شناسه خبر : 43210

افزایش ظرفیت تولید شرکت‌ها با توسعه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

افزایش ظرفیت تولید شرکت‌ها با توسعه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

یک کارشناس بازار سرمایه، تشکیل صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را سپر تورمی ذکر کرد و اظهار داشت: منابع نقدی سرمایه‌گذاران به واسطه این صندوق‌ها صرف اجرای طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت تولید شرکت‌ها می‌شود.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، بهمن اسماعیلی، با اشاره به مزایای توسعه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی بیان کرد:یکی از اتفاقات مثبت بازار سرمایه بعد از ریزش ۱۳۹۹، توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بوده است.

صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی نیز از جمله همین ابزارها محسوب می‌شوند. در دو سال گذشته در بازار سرمایه در حوزه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، تعمیق خوبی صورت گرفته و هرچه سبد محصولات و ابزارهای بازار سرمایه گسترده‌تر باشد، پتانسیل سرمایه‌گذاری در این بازار هم افزایش خواهد یافت.

برخورداری از منافع صندوق‌ها

این کارشناس بازار سرمایه افزود:همانطور که بیمه‌های عمر با استفاده از حق بیمه‌های پرداختی بیمه‌گزاران در طول سال، پرتفوی تشکیل می‌دهند و بر سهم‌های DPS محور و رشدی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ این صندوق‌ها نیز با مبالغ خردی که سرمایه‌گذاران هر ماه به صندوق تزریق می‌کنند؛ اقدام به تشکیل سبد سرمایه‌گذاری خواهند کرد که بازدهی آن در سال‌های بعد نصیب سرمایه‌گذاران خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در سایر کشورها هم رواج دارد و تخصیص بخشی از درآمدهای ماهانه به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به منظور برخورداری از منافع آن در دوران بازنشستگی، اقدام بسیار مثبتی است.

مدیریت جریان نقد و پرداخت حقوق و مزایا

اسماعیلی تصریح کرد: در صندوق‌های بازنشستگی عمومی و خصوصی فعلی، مدیریت جریان نقد و پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان، برای مدیران صندوق در اولویت قرار دارد.

ضمن اینکه بخشی از شرکت‌هایی که در پورتفوی صندوق‌های بازنشستگی قرار دارد ممکن است در ازای مطالباتشان به آنها واگذار شده باشد و بازدهی مناسبی نداشته باشد و در نتیجه این صندوق‌ها با مشکلاتی دست به گریبان باشند.

اما صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی امکان تشکیل سبدی از سهام و سایر دارایی‌های مالی، چابک‌تر و چالاک‌تر از صندوق‌های بازنشستگی عمومی همچون صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و... را داشته و می‌توانند بازدهی بهتری هم برای سرمایه‌گذاران محقق کنند. کما اینکه در دنیا نیز صندوق‌های بازنشستگی با تشکیل پورتفوی منفعل و Passive، عملکرد بهتری در بلندمدت ثبت کرده‌اند.

سپر تورمی

اسماعیلی در خصوص سایر مزایای توسعه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی گفت: تشکیل صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی می‌تواند یک سپر تورمی هم باشد و منابع نقدی سرمایه‌گذاران را به سمت این صندوق‌ها هدایت کرده و در نهایت، این منابع از طریق همین صندوق‌ها صرف افزایش سرمایه شرکت‌ها و اجرای طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت تولید شرکت‌ها و خرید اوراق بدهی و کمک به تامین مالی بخش مولد اقتصادی و... شود.

جذب نقدینگی جدید

وی افزود: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، علاوه بر اینکه ابزار جدیدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود و می‌تواند پاسخگوی نیاز بخشی از سرمایه‌گذاران باشد؛ می‌تواند در جذب نقدینگی جدید و هدایت این منابع به سمت بنگاه‌های اقتصادی هم موثر باشد.

افزایش جذابیت

اسماعیلی، عملکرد صندوق‌ها را مهمترین عامل در افزایش جذابیت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی ذکر کرد و توضیح داد: اگر این صندوق‌ها، بازدهی مناسبی محقق کنند، سرمایه‌گذاران بیشتری را نیز جذب می‌کنند.

معاون سرمایه‌گذاری و نایب رئیس هیئت مدیره سبدگردان الگوریتم در پایان، با بیان این که صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در شرایط فعلی بازار سرمایه، تورم و... در نقطه مناسبی برای راه‌اندازی و توسعه قرار دارند، گفت: به نظر می‌رسد با توسعه این صندوق‌ها، شاهد افزایش جذابیت سایر ابزارهای بازار سرمایه، رشد تولید شرکت‌ها و همچنین افزایش رضایتمندی بازنشستگان در سال‌های آینده باشیم.

 

ارسال نظر