شناسه خبر : 41851

حدف محدودیت‌ها و واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا

حدف محدودیت‌ها و واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا

کارشناس حوزه بورس کالا گفت: کشاورز با عرضه زعفران در بورس کالا می‌تواند محصول خود را بدون واسطه‌ و محدودیت به کل کشور ارائه دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مهدی بیات منش کارشناس حوزه بورس کالا گفت: این که شرایطی فراهم شود که بر اساس عرضه و تقاضا کشف نرخ صورت گیرد اقدامی ایده آل است که بر همین پایه هم قیمت واقعی کشف خواهد شد. عرضه زعفران در بورس کالا نیز اقدامی در جهت کشف نرخ واقعی است از سوی دیگر بر اساس این که معاملات مشخص است در نتیجه جامعه آماری دقیق و شفافی هم بدست خواهد آمد.

او همچنین می‌گوید: کشاورز با عرضه زعفران در بورس کالا می‌تواند محصول خود را بدون واسطه‌هایی که سر زمین هستند بدون محدودیتی به کل کشور عرضه کند علاوه بر این از امنیت محصول خود هم اطمینان خاطر داشته باشد.

بیات منش در ادامه افزود: اما عرضه شرط لازم است، اما کافی نیست در صورتی که سیاست قیمت گذاری با نظارت بورس کالا و با هدف جذب معاملات و تقویت بازار بورس کالا باشد می‌توان با سیاست گذاری‌های درست مانع جمع هزینه‌های دلالی در قیمت نهایی شد و تارگت (هدف) قیمت گذاری را برای بازار گردان با ایجاد رقابت و نیز ابزار‌های مشتقه پوشش ریسک قیمت از جمله قرارداد آتی و اختیار معامله، به صورت محدودتری تعریف نمود.

گفتنی است، زعفران یکی از دارایی‌های پایه اصلی در بازار گواهی سپرده کالایی است و به لحاظ آماری، حدود ۱۷ درصد ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا را به خود اختصاص داده است.

پیش از این هم جواد فلاح مدیر بازار‌های مالی بورس کالا به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود، مکانیزم بورس کالا کمک کرده است که زعفران تولیدی از نظر کیفی ارتقاء پیدا کند، کشف نرخ منصفانه برای زعفران صورت گیرد، کشاورزان نسبت به قیمت واقعی زعفران آگاه باشند و نگهداری زعفران در شرایط ایده‌آل صورت گیرد. زعفران کالای با ارزشی است که اگر در منازل نگه‌داری شود دارای ریسک‌های مختلفی مانند سرقت است که در مقابل، با توجه به این که انبار‌های بورسی دارای پوشش بیمه هستند و محافظت و امنیت خوبی دارند، امنیت خاطر مناسبی برای کشاورزان ایجاد کرده‌اند. در نهایت تمام این موارد به کشاورز کمک می‌کند بتواند محصول تولیدی خود را با قیمت بهتر در یک بازار بزرگ به وسعت ایران و بدون محدودیت عرضه کند.

 

ارسال نظر