شناسه خبر : 17205

اختصاصی چابک آنلاین؛

تعداد شعب بانک های کشور سه برابرشعب کشورهای اروپایی است

تعداد شعب بانک های کشور سه برابرشعب کشورهای اروپایی است

مدیر عامل پیشین صندوق قرض الحسنه پس انداز بانک ملی ، گفت که انتخاب رییس کل بانک مرکزی چه به عهده قوه مجریه باشد چه قوه مقننه، میزان اختیاری که به رئیس کل بانک مرکزی داده می شود، استقلال بانک مرکزی را تعیین می کند.

چابک آنلاین ، محسن خائف الهی ؛ سید قادر محمدی در گفت وگو با چابک آنلاین، خاطر نشان کرد:در حال حاضر بانک مرکزی یکی از نهادهای زیر مجموعه دولت محسوب می شود  و مجبور است به دستورات دولت عمل کند.

وی گفت:با استقلال بانک مرکزی نظارت بر بانک ها توسط این نهاد مؤثرتر خواهد شد و شاهد اجرای دقیق تر مقررات تدوین شده از سوی بانک مرکزی در سیستم بانکی خواهیم بود.

محمدی گفت: با توجه به اینکه بدنه بانک مرکزی را کارشناسان تشکیل داده اند، هنگامی که موضوعی به بانک مرکزی ارائه می شود بهتر است همان نظر کارشناسی ارائه شده از سوی بانک مرکزی  اجرایی شود.

این کارشناس صنعت بانکداری افزود: اگر بانک مرکزی مستقل باشد، در صورتی که دولت کسری بودجه داشته باشد و از بانک مرکزی تقاضای استقراض کند بانک مرکزی  بنا به صلاحدید می تواند با درخواست فوق مخالفت کند، در حالیکه اکنون چنین اختیاری وجود ندارد.

وی اذعان داشت که بیش از ۸۰ درصد بانکهای مرکزی در دنیا مستقل هستند و  در اتحادیه اروپا شورایی از صاحب نظران بانکها، مؤسسات مالی، اعتباری، بورسی و بانک مرکزی تشکیل شده که پیشنهادات خود را در زمینه موضوعات مربوطه به بانک مرکزی ارائه می دهند و بانک مرکزی در نهایت  تصمیمات لازم را می گیرد.

مدیر عامل پیشین صندوق قرض الحسنه پس انداز بانک ملی،عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار شعبه بانک در کشور ما وجود دارد، این در حالی است که در ۲۸ کشور اروپایی حدود ۶۵۰۰ شعبه بانک وجود دارد و بانکهای اروپایی اکثراً سوده هستند .

محمدی گفت: اگر بتوان سیستم بانکی را طوری اصلاح کرد که با کارمزدی که بانکها در ازای ارائه خدمات دریافت می کنند هزینه های جاری خود را پوشش دهند، بانکداری که در قانون  به دنبال آن بودیم محقق خواهد شد.

محمدی افزود:از زمان حضور بانکهای خصوصی، رقابتی بین بانک های دولتی و خصوصی برای جذب سپرده ها شکل گرفت ، بنابراین اگر بانکداری در ایران را با بانکداری مرسوم دنیا مقایسه کنیم عملکرد اکثر بانکهای ما بنگاهداری به حساب خواهد آمد.

ارسال نظر