شناسه خبر : 16603

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

فام ۱٫۱۰۰ میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌های دولتی را به فروش رساند/بسیاری از شرکت‌های بورسی بانک‌ها درسال گذشته فاقد خریدار بود

فام ۱٫۱۰۰ میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌های دولتی را به فروش رساند/بسیاری از شرکت‌های بورسی بانک‌ها درسال گذشته فاقد خریدار بود

مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانک ها گفت: بانکها به هیچ وجه تمایلی به تملیک واحد های تولیدی ندارند و با تمسک به شیوه های قانونی نظیر امهال، اعطای تسهیلات مجدد و اقدامات اینچنینی تا جایی که ممکن است حمایت های لازم را برای حفظ حیات تولید و ایجاد توان باز پرداخت تسهیلات دریافتی اعمال می کنند.

به گزارش چابک‌آنلاین، پیمان کریمی یگانه در گفتگو باچابک آنلاین افزود: از آنجایی که سهامداران شرکت فام بانکهای دولتی هستند و این شرکت  در ارتباط با این بانک ها خدمات برگزاری مزایده و فروش را انجام می دهد، در رابطه با فروش املاک مازاد این بانکها در چهار ماهه ابتدای سال جاری قریب به ٧٫٠٠ میلیارد تومان فروش املاک مازاد توسط شرکت فام محقق شده است.

وی افزود: شرکت فام همچنین در طول سال ۹۹ حدود ۱٫۱۰۰ میلیارد تومان از اموال مازاد بانک های دولتی را به فروش رسانده است.

کریمی یگانه در ارتباط با بانک های خصوصی تصریح کرد: بانکهای خصوصی نیز در چارچوب آئین نامه ابلاغی بانک مرکزی و رعایت آئین نامه معاملات خود به این امر مبادرت می ورزند.

وی افزود: برخی از بانکها از قبیل بانکهای خصوصی سازی شده، مثل بانک ملت شرکت هایی را ایجاد کرده اند تا از طریق آن شرکت ها املاک مازاد خود را به فروش برسانند.

به گفته کریمی یگانه، بانک رفاه کارگران فروش املاک مازاد خود را از طریق شرکت فام انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانکها گفت: عمده کاربری املاک مازاد بانک ها به ویژه املاک تملیکی دارای کاربری مسکونی بوده ولی با توسعه بانکداری الکترونیک و ادغام ۵ بانک در بانک سپه تعداد زیادی از شعب بانکها جز املاک قابل واگذاری قرار گرفته است.

کریمی یگانه افزود: به رغم جرائم مالیاتی و انتظامی پیش بینی شده در قانون رفع موانع تولید برای عدم عرضه املاک مازاد، در صورت اقدام برای واگذاری حداقل سه مرحله درسال حتی اگر فروش محقق نشود بانک از جرائم مذکور معاف خواهد شد.

وی در رابطه با برخی از شرکت هایی که دولت با هدف پرداخت بخشی از بدهی خود به بانکها واگذار کرده، گفت: ممکن است درقالب شرکت هایی که به بانک ها واگذار شده پروژه ها یا سرمایه گذاری هایی تعریف شده باشد که هنوز به بازدهی نرسیده که طبق  قانون،بانکها تا زمان تکمیل پروژه ها یا سرمایه گذاری های صورت گرفته خود می توانند شرکتها را نگه دارندو  سپس آنها را عرضه کنند.

مدیرعامل شرکت فام گفت: امسال دولت بخش عمده ای از بدهی خود به بانکها را در قالب حدود ۲۹٫۰۰۰ میلیارد تومان از سهام شرکتهای ارزشمند به بانکها پرداخت کرد، درحالیکه سهام عرضه شده، سهام مدیریتی نبود تا جلوی افزایش بنگاه داری بانکها گرفته شود.

کریمی یگانه تصریح کردکه با افزایش قیمت سهام این شرکتها در بورس، بانکها به ویژه بانکهایی مثل تجارت و ملت و صادرات سود خوبی کسب کردند.

وی افزود: در قانون بودجه سالجاری در جهت حمایت ازسرمایه گذاری، به بانکها اجازه داده شده که از محل فروش اموال مازاد یا حتی منابع بانکی در زمینه طرح های صنعتی، معدنی و زیرساختی سرمایه گذاری انجام دهند.

کریمی  یگانه تصریح کرد: سهامی که دولت بابت پرداخت بخشی از بدهی خود به بانکها داده ، بخشی از دارائی بانکها به حساب می آید و تعریف بانک مرکزی از اموال مازاد مشمول این سهام نمی شود.

کریمی یگانه گفت: در سال ۹۹ بسیاری از شرکتهای بورسی که متعلق به بانکها بودند مانند بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری امید و شرکت توسعه ملی در بورس عرضه شدند اما با توجه به شرایط رکودی بازار سرمایه، خریداری برای این سهام یافت نشد.

مدیرعامل شرکت فام در رابطه با عملکرد این شرکت گفت: شرکت فام از بدو تأسیس تا کنون ۱۵۷ مرحله مزایده برگزار کرده و در این مزایده ها ۸٫۷۶۴ ملک را عرضه کرده که در طول آن ۲٫۷۹۷ فقره (حدود ۳۲ درصد از کل این املاک) را به فروش رسانده است.

کریمی یگانه افزود: از نظرارزش ۲۰۶ هزار میلیارد ریال ملک تا به حال توسط شرکت فام عرضه شده که بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریال از آن (از نظر ارزش حدود ۱۷ درصد آن) فروخته شده است.

به گفته وی،درمجموع حدود ۱٫۷۰۰ واحد تولیدی تملیکی در اختیار بانک ها است که تقریباً ۴۳ درصد از این واحد های تولیدی فعال هستند.

مدیرعامل شرکت فروش اموال مازاد بانکهاگفت که  در رابطه با واحدهای تولیدی تملیکی بانکها که غیر فعال هستند نیز قرار بر این است که تک تک این واحد ها در کارگروه های استانی کارشناسی و برای راه اندازی مجدد آنها از مشاورین مختلف بهره گرفته شود.

ارسال نظر