شناسه خبر : 21253

یارانه مشترکان پُر مصرف به تدریج کاهش می‌یابد

یارانه مشترکان پُر مصرف به تدریج کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی این است تا براساس قانون بودجه به تدریج روند پرداخت یارانه برای مشترکان پُر مصرف کاهش یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «مصطفی رجبی مشهدی» در حاشیه برگزاری مانور سراسری و فراگیر ایمن سازی شبکه‌های برق کشور در مرکز پایش صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: کمتر از ۲ هزار مشترک قبض‌های برق بیش از ۵ میلیون تومانی دارند و این مشترکان کسانی هستند که در خانه های لاکچری با وسایل برقی زیاد زندگی می‌کنند و بعضا استخرهایی دارند که با سیستم برق گرم می‌شوند.

وی ادامه داد: استفاده این مشترکان از برق گاه تا ۷۰ برابر الگوهای تعیین شده برای هر مناطق عادی است که برخی مواقع بیشتر هم می‌شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: تلاش این است که این مشترکان در درجه نخست مجهز به کنتورهای هوشمند شوند تا در وهله نخست خود از میزان مصرف آگاهی یابند و سپس مصرف خود را کنترل کنند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه تلاش دولت و مجلس این است تا براساس قانون بودجه میزان یارانه پرداختی به این نوع مشترکان کاهش یابد، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد این مشترکان در حوزه شرکت‌های توزیع برق تهران بزرگ، استان تهران، غرب مازندران و شهر مشهد هستند که باید برای مدیریت مصرف خود اقدام کنند.

برنامه ریزی برای تامین برق در تابستان سال آینده

وی درباره تامین برق در تابستان سال آینده نیز گفت: برای تابستان آینده یک برنامه مدون تهیه شده و وزیر نیرو هم آن را ابلاغ کرده است. این برنامه مفصل و در بخش‌های مختلف است که هر ظرفیتی در کشور برای تولید برق وجود دارد در این برنامه بکار گرفته شده و محدودیتی‌هایی که در شبکه برق وجود دارد، از طریق توسعه و تنظیم آنها به حداقل ممکن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ادامه داد: همچنین برنامه‌های سمت مدیریت مصرف بار را با تجربه‌های گذشته به طور دقیق تر اجرا خواهیم کرد. یکی از کارهای استفاده از کنتورهای هوشمند است تا بتوان مشترکانی که خیلی  پُرمصرف هستند، اطلاع دقیقی از میزان مصرف به آنها دهیم و تلاش می‌شود تامین برق را با کاهش مصرف در بخش خانگی به صورت پایدار برای سایر مشترکان داشته باشیم.

رجبی مشهدی افزود: یکی از اقدام‌های ما برای تابستان سال ۱۴۰۱ این است که ظرفیت‌هایی که در گذشته نبوده، بکار گرفته شود. حدود ۴ هزار و ۲۵۶ مگاوات نیروگاه جدید و یک هزار و ۱۱۳ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود است که از طریق سیستم‌های خنک کننده صورت می‌گیرد. غالب این برنامه ۵۰۱ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است که در مدار تولید تا تابستان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: برنامه ریزی برای تعمیرات نیروگاه‌ها درحال انجام است تا قبل از فصل گرم همه تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها و شبکه انتقال به پایان خواهد رسید؛ علاوه بر آن تلاش می‌شود با نصب کنتورهای هوشمند به خصوص برای مشترکان بزرگ و دیماندی و نیز طرح‌های تشویقی سمت مصرف کنندگان بتوان میزان مصرف را کنترل کرد و با این اقدام‌ها برق مورد نیاز را تامین کرد.

مشترکان پر مصرف نقره داغ می‌شوند

سخنگوی صنعت برق در باره تعرفه‌های جدید برق ادامه داد: این طرح از ابتدای بهمن ماه آغاز شده و از ابتدای اسفند ماه هر قبضی که صادر می‌شود با تغییر و تعرفه جدید است.

رجبی مشهدی بیان کرد: مهم‌ترین اتفاقی که در این تغییر تعرفه رخ داده این است که قبلا ۶ پله مصرف بوده که الان ۴ پله شده و کسانی که بیش از الگو مصرف دارند، تعرفه‌ها برای آنها پلکانی افزایش خواهد یافت. نحوه پله‌ها این گونه است که آنها که تا یک و نیم برابر هستند یک پله افزایش دارند و آنها که از یک و نیم تا دو برابر الگو هستند در پله بعد و آنهایی که بیش از دو برابر الگو مصرف دارند نحو محاسبه متفاوت است.

مشترکان کم مصرف مشمول تعرفه رایگان خواهند شد

وی گفت: کسانی که مصرف برق شان در ماه کمتر از ۵۰ درصد مصرف الگوی هر منطقه باشد و تحت پوشش سازمان های حمایتی و کمیته امداد باشند مشمول تعرفه رایگان خواهند بود .

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: کسانی هم که فکر می‌کنند مشمول هستند، در صورت وجود اسناد مثبت و ارائه آن می توانند مشمول تعرفه رایگان شوند.

مشکلی در پرداخت خسارت بیمه نیست

رجبی مشهدی در باره پرداخت خسارت به مشترکان گفت: از دو ماه گذشته شرکت بیمه گذار انتخاب شده و مشکلی در پرداخت خسارت نیست تنها مدارک این دسته از مشترکان باید به تایید کارشناسان رسیده و سپس پرداخت ها صورت گیرد.

ارسال نظر