شناسه خبر : 10946

شرایط تایید صلاحیت مدیران بانک‌ها اعلام شد

شرایط تایید صلاحیت مدیران بانک‌ها اعلام شد

بانک مرکزی دستورالعمل نحوه احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران موسسات اعتباری را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از تسنیم، طبق بند «ت» ماده 21 «قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور» مصوب سال ١٣٩٥ مقرر شده است که «انتخاب مدیرعامل و هیأت مدیره بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری پس از صدور تأیید صلاحیت حرفه‌ای و وثاقت و امانت آنان از سوی بانک مرکزی امکان‌پذیر است. این افراد باید حداقل دارای ده سال سابقه در زمینه‌های مالی، بانکی و بازرگانی و دانشنامه کارشناسی مرتبط باشند.

نحوه احراز شرایط اعتراض و رسیدگی به آن با پیشنهاد مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود».

بر این اساس بانک مرکزی «دستورالعمل نحوه‌ احراز و لغو تأییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری» که در یکهزار و دویسـت و هشـتاد و هشـتمین جلسـه شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است، را ابلاغ کرده است که اهم نکات و موارد مطروح در این دستورالعمل عبارت است از:

الف) احصای شرایط عمومی و تخصصی داوطلبان تصدی سمت مدیریتی در مؤسسات اعتبـاری که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

١. نداشتن سمت مدیریتی، اجرایی، کارشناسی و مشاوره‌ای در شرکت‌های تابعه مؤسسـه اعتباری و سایر شرکت‌ها (کلیه شرکت‌ها اعم از شرکت‌های متعلق به مؤسسه اعتباری و غیر آن‌ها)

٢. ممنوعیت مدیرعامل مؤسسه اعتباری از تصدی همزمان سمت رییس یا نایب رییس هیأت‌مدیره همان مؤسسه اعتباری.

٣. نداشتن سمت مدیرعاملی یا عضویت در هیأت‌مدیره سایر شرکت‌هایی که تمام یا بخشـی از سـرمایه آنها متعلق به دولت یا نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی باشد اعم از آنکه سمت‌های مزبور، اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقیِ سهامدار شرکت باشد؛ 

٤. داشتن حداقل 10 سال سابقه کار در زمینه‌های مالی، بانکی و بازرگانی.

5. دارا بودن حداکثر سن 70 سال برای مدیرعامل و قائم‌مقام مدیرعامل و حداکثر سن ٧٥ سال برای اعضـای هیأت‌مدیره در زمان معرفی به دبیرخانه. در مؤسسه اعتباری غیردولتی بررسی صلاحیت حرفه‌ای داوطلبی که فاقد شرط سنی مقرر در این بند باشد منوط به تأیید رییس کل بانک مرکزی، امکان‌پذیر است. در خصوص شرط سنی موضوع این بند، حداکثر سن داوطلبان تصدی سمت مدیریتی در مؤسسـه اعتباری دولتی تابع قوانین مربوطه است.

٦. عدم شمول «قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» و اصلاحات بعدی آن بر داوطلب.

٧. داشتن گواهینامه حرفه‌ای بانکداری اخذشده از مؤسسات مورد تأیید بانک مرکزی که از ابتـدای سال 1400 لازم‌الاجرا می‌شود.

ب) تبیین ترتیبات رسیدگی از مرحله دریافت مدارک داوطلبان تصدی سمت‌های مدیریتی و نحوه رسـیدگی بـه آنها تا نحوه امتیازدهی و میزان امتیازات.

ج) تبیین نحوه ارزیابی داوطلب در جلسه مصاحبه تخصصی از حیث مواردی همچون سابقه و عملکرد گذشـته داوطلب در سمت‌های مدیریتی در شبکه بانکی؛ میزان شناخت داوطلب از مؤسسه اعتباری که قصد تصدی سمت مدیریتی را در آن دارد به لحاظ مواردی چون شاخص‌های ثبات و سلامت، صورت‌های مالی و همچنین میزان آگـاهی وی از ساختار حاکمیت شرکتی، کنترل داخلی، مدیریت ریسک و نظام اعتبارسنجی؛ برنامه کاری آتـی داوطلـب در مؤسسـه اعتباری متبوع برای اجرای مصوبات مجامع عمومی، بهبود وضعیت صورت‌های مالی، رفع ایرادات و اشکالات مندرج در نامه مدیریت، گزارش حسابرسی و گزارش‌های نظارتی بانک مرکزی و دانش تخصصـی داوطلـب در خصـوص بانکداری.

د) تبیین ترتیبات رسیدگی به اعتراض در صورتی که داوطلب نسبت به عدم تأیید صلاحیت خود اعتراض داشته باشد.

ه) بیان ترتیبات لغو تأییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسه اعتباری.

ارسال نظر