شناسه خبر : 45646

اختصاصی چابک آنلاین؛

بانک های مصری برای جذب نقدینگی دست به کار شدند

بانک های مصری برای جذب نقدینگی دست به کار شدند

نشریه اقتصادی اکونومیست با انتشار گزارشی ضمن بحرانی خواندن وضعیت اقتصادی کشور مصر ، این کشور را نیازمند دریافت کمک های اقتصادی برای خروج از بحران، دانست.

چابک آنلاین، فواد پورعبادی، اکونومیست نوشت: علت این امر این است که مصر کشوری با 110 میلیون جمعیت و در نقطه ای حساس از جهان قرار دارد. 

اشراف این کشور به کانال حیاتی سوئز که حجم بالایی از رفت و آمد کشتی های تجاری در جهان از آنجا عبور می کند که معادل تقریبا 10  درصد از کل تجارت جهان را شامل می شود و باعث شده که مشکلات اقتصادی این کشور خطری نه تنها برای مردم این کشور باشد بلکه برای برخی دیگر از کشورهای جهان به شمار برود.

اکونومیست ادامه داد: همین امر موجب شده ، کشور مصر را در وضعیتی حساس و مهم قرار دهد ، با وجود اینکه چشم انداز روشنی در پیش نیست و بدون شک با این دولت فعلی ، مصر از مشکلات اقتصادیش رهایی نخواهد یافت.

اکونومیست ادامه داد: حجم بدهی خارجی مصردر دوران حکومت عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور فعلی مصر ، 37  درصد افزایش یافته و حجم بدهی داخلی این کشور هم 89  درصد  بیشتر شده و این امر بر تورم در این کشور تأثیر مستقیمی گذاشته است.

بانک های این کشورهر چند وقت یکبار بر افزایش  سوددهی خود می افزایند تا بتوانند نقدینگی را از دست شهروندان خارج کنند. 

درآخرین افزایش صورت گرفته ، حجم سود بانکی 2  درصد افزایش یافت و به 22.25  درصدرسید.

این نشریه اقتصادی افزود: البته طبق برنامه ریزی صورت گرفته ، بانک جهانی قرار است در چهار قسمت، وام قابل توجهی که به نجات این کشور کمک کند ، به دولت مصر بدهد اما جزئیات زیادی از این وام و حجم آن اعلام نشده است.

 

ارسال نظر