شناسه خبر : 47470

چرا سود مرحله دوم سهام عدالت کامل واریز نشد؟

چرا سود مرحله دوم سهام عدالت کامل واریز نشد؟

مجید عشقی رئیس سازمان بورس بیان کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سود سهام عدالتی که بر اساس سبد سهام (پرتفوی) سهامداران برای مشمولان با میزان متفاوت واریز می‌شود و بنابر اعلام سازمان بورس دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

اما این مبلغ واریز کامل نیست و بد عهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا سود سهام عدالت ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود در همین راستا مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی محمد باغستانی می‌گوید: شرکت‌های «صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس» هیچ اقدامی برای واریز سود سهام عدالت خود در مرحله اول و دوم انجام ندادند و شرکت‌های «پارس سوئیچ، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس» نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.

او ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار و سپرده‌گذاری مرکزی مکاتبات و اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران عدالت انجام خواهند داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

حالا آیا با شرکت‌های بد عهد برخوردی خواهد شد؟

در همین راستا ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است.

جعفری همچنین می‌گوید: در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

اقدامات قانونی برای دریافت مابقی سود سهام عدالت انجام خواهد شد

در تاکید این موضوع هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس بیان کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

ارسال نظر