردد و با کاهش قیمت لیر افزایش این ارز در بازار ایران افزایش یافت اما در نهایت با ادامه روند نزولی قیمت لیر خریداران ضرر کردند.  

دبیر کل کانون صرافان گفت: به طور قطع تاثیرات برابری لیر در اقتصاد ترکیه به صادرات این کشور می‌تواند کمک کند هر چند که در تورم داخلی اثرات منفی به دنبال داشته اما با ادامه‌دار شدن نوسانات قیمت لیر دیگر کسی در ایران جرات خرید لیر با قصد سرمایه گذاری ندارد، از همین روی تقاضا برای خرید لیر در بازار ایران متوقف شد و فعالان از بازار لیر خارج شدند.  

وی افزود: توصیه من به افرادی که قصد سفر به ترکیه دارند این است که به جای لیر، دلار خریداری کنند چراکه دلار توافقی به تناسب برابری لیر به صرفه‌تر است. قیمت توافقی برای لیر وجود ندارد و اگر در ایران دلار خریداری شود و در ترکیه به لیر تبدیل کنند تا 10 درصد سود خواهند داشت.

سلطانی‌زاده با اشاره به سهمیه ارزی زائران در ایام اربعین اظهار داشت: در حال حاضر سهمیه ارز مسافری تا سقف 100 دلار است که مسافران می‌تواند معادل 100 دلار هر ارزی را دریافت کنند. همچنین هر ایرانی با ارایه کارت ملی امکان دریافت 2000 دلار در سال دارد. حال اینکه در ایام اربعین برای زائران این امکان فراهم شده که هم 2000 دلار و هم 100 دلار را دریافت کنند و این امکان فقط ویژه ایام اربعین است.

وی با بیان اینکه از پنجم شهریور ماه هم همه صرافی‌ها آماده عرضه ارز اربعین هستند، گفت: زائران می‌توانند‌ معادل سهمیه دلاری خود، دینار دریافت کنند اما باید توجه داشته باشند که تمام صرافی‌ها دینار برای فروش ندارند چراکه معمولا دینار ارز پرمصرفی در کشور نیستند و البته ترجیح اغلب زائران هم خرید دلار است.

دبیر کل کانون صرافان ادامه داد: ارز اربعین از طریق شعب بانکی هم ارایه می‌شود و از سوی دیگر صرافی‌های مرزی هم برای ارایه ارز اربعین فعال شده اند و از این رو حجم بالایی دلار براساس تقاضا، بین زائران توزیع می‌شود و زائران دغدغه تامین ارز نخواهند داشت.

ارسال نظر