شناسه خبر : 19281

۹۰ درصد ورق‌های اجرای پروژه طرح فاضلاب تهران سرقت می‌شود!

90 درصد ورق‌های اجرای پروژه طرح فاضلاب تهران سرقت می‌شود!

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران از سرقت تجهیزات شبکه فاضلاب و تجهیزات پیمانکاران در زمان اجرای کار خبر داد و گفت: ین مساله در شأن پایتخت نیست و باید تمهیدات جدی برای مقابله با آن صورت بگیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، مسعودرضا ثامنی، معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران در نشست خبری اظهار داشت: در مجموع 8 هزار کیلومتر شبکه فاضلاب برای شهر تهران طراحی شده که از این میزان تاکنون 7 هزار و 18 کیلومتر معادل 67 درصد شبکه، اجرا شده است.

وی افزود: همچنین از مجموع 212 کیلومتر تونل و خطوط اصلی، تا امروز 190 کیلومتر اجرا شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه "هم‌اکنون بیش از 41 درصد از جمعیت شهر تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند"، گفت: متوسط وزنی طرح فاضلاب تهران به لحاظ پیشرفت 73 درصد است.

ثامنی با بیان اینکه "جمعیت تحت پوشش طرح جامع فاضلاب تهران 11 میلیون و 400 هزار نفر در افق 1410 است"، گفت: طرح جامع فاضلاب تهران بارها مورد بازنگری قرار گرفته و در بازنگری آخر، مقرر شده این طرح تا افق 1410 تکمیل شود، البته اگر منابع مالی مورد نیاز طرح تأمین شود، می‌توانیم با تسریع در انجام کارها، زودتر از این تاریخ طرح جامع فاضلاب تهران را تکمیل کنیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران، سرقت تجهیزات پیمانکاران فاضلاب و دریچه های فاضلاب را معضلی برای این شرکت دانست و گفت: حجم قابل توجهی از تجهیزات پیمانکاران مورد سرقت قرار می‌گیرد و همین مساله موجب شده که در تمام مناطق نگهبانان به صورت شبانه‌روزی حاضر باشند اما باز هم شاهدیم که با وجود نگهبان، درگیری‌های فیزیکی با سارقان و سرقت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: آن طور که پیمانکاران اعلام می‌کنند تمامی تجهیزات سرقتی قابل ردیابی است و معمولا در بازار آهن خلازیر در منطقه 19 تهران یافت می‌شود؛ علی‌رغم این‌که این مساله را بارها به نیروی انتظامی اطلاع دادیم، اما برخوردی بازدارنده با سارقان صورت نگرفته و در سال‌های اخیر سرقت تجهیزات فاضلاب افزایش یافته است.

این مدیر مسئول خاطرنشان کرد: طبق گفته پیمانکاران، 80 تا 90 درصد ورق‌های اجرای پروژه طرح فاضلاب تهران سرقت می‌شود و آنها مجبور به خریداری مجدد آن هستند و لازم است اقدامات جدی‌تری برای مقابله با این مساله صورت بگیرد، چرا که پیشرفت پروژه مستلزم ایجاد شرایط ایمن در تهران است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان این‌که بعضا ورق‌های آهنی چندین بار مورد سرقت قرار گرفته‌اند، گفت: این مساله در شأن پایتخت نیست و باید تمهیدات جدی برای مقابله با آن صورت بگیرد، بعضا دیده می‌شود که تجهیزاتی که برای ایجاد ایمنی همچون چراغ‌ها و تابلوهای هشدار نصب شده مورد سرقت قرار گرفته که این مساله می‌تواند تبعات زیادی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه "به دلیل وجود سرقت مجبور هستیم روش‌هایی را به کار گیریم که از استانداردهای تعیین شده پایین‌تر هستند"، گفت: با توجه به این‌که دریچه‌های فاضلاب دچار خوردگی می‌شوند جنس آنها باید چدن باشند اما به همین دلیل مجبوریم از دریچه‌های بتنی و یا جنس‌های دیگر استفاده کنیم تا میزان سرقت‌ها کاهش یابد.

ثامنی با اشاره به میزان سرقت دریچه‌های فاضلاب در یک منطقه اظهار کرد: ممکن است در یک منطقه در طول یک سال چند هزار دریچه سرقت شود که این مساله در غرب تهران اکنون اوضاع وحشتناکی پیدا کرده است.

وی افزود: قیمت هر دریچه حدود دو میلیون تومان است و در شهر تهران حدود 140 هزار دریچه فاضلاب وجود دارد که سرقت این دریچه‌ها هزینه‌ زیادی را به مجموعه شرکت تحمیل کرده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات شرکت فاضلاب تهران را تامین منابع مالی عنوان و اظهار کرد: در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 حدود 150 میلیون دلار از بانک جهانی وام دریافت کردیم و با موافقت‌نامه‌ای که صورت گرفت از بانک توسعه اسلامی 154 میلیون یورو به منظور پیشبرد پروژه فاضلاب وام اخذ کرده‌ایم که پروژه فاضلاب تهران جزو موفق‌ترین پروژه‌های بین‌المللی به لحاظ جذب اعتبار و تکمیل پروژه بوده است.

وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای تکمیل پروژه فاضلاب تهران به 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

ثامنی با بیان اینکه "برای تصفیه فاضلاب هر مترمکعب 6000 تومان هزینه می شود"، گفت: متاسفانه سیستم بانکی کشور مانند عموم شرکت‌های خصوصی با ما رفتار می‌کند و این در صورتی است که اگر سیستم بانکی همکاری بیشتری با ما داشته باشد می‌توانیم سرعت اجرای پروژه را چند برابر کنیم.

ارسال نظر